Eveniment

"De ce sa nu dorm noaptea? De ce sa pornesc o afacere? De ce sa creez locuri de munca?"

"De ce sa nu dorm noaptea? De ce sa pornesc o afacere? De ce sa creez locuri de munca?"
05.04.2009, 21:53 68

"De ce sa nu dorm noaptea? De ce sa pornesc o afacere? De ce sa creez locuri de munca? De ce sa mai credem ca putem face ceva pentru Romania?". Asa au comentat intreprinzatorii initiativa guvernului pe site-ul ZF.
Amagiti de cateva luni ca Guvernul nu va majora "nici cota unica, nici TVA", micii intreprinzatori, dar si firmele mari din distributie sau aflate in plin proces de investitii afirma ca noile taxe care ar putea fi introduse prin ordonanta de urgenta ii pot scoate din joc.
Guvernul a discutat un proiect de ordonanta de urgenta prin care firmele din 20 de domenii de activitate - printre care turism, restaurante, transport, comert - va trebui sa plateasca un impozit de minimum 6.500 lei pe an si de minimum 0,5% din cifra de afaceri. Acordul cu FMI si scaderea progresiva a incasarilor bugetare constrang Ministerul Finantelor sa introduca noi taxe si sa elimine unele facilitati pentru a aduna mai multi bani la buget.
Chiar daca Finantele spun ca urmaresc reducerea evaziunii fiscale, momentul inaspririi fiscalitatii si taxarea firmelor cu pierderi nu sunt oportune in opinia analistilor.
Si, in plus, nu se face diferentierea intre investitorii de buna credinta si firmele "fantoma". Ratiunea introducerii acestui impozit minim este de a avea un oarecare factor de predictibilitate a incasarilor la buget, in conditiile in care potrivit acordului cu FMI deficitul bugetar va fi monitorizat trimestrial, iar in cazul unor scaderi ale veniturilor va trebui aplicate oricum masuri corective. Impozitul forfetar presupune practic impozitarea unei afaceri dupa dimensiunea sa, respectiv cifra de afaceri, nu dupa profitul obtinut pe hartie, care apare de multe ori "cosmetizat".
"Masurile astfel luate dau intr-un fel masura neputintei autoritatilor fiscale de a elimina evaziunea fiscala prin sistemul existent acum", spune Radu Craciun, director de investitii la Eureko Pensii.
Laurian Lungu, managing partner la compania de cercetare si analiza Macroanalitica, sustine ca astfel de interventii fiscale sunt ineficiente si, in general, duc la scaderea veniturilor la buget.
"Cantitativ, valoarea impozitului minim nu este ridicata. Insa din punctul de vedere al principiului economic, ratiunea care sta la baza aplicarii acestei decizii este deficitara. In primul rand valoarea impozitului minim este discretionara. In al doilea rand aceasta masura poate duce la scoaterea de pe piata a acelor IMM-uri cu venituri sub nivelul celor care le-ar permite sa plateasca impozitul minim. In plus, creeaza dificultati suplimentare si firmelor cu venituri mici, care fluctueaza cu ciclul economic", spune Lungu.
El apreciaza ca masurile fiscale ar trebui sa se concentreze pe o regandire a structurii cheltuielilor bugetare, in sensul scaderii lor, mai degraba decat cresterea veniturilor la buget. "In acest moment, o potentiala crestere a fiscalitatii nu numai ca va amplifica scaderea economica, dar va reduce competitivitatea Romaniei."
Ministerul Finantelor considera ca statul nu trebuie sa incurajeze comportamentul de tip "free rider", respectiv obtinerea beneficiului fara a achita plata pretului acelui beneficiu, astfel ca incearca sa inlocuiasca o baza impozabila volatila, care vizeaza profitul, cu una certa.

Din analizele efectuate de Ministerul Finantelor Publice la nivelul anului 2007, din cei 617.525 de contribuabili persoane juridice, 2.000 asigura peste 85% dintre veniturile publice. Numarul societatilor care au declarat pierderi la nivelul anului 2007 a fost de 242.106, reprezentand 39,2% din numarul total al societatilor inregistrate. Cifra de afaceri a acestor companii se ridica la 134 mld. lei, reprezentand 16,5% din cifra de afaceri totala in economie.
Finantele sustin ca dintre activitatile desfasurate de acesti contribuabili o pondere mare la realizarea pierderii totale din economie o au tranzactiile imobiliare, comertul cu ridicata si amanuntul, industria alimentara si a bauturilor, hotelurile si restaurantele si activitatile de servicii prestate in principal intrepriderilor.
Guvernul mizeaza pe venituri de 3-400 mil. euro in plus la bugetul de stat de pe urma impunerii acestui prag minim de 540 lei (135 de euro) impozit lunar pe microintreprinderi, adica 1.500 de euro pe an. In Romania sunt inregistrate circa 400.000 de microintreprinderi, care platesc un impozit de 3% din veniturile totale anuale daca acestea sunt mai mici de 100.000 de euro si de 16% daca depasesc aceasta suma. Bugetul de stat prevede pentru anul acesta venituri din impozitarea microintreprinderilor de 694 mil. lei, adica 170 mil. euro.
O alta masura cu impact semnificativ este faptul ca impozitul pe profit de plata nu va putea sa fie mai mic de 0,5% din cifra de afaceri, indiferent de pozitia fiscala a unei companii.
"Pe langa faptul ca un astfel de sistem de taxare pe cifra de afaceri contravine normelor europene, nu face nicio diferentiere intre investitorii de buna credinta care pot eventual inregistra pierderi in perioade de investitii de exemplu si companiile "fantoma" pe care probabil le vizeaza o astfel de masura. Ca sa nu mai amintim faptul ca traversam un an fiscal in care marea majoritate a companiilor vor inregistra pierderi din cauza crizei economice", apreciaza Alina Timofti, partner Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen Tax Advisory Services.
Ea a explicat ca potrivit normelor europene, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata, statele membre pot introduce orice fel de taxe in masura in care acestea nu reprezinta taxe pe cifra de afaceri.
Cheltuielile inregistrate cu functionarea autoturismelor si benzina, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor cheltuieli nu vor mai fi deductibile la calculul impozitului pe profit. In plus, taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor de masini ar urma sa fie nedeductibila.
"Impactul unei astfel de masuri nu poate fi decat unul negativ la nivelul oricarui agent economic care utilizeaza autoturisme in vederea desfasurarii activitatii economice in care este angajat. O consecinta directa si imediata insa a acestei masuri va fi caderea pietei auto din Romania - de la producatori pana la distribuitori si societati de leasing - industrii de asemenea deja afectate semnificativ de criza economica pe care o traversam", explica Timofti.
Conform proiectului de modificare a Codului fiscal, rezerva din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, se va taxa pe masura ce mijloacele fixe respective se amortizeaza sau la scoaterea din gestiune a acestora. Masura poate fi interpretata ca o anulare a unei facilitati fiscale date in trecut de catre stat, intr-o perioada de boom economic.
"O astfel de masura poate avea un impact semnificativ asupra companiilor care actioneaza in domeniul dezvoltarilor imobiliare - domeniu oricum deja larg afectat de efectele crizei economice si financiare actuale. Dar in aceeasi masura, prevederea poate afecta agentii economici din orice industrie, in masura in care acestia au efectuat reevaluari ale mijloacelor fixe aflate in gestiune in urma carora au rezultat rezerve din reevaluare", spune Timofti.
Momentul introducerii acestei masuri este nepotrivit deoarece activitatile economice ale acestor firme sunt afectate preponderent in actuala conjunctura economica, in opinia analistilor.
"Nu este momentul oportun pentru introducerea unei astfel de masuri, dar per total este posibil sa fie efecte bune. Este evident ca in perioada de criza nu prea pui impozit forfetar. Dar, pe de alta parte, daca ne gadim la statisticile ca foarte multe firme n-au platit impozite... Daca firmele sunt pe pierdere, fie se desfiinteaza, fie platesc impozite. Este corect sa se puna o forma de impozit", sustine Florin Pogonaru, presedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania.
Analistii apreciaza vor exista incasari la buget in urma introducerii impozitului minim, in conditiile in care agentii economici nu vor putea sa falsifice cifrele de afaceri.
"Exista multe firme care nu raporteaza corect profitul. Avantajul este ca noile masuri sunt mai simplu de aplicat si evaziunea fiscala este mai evidenta in cazul cifrei de afaceri, decat in cazul profitului", apreciaza Radu Craciun.
El sustine insa ca daca masurile nu vor fi insotite de controale ale Fiscului, se va ajunge tot la evaziune fiscala.
Si Pogonaru estimeaza ca vor exista incasari la buget in urma introducerii impozitului minim "Multe firme care exista trebuie sa plateasca sau sa se desfiinteze. Incasari vor fi. Nu poti sa falsifici cifrele de afaceri, pentru ca atunci chiar vei avea o problema". Pogonaru a explicat ca este bine sa existe o modalitate clara de aplicare pentru ca se scuteste efort de munca si pentru Fisc, si pentru mediul de afaceri.
Reprezentanta NNDKP Tax Advisory Services sustine ca desi proiectul de ordonanta vizeaza o crestere semnificativa a gradului de colectare la bugetul de stat, daca va fi adoptat in forma actuala, va reprezenta o intoarcere semnificativa in trecut a politicii fiscale romanesti.

Ce vrea sa faca ministrul finantelor Gheorghe Pogea:
  • Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive la care impozitul pe profit datorat este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata impozitului de 5% pe veniturile inregistrate.
  • Nu se deduce TVA pentru achizitiile de vehicule rutiere motorizate si pentru orice achizitii de bunuri destinate vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile, inclusiv pentru achizitia de carburanti, lubrifianti, piese de schimb, reparatii sau modificari in regie proprie.
  • Sunt exceptate de la aceasta masura vehiculele utilizate in scop comercial in vederea revanzarii; vehiculele utilizate pentru transportul cu plata de persoane, inclusiv pentru activitatea de taxi si vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata.
  • Nu sunt deductibile cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, inclusiv cheltuielile privind combustibilul aferente vehiculelor rutiere care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane.
  • Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune.
  • Amortizarea aferenta autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice este deductibila limitat la cel mult un singur autoturism pentru fiecare persoana cu astfel de atributii.
  • Limita valorica a garantiilor de stat pentru anul 2009 se stabileste in suma de 6 miliarde de lei. Acordarea garantiilor de stat se va realiza pentru finantarea proiectelor prioritare pentru economie.
Unde se aplica noile impozite
  • tranzactii imobiliare;
  • activitati de inchiriere si leasing;
  • activitati de investigatii si protectie;
  • comert, service auto;
  • comert, cu exceptia auto;
  • hoteluri si alte facilitati de cazare;
  • restaurante;
  • activitati de servicii in IT;
  • activitati de servicii informatice;
  • activitati juridice si de contabilitate;
  • industria alimentara;
  • fabricarea bauturilor;
  • consultanta in management;
  • activitati de arhitectura si inginerie;
  • agentii turistice si tur-operatori;
  • secretariat;
  • activitati sportive, recreative;
  • transporturi rutiere.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO