ZF 24

Maria Florea, JLL: În Bucureşti sunt 300.000 de metri pătraţi de birouri care nu mai respectă standardele pentru clasa A sau B; trebuie să vedem ce facem cu ei

Maria Florea, JLL: În Bucureşti sunt 300.000 de metri...

Autor: Roxana Rosu

22.05.2017, 15:45 258

Piaţa de birouri din Bucureşti include 300.000 de metri pătraţi care nu mai respectă standardele necesare pentru a fi consideraţi de clasa A sau B, dar sunt incluşi în statisticile totale, de 2,6 milioane metri pătraţi de spaţii moderne, spune Maria Florea, Head of Office Agency JLL Romania.

Trebuie să vedem ce facem cu aceste spaţii. Ele nu mai pot fi considerate de clasa A sau B. Sunt în clădiri de birouri mai vechi. Este adevărat că spaţiile de clasa A înseamnă lucruri diferite în ţări diferite. Noi am început să o delimităm mai mult pe specificaţii tehnice, nu neapărat proximitatea de metrou sau zonă”.

În acelaşi timp, ea consideră că piaţa se află într-un moment foarte bun în acest moment şi ar trebui să rămână aşa pe termen lung, fără să apară o criză similară cu cea din 2008.

”Din cererea totală de anul trecut, 150.000 mp a fost cerere nouă anul trecut, companii care au venit şi au angajat oameni. Oameni care au primit salarii mai mari, deci au făcut consum mai mare în shopping center-uri, şi tot aşa. E un ciclu, toată industria de real estate se dezvoltă”.

Investiţiile pe piaţa de birouri au înregistrat creş­teri semnificative în anul 2016, ajungând la livrări noi de aproximativ 300.000 de metri pătraţi. Această evoluţie este îndeaproape corelată cu evoluţia economiei reale, în special sectorul de IT şi outsourcing.

Evoluţia pieţei spaţiilor de birouri a fost marcată de dezvoltarea rapidă a zonei Floreasca-Barbu Văcărescu din Bucureşti, urmând ca  începând din 2017 livrările noi să se axeze progresiv mai mult pe oraşele din ţară, precum Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi şi Braşov. Bucureştiul va rămâne activ din punctul de vedere al noilor dezvoltări, fiind aşteptate livrări importante în zona de centru-vest, sunt de părere consultanţii JLL.

”Chiriaşii au devenit foarte conştienţi în ultima perioadă. Nu se mai uită doar la nivelul  chiriei, ci şi la costurile de după închiriere, la utilităţi, service charge, etc. Cam toate birourile noi de clasa A sunt personalizate, pe cerinţele companiilor, cu arhitecţi şi dotări”, a mai pus Maria Florea.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO