Special

Analiză ZF. Pagina verde. Mijloacele de transport în comun ale Bucureştiului, la raport: 30 de tramvaie au o vechime de peste 40 de ani

Analiză ZF. Pagina verde. Mijloacele de transport în...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

23.10.2022, 10:37 1501

În 2021, din încasările de titluri de călătorie, STB SA a înregistrat venituri în valoare de 155,1 milioane de lei Ce ar fi de făcut pentru ca transportul în comun de suprafaţă din Bucureşti să devină mai atractiv şi pentru a descuraja folosirea maşinilor personale? Adrian Criţ are câteva soluţii, iar printre ele se numără înnoirea parcului de vehicule, benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun şi curăţenie sporită.

Treizeci dintre tramvaiele care circulă pe şinele din Bucureşti au o vechime care depăşeşte 40 de ani. Alte 44 sunt ceva mai „tinere“, cu „vârste“ cuprinse între 25 şi 40 de ani. Aşa arată datele transmise de Societatea de Transport Bucureşti la solicitarea ZF. Pe cele mai multe dintre tramvaiele din Bucureşti se vede fiecare an de funcţiune. Se vede, dar se şi aude, în condiţiile în care o călătorie cu un astfel de mijloc de transport se dovedeşte a fi, de multe ori, mai plină de adrenalină decât o tură într-un rollercoaster.

Eficienţa şi atractivitatea transportului în comun sunt criterii primordiale pe care trebuie să le respecte un oraş-capitală care vrea să facă tranziţia la o economie verde. Cu un parc de autobuze, troleibuze şi tramvaie curate, funcţionale şi bine dotate, cetăţenii ar putea fi mai predispuşi să lase acasă maşinile personale şi să-şi parcurgă călătoriile cu transportul în comun. Cum se poate ajunge însă acolo cu tramvaie vechi de mai bine de 40 de ani, cu troleibuze murdare, cu scaune lipicioase, geamuri mâzgălite şi tramvaie care stau să se dezmembreze?

„Dincolo de aglomeraţia inevitabilă, la orice oră, mizeria, scaunele scorojite şi mâzgălite, lipsa aerului condiţionat vara (în special în tramvaie) sunt principalele probleme pentru care o astfel de călătorie e departe de a fi o plăcere. Nu există fluiditate în procesul de urcare şi coborâre, plata călătoriei rămâne, în principal, la bunul-simţ al pasagerilor şi e nevoie de mai multă organizare în acest sens“, spune Cristina A., o tânără din Bucureşti care preferă de cele mai multe ori metroul atunci când trebuie să ajungă undeva.

Parcul circulant al STB era alcătuit în luna august din 2022 – o perioadă de vacanţe – din 258 de tramvaie, 143 de troleibuze şi 992 de autobuze. Nu toate sunt dotate cu aer condiţionat, lucru valabil la fiecare categorie de vehicul amintită.

„Investiţiile majore în transportul public se fac cu sprijinul autorităţilor publice şi în acest sens au fost achiziţionate 100 de tramvaie noi de 36 de metri lungime, care vor intra în flota circulantă conform eşalonării contractuale a livrărilor. Cele 100 de tramvaie tip Imperio Metropolitan care vor intra în dotarea societăţii sunt prevăzute cu echipamente de climatizare destinate asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii“, au spus reprezentanţii STB într-un răspuns semnat de directorul general Adrian Criţ.

Ţinând cont de schimbarea condiţiilor climatice preconizate, de cerinţa expresă a publicului călător, precum şi de perspectiva îmbunătăţirii condiţiilor de transport, pe viitor, toate vehiculele care vor fi achiziţionate (autobuze, troleibuze, tramvaie) vor fi dotate cu instalaţii de climatizare, adaugă Adrian Criţ. Pentru îmbunătăţirea parcului, Primăria Bucureşti a lansat în SEAP documentaţia pentru achiziţia a 100 de troleibuze noi, în valoare totală de 273,1 mi­lioane de lei.

În 2021, din încasările de titluri de călătorie, STB SA a înregistrat venituri în valoare de 155,1 milioane de lei.

Compania nu are date statistice exacte referitoare la câţi oameni circulă zilnic cu mijloacele sale de transport, pe fiecare traseu, astfel încât să ajusteze programul şi frecvenţa cu care circulă vehiculele în funcţie de nevoi. Totuşi, reprezentanţii STB estimează că numărul de validări de călătorii înregistrat în medie pe zi este de aproximativ 79.560.

„În prezent, doar o parte a liniilor de transport în comun STB are în componenţă vehicule cu sistem de numărare a călătorilor. De asemenea, numărul de călători va putea fi stabilit în momentul în care toate categoriile beneficiare de facilităţi, respectiv reducerile sau scutirile de la plata tarifelor aferente titlurilor de călătorie, vor valida cardurile sau vor fi înregistrate în Sistemul Automat de Taxare prin alte metode de plată, precum plata pe mobil. Validarea călătoriilor efectuate de către toţi utilizatorii serviciului de transport public va permite colectarea de date concrete privind preferinţele de deplasare ale acestora, rutele intens solicitate şi numărul călătoriilor realizate zilnic, precum şi intervalele orare din zi cu ?ncărcare maximă.“

Reprezentanţii STB precizează că, în prezent, validarea este obligatorie doar în cazul abonamentelor cu valabilitate de 24 de ore, respectiv de 72 de ore, cu menţiunea că anul trecut era obligatorie validarea tuturor tipurilor de abonament.

„De asemenea, Societatea dispune şi de canale alternative de vânzare a titlurilor de călătorie pentru care nu este necesară validarea, precum Aplicaţia 24Pay ce permite plata călătoriei cu telefonul mobil prin înrolarea cardului bancar sau plata prin SMS.“

Unii dintre călători spun că sunt încântaţi de posibilitatea de a-şi plăti călătoriile cu cardul, însă sistemul mai dă uneori rateuri.

„Eu merg frecvent cu autobuzul. Dincolo de trafic, sunt încântată de aparatele noi unde se poate să plăteşti cu cardul sau cu telefonul. Doar că, din cinci încercări, de trei ori merge şi de două ori nu“, spune Cristina C., care circulă aproape în fiecare zi cu autobuzul prin Bucureşti.

 

Câteva soluţii pentru un oraş conectat eficient

Ce ar fi de făcut pentru ca transportul în comun de suprafaţă din Bucureşti să devină mai atractiv şi pentru a descuraja folosirea maşinilor personale? Adrian Criţ are câteva soluţii, iar printre ele se numără înnoirea parcului de vehicule, benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun şi curăţenie sporită.

„Având în vedere vechimea parcului de vehicule utilizat de STB S.A., pentru asigurarea unui transport în condiţii de calitate şi confort a utilizatorilor, se impune continuarea procesului de reînnoire a acestuia, îndeosebi la tramvaie şi troleibuze, prin achiziţionarea unor vehicule moderne care să îndeplinească întocmai prescripţiile europene referitoare la emisiile de noxe, accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilităţi locomotorii, dotate cu sisteme de informare audiovizuală, instalaţii de climatizare etc.“

În acest scop, se află în curs de achiziţie 100 de troleibuze cu autonomie şi 100 de autobuze electrice, proiecte aprobate prin hotărâri ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, finanţate din fonduri europene. Din acest an, primele din cele 100 de tramvaie de tip Imperio Metropolitan, achiziţionate de Primăria Capitalei, vor putea fi utilizate de bucureşteni pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55, spune Adrian Criţ.

„Sub aspectul respectării graficelor de circulaţie, calitatea serviciului de transport public oferit de STB S.A. este dependentă, în primul rând, de condiţiile de trafic de la nivelul întregii Capitale. Traficul general aglomerat, corelat cu lipsa unor facilităţi menite să dinamizeze circulaţia mijloacelor de transport public – benzi dedicate, prioritate în intersecţii etc., generează probleme în privinţa respectării programelor de circulaţie, precum şi a creşterii gradului de aglomerare a mijloacelor de transport.“

Este nevoie, adaugă Adrian Criţ, de o reconfigurare a întregului sistem de transport din Bucureşti pentru ca şi STB S.A. să beneficieze de condiţii adecvate, astfel încât transportul public să devină o alternativă la cel individual.

„În vederea îmbunătăţirii serviciului de transport şi a condiţiilor de călătorie oferite bucureştenilor, începând cu data de 1 iulie, timp de şase luni, toate vehiculele Societăţii de Transport Bucureşti STB S.A. sunt igienizate de către operatori privaţi, astfel, mijloacele de transport ale STB S.A. beneficiind de un program complex de salubrizare. Conducerea Societăţii de Transport Bucureşti†STB S.A. va lua decizia externalizării serviciului pentru o perioadă de patru ani.“

Cum poate creşte interesul pentru transportul în comun, când el constă în tramvaie vechi de mai bine de 40 de ani, cu troleibuze murdare, cu scaune lipicioase, geamuri mâzgălite şi tramvaie care stau să se dezmembreze?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO