Profesii

Hay Group: Companiile apeleaza la consultanta cand sunt deja in situatii-limita

26.04.2009, 15:47 98

"O companie care se afla in faza de 'bleeding' (sangerare - n.r.) trebuie sa se restructureze rapid si se confrunta cu probleme financiare foarte mari, cum sunt cele legate de lipsa de lichiditati. In aceste companii, cererea a scazut substantial si pentru a adopta masuri rapide, trebuie sa punem la punct o echipa manageriala de criza si un plan strategic foarte clar pentru urmatoarele 90 de zile", sustine Harry Meintassis, general manager in cadrul companiei de consultanta in management Hay Group Romania.

De regula, companiile aflate in aceasta faza au vanzari mai scazute cu 30% fata de asteptari si au previziuni pesimiste in ceea ce priveste evolutia afacerilor pentru urmatoarele 6-12 luni. Potrivit lui Meintassis, companiile aflate intr-o astfel de faza in aceasta perioada activeaza in sectorul imobiliar, constructii, auto, IMM-uri.
Compania de consultanta utilizeaza un instrument de diagnosticare pentru a analiza trei situatii in care se pot afla companiile in situatii de criza: "bleeding" (n.r.- sangerare), faza de terapie intensiva si cea de vindecare.
Companiile aflate la terapie intensiva se confrunta cu dificultati temporare.
"Cred ca acestea sunt companiile care trebuie sa investeasca mai mult in capitalul uman", apreciaza Meintassis. Pe de-o parte, ele au nevoie de un proces de reducere de costuri, iar pe de alta parte trebuie sa-si imbunatateasca cultura organizationala.
In cea de-a treia categorie - "recovery" (vindecare - n.r.) - se afla companiile care au reusit sa se redreseze si care au creat aproape toate conditiile necesare pentru o crestere economica sustinuta si in viitor.
"Cele mai multe cereri de servicii de consultanta au venit din partea companiilor aflate in primele doua situatii, insa acest lucru depinde si de politica manageriala. Exista insa si companii care, aflate intr-o situatie de urgenta, se gandesc ca nu este cel mai potrivit moment pentru a cheltui bani cu consultanta", adauga Meintassis.
Clientii serviciilor de consultanta si-au adaptat cererile in functie de situatia in care se afla compania: ei vor sa vada rezultate imediate, care sa aiba un impact direct in profitul afacerii. O solutie pe care ar putea s-o adopte companiile in aceasta perioada ar putea fi prioritizarea programelor de training axate mai mult pe practica decat pe teorie.
"Ne confruntam cu cereri putin diferite. Cele mai solicitate sunt proiectele de consiliere strategica si solutii de consultanta, prin care managerii vor sa afle cum sa-si optimizeze eficienta, cum sa ia decizii referitoare la costuri, cum sa identifice joburile cu un rol important pentru dezvoltarea afacerii si cum sa afle care sunt angajatii valorosi", adauga Meintassis.
Daca unele companii investesc mai mult in programele de training si consultanta, altele sunt ezitante si nu iau nicio decizie concreta din cauza evolutiei incerte a pietei.
"Exista un fel de logica economica in spatele companiilor care si-au redus bugetul de training si consultanta: cand ai un deficit in vanzari, trebuie cumva sa-l compensezi prin reducerea de costuri."
Pe de alta parte, companiile care isi restructureaza organizatia se concentreaza mai mult asupra proceselor de reducere sau de optimizare de costuri si le este dificil sa investeasca in programele adresate angajatilor.
"Aceste companii trebuie sa dezvolte si mai mult abilitatile de leadership ale managerilor pe timp de criza. Daca nu iti pastrezi talentele si nu le recompensezi pe masura, sacrifici castigurile pe termen lung pentru cele pe termen scurt."
Managerii sunt sfatuiti sa fie deschisi si transparenti in relatia cu angajatii, sa creeze un nivel de incredere si de angajament, pentru a putea depasi impreuna situatiile dificile. Specialistii in consultanta manageriala ii sfatuiesc pe lideri sa investeasca si mai mult in procesele in care sunt implicate resursele umane, mai ales in ceea ce priveste motivatia si loialitatea angajatilor, dar si in domeniul performantei manageriale.
"Cele mai bune companii isi optimizeaza costurile si totodata investesc in cei mai buni oameni, pentru ca nu vor sa ii piarda", conchide Meintassis.
 
Cele trei faze in care se poate afla o companie pe piata in prezent
 
"Bleeding"/Sangerare
  • Compania are nevoie de restructurare rapida
  • Se confrunta cu lipsa lichiditatilor
  • Cererile din partea clientilor au scazut substantial
  • Vanzari mai scazute cu 30% fata de asteptari
  • Risca sa nu poata supravietui pe piata
 
"Terapie intensiva"
  • Compania are dificultati temporare din cauza evolutiei pietei
  • Are nevoie de o reducere rapida a costurilor, pentru a le putea tine sub control
  • Trebuie sa-si imbunatateasca cultura organizationala
  • Nu se confrunta cu riscul de a nu putea supravietui
 
"Recovery"
  • Companiile care au facut reduceri de costuri si au reusit sa se redreseze
  • Si-au creat conditii pentru cresterea viitoare a afacerii
Sursa: HayGroup

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO