Profesii

Emoke Kemenes: Salariile mari nu iti garanteaza ca ai castigat cei mai buni angajati

Emoke Kemenes: Salariile mari nu iti garanteaza ca ai castigat cei mai buni angajati

Emoke Kemenes, director de resurse umane la Microsoft South East Europe

02.10.2006, 15:44 195

Una dintre provocarile managementului romanesc este sa se invete cu o cultura diferita de business, cea occidentala, este de parere Emoke Kemenes, director de resurse umane al Microsoft South East Europe.
"Cultura capitalistade management si de leadership este foarte diferita de ceea se intampla in acest moment in Romania. Pentru a fi jucatori egali pe piata globala, managerii romani trebuie sa se mai perfectioneze", precizeaza Kemenes.
Este de parere ca stadiul de dezvoltare al economiei dintr-o tara la un anumit moment dat are un impact foarte mare asupra pietei fortei de munca. In Romania, de exemplu, care este o economie relativ tanara, angajatii au mult mai multe oportunitati prin intrarea multinationalelor pe piata, care creeaza in continuare o oferta complexa de joburi.
"Daca ne uitam la Polonia sau Ungaria, faza aceasta de tranzitie a durat cam 10 ani. In Romania, ea nu a fost insa depasita, iar acest fapt a condus la crearea unei atitudini destul de oportuniste din partea celor care sunt in cautarea unui loc de munca. Angajatii sunt in avantaj in acest moment pe piata".
In ceea ce priveste industria IT-ului, cel mai greu de gasit sunt managerii de top, explica Emoke Kemenes.
"Pentru cea mai mare parte a pozitiilor, facem recruitment in-house, de foarte putine ori colaboram cu firme externe de recrutare sau de headhunting. O dificultate mai sporita experimentam cand trebuie sa selectam potentiali leaderi. Cum conditiile si cerintele, mai ales acelea care tin de factor uman si de personalitate, devin sofisticate, e mai greu sa gasim candidatul potrivit", spune ea.
In Microsoft se aloca, in medie, aproximativ 4.000 de euro anual pe angajat doar pentru trainingurile formale, suma care variaza in functie de departament si de pozitia ocupata. In ceea ce priveste partea de compensatii si beneficii, Kemenes afirma ca Microsoft se pozitioneaza intr-o piata competitiva si vrea sa plateasca mai bine decat majoritatea companiilor. "Exista pe piata un minim si un maxim la nivel de salariu de baza. Noi vrem sa ajungem la 65% intre aceste marje, atat in ceea ce priveste salariul de baza, cat si bonusurile", precizeaza Kemenes.
Desi Microsoft ofera pachete salariale competitive si o pregatire profesionala complexa, ea afirma ca nu acestea sunt elementele care tin oamenii in companie. "Sunt factori de motivare de baza. Si Oracle si IBM fac acest lucru. Cu asta n-ai castigat inca oamenii cei mai buni. Cred ca cea mai importanta este energia managementului, care poate sa inspire oameni. Instrumentele pentru educare continua, dezvoltare personala si profesionala sunt foarte importante, insa eu consider mai importanta atitudinea si impactul uman al liderilor".
Romania prezinta semnele tipice de dezvoltare, cu plusuri si minusuri. "Plusuri ar fi dinamismul sporit pe piata fortei de munca, oameni cu pregatire profesionala tehnica buna, numarul mare de potentiali angajati pe piata, precum si existenta unei baze motivationale puternice si naturale", spune ea. Cand vine vorba de aspecte negative, crede ca mai relevante ar fi o usoara discrepanta fata de cultura globala de munca, dar care se invata rapid, precum si o oarecare imaturitate manageriala si de automanagement.
Microsoft Romania face parte din Microsoft South East Europe si a fost deschisa in decembrie 1996, avand in prezent 80 de angajati. Microsoft South East Europe inseamna 7 filiale active, in 10 tari si, in total, aproape 300 de angajati.
Numarul angajatilor din Romania va creste intrucat, recent, a fost deschis un nou centru in Bucuresti, care ofera servicii si suport tehnic clientilor Microsoft din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. "Centrul isi propune sa aiba in primul an de activitate in jur de 100 de profesionisti in IT, numar care va creste in anii urmatori, odata cu investitia in acest centru, in functie de cererea de servicii de suport", precizeaza Emoke Kemenes.
Spune ca specificul industriei IT si implicit al Microsoft Romania este faptul ca aici exista echipa formata din oameni inteligenti, cu valori umane exigente, care cred in ceea ce fac si incearca mereu sa exceleze in domeniul lor. "Sunt oameni creativi, pragmatici, flexibili si orientati spre reusita si, cel mai important, sunt pasionati de tehnologie."
In ceea ce priveste mitul creat in ultimii ani pe piata fortei de munca si potrivit caruia specialistii in IT din Romania sunt extrem de buni si sunt mereu vanati pentru posturi in strainatate, crede ca aici intervine si o anumita doza de subiectivism. "Nu se poate nega ca exista specialisti foarte buni romani, insa prezenta investitorilor din domeniu este legata si de o conditie extrem de pragmatica: sunt foarte ieftini", spune ea.
In Romania, managementul resurselor umane nu este atat de dificil mai ales datorita disponibilitatii si a atitudinii oamenilor. "De asemenea, atat puterea de atragere, cat si imaginea companiei in piata sunt foarte bune si exista multi profesionisti care sa doreasca o colaborare cu Microsoft. Cerinta noastra este gasirea profilului uman care se potriveste cel mai bine culturii organizationale", spune Kemenes.
"Migratia fortei de munca, spre deosebire de dinamismul general de pe piata, este una foarte scazuta la Microsoft. Fluctuatia mica nu inseamna insa ca nu avem o viteza sporita de transferuri interne, oferind posibilitati de joburi in tara si in strainatate." Desi aproape 300 de romani lucreaza in filialele Microsoft din lume, formal, au fost exportati intre 5 si 10 romani in structurile internationale ale companiei.
Crede ca mai importanta decat plecarea oamenilor este pierderea acelor oameni care sunt foarte valorosi, acele "regretted loss", cum le numeste. Oamenii din Microsoft care au parasit compania nu au plecat la concurenta, ci fie si-au pornit propriul business, fie au plecat pe pozitii semnificativ mai inalte. Spune ca valoarea brandului Microsoft, alaturi de cultura organizationala pot tine oamenii in companie. "Ne caracterizeaza pe toti pasiunea pentru IT. De fiecare data cand apare un produs nou, un soft nou, cu totii il testam, il incercam impreuna."
Perioada de timp petrecuta intr-o pozitie in cadrul Microsoft nu este mai mare de doi ani, dar sunt si cazuri in care se poate promova si dupa un an si jumatate. "Cam jumatate din managementul actual s-a dezvoltat in companie", precizeaza Kemenes.
Cei mai multi dintre angajatii Microsoft care lucreaza in departamentele de cercetare - dezvoltare au pregatire tehnica, insa exista segmente de business si departamente functionale (resurse umane, finante, marketing/PR etc.) unde lucreaza oameni care au absolvit facultati cu profil non-tehnic.
Dupa ce a terminat Facultatea de Politehnica din Timisoara, spune ca a avut sansa sa inceapa sa lucreze in Ungaria, la Budapesta, pentru o corporatie americana, Bestfoods. "De aici am deprins cultura moderna de lucru, limba engleza, HR-ul de baza si multe alte trasaturi profesionale, care ma ghideaza si astazi", afirma Kemenes.
Dupa achizitia Bestfoods de catre Unilever, a ajuns la sediul mondial din Rotterdam, ca HR project manager. Apoi a ajuns la Alcoa, in domeniul industrial, unde a fost HR manager pentru Europa Centrala si de Est, dupa care a schimbat profilul, fiind communication and corporate social responsibility manager pentru Europa.
Cand a ajuns la Microsoft, desi avea un background solid in resurse umane, dat fiind specificul industriei, a fost pusa in situatia de a reevalua tot ceea ce invatase pana atunci. "Dupa o perioada de invatare si orientare pot sa spun ca aici am atins acea treapta pe care ma simt increzatoare din punct de vedere profesional si nu mai incerc sa demonstrez ca merit sa fiu angajata", spune directorul de resurse umane de la Microsoft.
Insa provocari exista. "Faptul ca in prezent coordonez o regiune cu 7-8 tari, faptul ca trebuie sa imbin strategia cu un plan operational riguros si sa colaborez cu oameni din culturi diverse ma provoaca intelectual zi de zi".
Spune ca de cand lucreaza in cadrul Microsoft a incercat sa traduca deciziile si procedurile sofisticate intr-un limbaj simplu, de genul "what's in it for you" si, nu in ultimul rand, sa transfere din experientele sale anterioare catre colegi.


Cariera

ianuarie 2006 - prezent: director de resurse umane al Microsoft South East Europe
noiembrie 2004 - 2005: communication and corporate manager Europa, Alcoa Fujikura
iulie 2003 - octombrie 2004: HR manager, Alcoa Fujikura Europa Centrala si de Est
ianuarie - august 2002: HR project manager foodservice business group, Unilever Bestfoods Corporate, Rotterdam
iunie - decembrie 2001: HR project manager foods division, Unilever Bestfoods Corporate, Rotterdam
februarie 1999 - iunie 2001: HR supervisor, Integration HR Manager, HR manager, Bestfoods Hungary LTD., Budapesta
1997: Facultatea de management industrial, Universitatea Tehnica, Timisoara

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO