Profesii

Cum vad tinerii si piata muncii

19.01.2004, 00:00 93



Tinerii cred ca oportunitatile de angajare sunt discriminatorii in functie de sex. Cu totii considera scoala ca un factor de succes, dar apreciaza ca invatamantul formal nu ofera informatiile necesare accesului pe piata muncii. O pregatire necorespunzatoare conduce la intampinarea unor dificultati in obtinerea unui loc de munca bun. Ei sugereaza ca solutie in rezolvarea acestei probleme sistemul de odinioara a repartitiilor.



Acestea sunt numai cateva dintre concluziile cercetarii sociologice realizate recent in regiunea Bucuresti-Ilfov de Centrul OCUP pentru Informare, Consiliere si Formare Profesionala, proiect realizat prin programul PHARE 2000 pentru Coeziune Economica si Sociala. Grupul tinta al cercetarii a fost reprezentat de tinerii care au terminat scoala in ultimii 2 ani.



In opinia celor intervevati, un alt obstacol in gasirea unui loc de munca este cel legat de cerintele privind experienta in munca. Atunci cand, dupa terminarea studiilor, proaspatul absolvent pune pe masa potentialilor angajatori un CV aproape imaculat, se intampla frecvent sa resimta din plin socul unor refuzuri in serie, unele chiar categorice. "N-ai nici un fel de experienta", "Ai doar informatii teoretice", "revino peste doi ani", sunt numai cateva din replicile pe care le infrunta candidatul, elanul si entuziasmul sau de proaspat om pe picioarele lui spulberandu-se dupa cateva incercari.



Tinerii reclama lipsa informatiilor legate de piata muncii. Pentru toti respondentii informatia inseamna sansa. Pentru obtinerea unui loc de munca, cei mai multi tineri declara ca au apelat/apeleaza la relatii, cunostinte.



Din investigatiile realizate a rezultat ca tinerii considera munca un mijloc de a castiga un venit, desi nu considera ca intotdeauna cineva poate prin munca sa obtina ceea ce isi doreste, mai important pentru succesul in cariera fiind oportunitatile care apar. Ei cred ca factorii care asigura succesul sunt, pe de o parte, suportul moral si financiar oferit de persoane sau institutii (familie, scoala, ONG-uri) si, pe de alta parte, increderea in propriile forte, cunoasterea propriilor interese si obiective.



Cercetarea a aratat ca majoritatea tinerilor intervievati lucreaza in domenii diferite de cele in care s-au specializat/calificat in scoala sau care sunt partial legate de calificarile dobandite in ultima forma de invatamant absolvita.



In ceea ce priveste proiectele de viata, cei mai multi dintre tineri nu au clar stabilit un proiect de viata:



- numai un sfert dintre cei intervievati au un proiect de viata (doresc sa se califice in alt domeniu pentru a dobandi mobilitate pe piata muncii; doresc dobandirea unor specializari suplimentare pentru a reusi mai bine la un loc de munca si isi cunosc competentele);



- cea mai mare parte au proiecte de viata vag conturate (fie doresc specializare suplimentara dar nu doresc calificari pentru alt domeniu, fie doresc calificari pentru alt domeniu dar nu doresc specializari suplimentare) sau limitate (proiectele lor de viata sunt legate de urmarea unei forme de invatamant superioare celei absolvite);



- restul de 25% sunt rigizi, nu au nici un proiect de viata.



In aceste conditii, analistii apreciaza ca tinerii trebuie invatati sa-si construiasca un proiect de viata in functie de abilitatile si competentele fiecaruia si de cerintele pietei muncii prin consiliere si orientare profesionala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO