Eveniment

Conflict deschis intre retaileri si producatori: Retailerii spun ca majoreaza preturile daca sunt obligati sa-si plateasca furnizorii in 12 zile

Conflict deschis intre retaileri si producatori: Retailerii spun ca majoreaza preturile daca sunt obligati sa-si plateasca furnizorii in 12 zile
22.09.2009, 00:00 31

Retailerii vor fi nevoiti sa plateasca pentru produseleachizitionate de la furnizorii de produse alimentare in maximum 12zile, potrivit noii legi a comercializarii produselor alimentare,care va pune in aplicare Codul de Bune Practici din retailulalimentar.

Pana in prezent, retailerii aveau la dispozitie intre 30 si 45de zile pentru a face plati catre furnizorii alimentari, insaproducatorii sustin ca in ultima perioada nu isi primesc banii maidevreme de 60 de zile.

Reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania(AMRCR) sustin ca legea comercializarii produselor alimentareaprobata in urma cu cateva zile de Guvern este neconcurentiala sica din aceasta lege lipsesc pasaje agreate impreuna cu producatoriila momentul realizarii Codului de Bune Practici.

"In lege nu este precizat nici ce inseamna un produs proaspat,nici nu se mai face diferentierea platii pe categorii de produse,asa cum am stabilit in Codul de Bune Practici", a declarat DeliaNica, vicepresedinte al AMRCR si director corporate affairs alMetro Group Romania.

Ea sustine ca un termen mai scurt de plata al produseloralimentare, de 12 zile, nediferentiat in functie de produs, cumapare in noua lege, ar insemna cresterea frecventei deaprovizionare si a costurilor de transport care va determina omajorare a pretului produselor.

Ea nu a precizat insa procentul cu care acestea se vor mari. Inprezent, potrivit lui Nica, termenul de plata al produselor variazain functie de volumul achizitionat si sezonalitatea produselor, darsi in functie de negocierea retailerului cu fiecare producator.

Producatorii spun ca nu s-a schimbat nimic

Reprezentantii producatorilor din industria alimentara sustininsa ca legea comercializarii produselor alimentare cuprinde exactaceleasi cerinte stabilite prin Codul de Bune Practici.

"Nu s-a schimbat nimic", au declarat atat Sorin Minea,presedintele Romalimenta, cat si Valentin Blanaru, directorulgeneral al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui(APRIL).

"Singura diferenta este faptul ca un Cod de Bune Practici esteun «gentlemen's agreement», dar daca legea va fi aprobata,retailerii vor putea fi sanctionati si amendati", a adaugatBlanaru.

Nica sustine insa ca si in ceea ce priveste amenzile sisanctiunile exista modificari.

"In Codul de Bune Practici scria ca si furnizorul poate fiamendat daca intarzie cu marfa. Acest fragment nu mai exista inlege si numai retailerii pot fi acum sanctionati", spune ea,adaugand ca legea va fi anticoncurentiala, daca va fi aplicata,deoarece nu permite ca oferta si cererea sa regleze piata.

"Daca legea ar fi anticoncurentiala, Consiliul Concurentei nusi-ar fi dat girul juridic pe aceasta", sustine directorul generalal APRIL.

Retailerii ar putea creste preturile

Atat el, cat si presedintele Romalimenta sustin ca daca aceastalege va fi aplicata, nu va determina o crestere a preturilor decatin cel mai rau caz pe termen scurt, de cateva luni.

"Acelasi lucru s-a intamplat in Franta, cand patru-cinci luni dezile retailerii au crescut preturile artificial. Dupa aceea,retailerii au inceput sa scada preturile", a spus Sorin Minea. El aadaugat ca din contra, in prima faza, aceasta lege va determinascaderea preturilor la producatori.

Reprezentanta AMRCR afirma insa ca inca exista cai de atacpentru ca aceasta lege sa nu fie aprobata de presedintele tarii."Este o lege care nu este aplicabila, lasa mult loc la interpretarisi sper ca presedintele sa nu o promulge", spune Daniela Nica.

GfK: Trei sferturi din bucuresteni cumpara de lahipermarket

Hipermarketurile, discounterii, magazinele tip cash & carrysi supermarketurile au castigat 3% cota de piata in primele saseluni ale acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008,potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieteiGfK. Astfel, comertul modern detine in prezent 43% din consumultotal de bunuri de larg consum pe plan local, realizand vanzarianuale de 25 de miliarde de euro. Retailerii s-au dezvoltat insacel mai puternic in Capitala si in orasele mari, de aceea doar 20%din consumatorii din mediul rural prefera comertul modern pentrucumparaturi fata de 73% dintre bucuresteni, potrivit aceleiasisurse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO