Conflict deschis intre retaileri si producatori: Retailerii spun ca majoreaza preturile daca sunt obligati sa-si plateasca furnizorii in 12 zile

Autor: Diana Tudor Stoica 22.09.2009

Retailerii vor fi nevoiti sa plateasca pentru produsele achizitionate de la furnizorii de produse alimentare in maximum 12 zile, potrivit noii legi a comercializarii produselor alimentare, care va pune in aplicare Codul de Bune Practici din retailul alimentar.

Pana in prezent, retailerii aveau la dispozitie intre 30 si 45 de zile pentru a face plati catre furnizorii alimentari, insa producatorii sustin ca in ultima perioada nu isi primesc banii mai devreme de 60 de zile.

Reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) sustin ca legea comercializarii produselor alimentare aprobata in urma cu cateva zile de Guvern este neconcurentiala si ca din aceasta lege lipsesc pasaje agreate impreuna cu producatorii la momentul realizarii Codului de Bune Practici.

"In lege nu este precizat nici ce inseamna un produs proaspat, nici nu se mai face diferentierea platii pe categorii de produse, asa cum am stabilit in Codul de Bune Practici", a declarat Delia Nica, vicepresedinte al AMRCR si director corporate affairs al Metro Group Romania.

Ea sustine ca un termen mai scurt de plata al produselor alimentare, de 12 zile, nediferentiat in functie de produs, cum apare in noua lege, ar insemna cresterea frecventei de aprovizionare si a costurilor de transport care va determina o majorare a pretului produselor.

Ea nu a precizat insa procentul cu care acestea se vor mari. In prezent, potrivit lui Nica, termenul de plata al produselor variaza in functie de volumul achizitionat si sezonalitatea produselor, dar si in functie de negocierea retailerului cu fiecare producator.

Producatorii spun ca nu s-a schimbat nimic

Reprezentantii producatorilor din industria alimentara sustin insa ca legea comercializarii produselor alimentare cuprinde exact aceleasi cerinte stabilite prin Codul de Bune Practici.

"Nu s-a schimbat nimic", au declarat atat Sorin Minea, presedintele Romalimenta, cat si Valentin Blanaru, directorul general al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).

"Singura diferenta este faptul ca un Cod de Bune Practici este un «gentlemen's agreement», dar daca legea va fi aprobata, retailerii vor putea fi sanctionati si amendati", a adaugat Blanaru.

Nica sustine insa ca si in ceea ce priveste amenzile si sanctiunile exista modificari.

"In Codul de Bune Practici scria ca si furnizorul poate fi amendat daca intarzie cu marfa. Acest fragment nu mai exista in lege si numai retailerii pot fi acum sanctionati", spune ea, adaugand ca legea va fi anticoncurentiala, daca va fi aplicata, deoarece nu permite ca oferta si cererea sa regleze piata.

"Daca legea ar fi anticoncurentiala, Consiliul Concurentei nu si-ar fi dat girul juridic pe aceasta", sustine directorul general al APRIL.

Retailerii ar putea creste preturile

Atat el, cat si presedintele Romalimenta sustin ca daca aceasta lege va fi aplicata, nu va determina o crestere a preturilor decat in cel mai rau caz pe termen scurt, de cateva luni.

"Acelasi lucru s-a intamplat in Franta, cand patru-cinci luni de zile retailerii au crescut preturile artificial. Dupa aceea, retailerii au inceput sa scada preturile", a spus Sorin Minea. El a adaugat ca din contra, in prima faza, aceasta lege va determina scaderea preturilor la producatori.

Reprezentanta AMRCR afirma insa ca inca exista cai de atac pentru ca aceasta lege sa nu fie aprobata de presedintele tarii. "Este o lege care nu este aplicabila, lasa mult loc la interpretari si sper ca presedintele sa nu o promulge", spune Daniela Nica.

GfK: Trei sferturi din bucuresteni cumpara de la hipermarket

Hipermarketurile, discounterii, magazinele tip cash & carry si supermarketurile au castigat 3% cota de piata in primele sase luni ale acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei GfK. Astfel, comertul modern detine in prezent 43% din consumul total de bunuri de larg consum pe plan local, realizand vanzari anuale de 25 de miliarde de euro. Retailerii s-au dezvoltat insa cel mai puternic in Capitala si in orasele mari, de aceea doar 20% din consumatorii din mediul rural prefera comertul modern pentru cumparaturi fata de 73% dintre bucuresteni, potrivit aceleiasi surse.