Eveniment

Clujenii s-au săturat să-i mai aştepte pe americani. Vor să construiască singuri o bucată din Autostrada Transilvania

 Judeţele bogate încep să facă diferenţa: Clujul vrea să construiască singur o bucată din autostrada Transilvania

Autor: Iulian Anghel, Laurentiu Cotu

05.07.2011, 14:46 7062

Consiliul Judeţean Cluj, cu unbuget în 2011 de 143 mil. euro, cere să construiască singur obucată din autostrada Transilvania, în condiţiile în care de anibuni de zile, lucrările bat pasul pe loc, iar din autostradaîncepută în urmă urmă cu şapte ani şi care ar fi urmat să fie gataanul acesta s-au construit 45 de kilometri din totalul de 415 km(costul total era estimat iniţial fiind de 2,2 mld. euro).

Deocamdată ce propune CJ Cluj poate să nu însemne mare lucru - estevorba despre 10 km. pe distanţa Gilău - Nădăşelu, dar este opremieră scumpă care ar putea ajunge să coste bugetul judeţuluipeste 50 mil. euro în condiţiile în care preţul de referinţă alunui kilometru de autostradă construită în România, stabilit deMinisterul Transporturilor, variază între 3,8 mil. euro şi 6,1 mil.euro, în funcţie de zonă, iar Bechtel, care construieşteTransilvania a primit şi 16 mil. euro pe kilometru.

Clujul poate găsi aceşti bani saucel puţin este solvabil şi se poate împrumuta, lucru mai dificilpentru Judeţului Mureş, de pildă, pe unde ar urma să treacă o bunăbucată din autostrada Transilvania. Judeţele care au beneficiatastfel de investiţii masive văd cum li se umple acum visteria,lucru care le permite să aloce din ce în ce mai mulţi bani pentruinvestiţii.

Bugetul Judeţului Sibiu pe unde arurma să treacă o bucată din autostrada Transilvania este anulacesta de 359 mil. lei în creştere cu 46% faţă de anul trecut, îsăpreşedintele Consiliului judeţean nici nu se gândeşte să dea vreunban pentru autostradă.

"Nu am luat în considerare acestaspect. Noi avem peste 1.000 de km de drumuri judeţene pe caretrebuie să le reabilităm. Dacă bugetul nostru este mai mare seîntâmplă pentru că am accesat fonduri europene nu pentru că am aveavenituri mai mari", spune Martin Bottech, preşedintele CJSibiu.

Cei 10 km pe care Clujul vrea să-ifinanţeze singuri sunt vitali pentru judeţ intrucât investiţia estevăzută ca fiind integrată într-un ansamblu în condiţiile în caremunicipiul Cluj se dezvoltă ca o zonă metropolitană şi tinde sădevină o placă turnantă a transporturilor, feroviat şi auto.Aeroporul din Cluj, deja modernizat, a ajuns la un trafic de peste1 milion de pasageri şi alte două parcuri tehnologice pe lângă celetrei existente sunt în pregătire.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO