Companii

Studiu slovac: produse alimentare mai slabe calitativ ajung în estul Europei

Studiu slovac: produse alimentare mai slabe calitativ ajung în estul Europei

Studiul ACS a descoperit prezenţa isoglucozei (un îndulcitor) în Coca-Cola comercializată în România, Bulgaria, Ungaria şi Slovenia, nu şi în Austria, Germania, Cehia sau Polonia. Conducerea Coca-Cola a spus însă că „Coca-Cola are aceleaşi standarde de calitate în toate ţările din lume. În România la fel ca în Germania şi Austria zahărul este folosit ca îndulcitor. Suntem surprinşi de presupusul rezultat al analizelor“.

Autor: Gabriel Razi

17.04.2011, 23:46 430

Marile companii multinaţionale din industria alimentară şi abăuturilor vând produse diferite din punct de vedere calitativ pepieţele europene, conform unui raport emis de AsociaţiaConsumatorilor din Slovacia (ACS), scrie Euractiv, o reţea deportaluri dedicate afacerilor europene, cu sediul central laBruxelles.

"Produsele mai slabe calitativ erau destinate aşa-numitelormembre «noi» ale Uniunii Europene. Nu a fost niciodată cazul ca unprodus slab calitativ să fie destinat pieţei austriece saugermane", a declarat Miloş Lauko, preşedintele ACS, citat deEuroactiv.

Produsele monitorizate în cadrul studiului derulat de ACS aufost Coca-Cola, ciocolata Milka, piperul roşu şi negru produs deKotanyi, cafea instant Nescafe, cafea boabe Jabobs şi cafeaespresso Tchibo. Toate aceste produse au fost supuse testelor încadrul laboratoarelor Institutului Naţional Veterinar şi Alimentardin Slovacia.

ACS a cumpărat produsele din supermar­keturi din opt stateprecum Germania, Austria, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria,România şi Bulgaria.

Autorii studiului nu au dat însă detalii privind criteriile dupăcare au stabilit că un produs este de mai bună sau de mai proastăcalitate, ci au prezentat doar diferenţe de compoziţie.

"Singura explicaţie pentru această situaţie ţine de reţetă. Înunele cazuri reţetele locale sunt făcute după testări ale gustuluidintr-o anumită regiune. Nu orice reţetă diferită înseamnă mai bunsau mai prost, iar dacă dife­ren­ţele sunt doar de gust, atunci nueste nicio problemă. Important este să nu difere cali­tatea", aspus pentru ZF Sorin Minea, pre­şe­dintele Romalimenta, asociaţiecare grupează cei mai mari jucători din industria alimentară.

Minea a mai spus că nu are informaţii legate de reţetelefolosite de companii în fabricarea diferitelor produse, dar că încazul Angst - producător de mezeluri pe care îl controlează - faceproduse diferite pe care le vinde în Bucureşti sau în Ardeal. "Uniiconsumatori vor mai multă sare, alţii mai puţină", explicăMinea.

Asociaţia Consumatorilor din Slovacia a analizat brandurilemenţionate, dar a precizat detalii privind calitatea doar în cazulpiperului roşu şi negru. Piperul Kotanyi cumpărat de autoriistudiului din Ungaria, Slovacia şi Austria a înregistrat rezultatesuperioare standardelor minime, în timp ce piperul din Bulgaria aconţinut prea multe boabe de piper sparte sau sfărâmate.

Reprezentanţii Kotanyi România nu au putut fi contactaţi ieripentru a comenta asupra acestui aspect. Medicul Cristina Bogdan,specialist în homeopatie şi nutriţie, spune că nivelul de calitateal boabelor de piper depinde de modul în care ajung la consumator,respectiv dacă sunt sparte. "Întrebarea este dacă boabele spartesau sfărâmate sunt o problemă de manipulare în timpul transportuluisau o problemă de calitate a acestora", spune Cristina Bogdan.Dintre produsele testate de slovaci doar ciocolata Milka s-adovedit a fi identică pe toate pieţele care au făcut parte dinstudiu, în timp ce în cazul celor trei branduri de cafeamonitorizate (cafea instant Nescafe, cafea boabe Jabobs şi cafeaespresso Tchibo) nu au fost precizate informaţii privinddife­ren­ţele dintre produsele vândute pe cele opt pieţe.

"Compania Kraft Foods aplică aceleaşi standarde de calitatetuturor produselor, indiferent de locul fabricaţiei. Diferenţele ceapar se datorează preferinţelor consumatorilor locali,reglementărilor şi condiţiilor din fiecare ţară", au spusreprezentanţii Kraft Foods România, companie care deţine brandulMilka. Aceştia au adăugat că românii "pot fi convinşi că toateprodusele comercializate în Ro­mânia de Kraft Foods sunt supuseaceloraşi controale stricte de calitate precum cele din Europa deVest sau din orice alt loc din lume".

Pe de altă parte, testele derulate asupra Coca-Cola de cătreasociaţia consu­ma­torilor din Slovaca sus­ţin că băuturiledistri­buite de com­pania americană în Slovacia, Ungaria, Bulgariaşi Ro­mânia conţin iso­glu­coză, alternativă mai ieftină la zahăr(za­haroză), potrivit autorilor studiului.

Studiul ACS a descoperit prezenţa isoglucozei în Coca-Colacomercializată în România, Bulgaria, Ungaria şi Slovenia, nu şi înAustria, Germania, Cehia sau Polonia. Cantitatea de zahăr folosităîn producerea băuturii carbogazoase variază în cele opt ţări de la0,1g/100 ml în Slovenia până la 5,01 g/100ml în Polonia.

"Între zahăr şi isoglucoză este o diferenţă de formulă din punctde vedere biologic. Isoglucoza este obţinută chimic şi esteinterpretată de corpul uman ca o substanţă străină, dar nu existăstudii clinice care să ateste acest lucru", precizează CristinaBogdan.

De cealaltă parte, Ibolya Szabo, senior communication manager alCoca-Cola Europe, spune că produsele companiei americane auaceleaşi standarde deşi în unele ţări sunt folosiţi îndul­citoridiferiţi.

"Coca-Cola are aceleaşi standarde de calitate în toate ţăriledin lume, indiferent de poziţia geografică sau situaţia economică aunei ţări. Siropul de fructoză-glucoză este unul dintreîndulcitorii folosiţi inclusiv în Statele Unite. În România, la felca în Germania şi Austria, zahărul este folosit ca îndulcitor înprocesul de producţie. Mai mult decât atât, avem acelaşi furnizorde zahăr ca Austria. De aceea, suntem surprinşi de presupusulrezultat al analizelor realizate pentru produsele noastre dinRomânia şi vom investiga prin toate mijloacele acurateţeainformaţiilor şi cauza acestei confuzii", a declarat Szabo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO