Companii

Cine sunt tinerii manageri din retailul alimentar, oameni de 30 de ani care conduc magazine cu sute de angajaţi

Cine sunt tinerii manageri din retailul alimentar, oameni de 30 de ani care conduc magazine cu sute de angajaţi

Autor: Ioana Mihai, Cristina Rosca

02.06.2011, 23:49 2455

Retailul modern autohton, o piaţă de 6-7 mld. euro anul trecut,pe care activează 15 reţele de comerţ, pare la prima vedere greuaccesibil managerilor români, mai ales că la nivel de topmanagement doar două reţele străine şi-au lăsat afacerile pe mânaunor executivi locali. Astfel Duşan Wilms conduce MetroCash&Carry România, iar Alexandru Vlad este director general laSelgros Cash&Carry România.

Ceilalţi jucători din piaţă au preferat să aducă laconducere străini, fie ei francezi - Cora, Real - sau germani -Penny Market. Totuşi, aceste reţele de comerţ au devenit adevărateşcoli de business în ultimii zece ani de prezenţă pe piaţă şi aureuşit să aducă pe poziţii de middle management români care şi-auînceput activitatea în cadrul companiei imediat după terminareastudiilor sau chiar de pe băncile facultăţii.

,Astfel, indiferent că sunt ingineri în aviaţie, economişti sauabsolvenţi de drept, mai mulţi tineri români au ajuns să conducămagazine, să se ocupe de expansiunea reţelelor de comerţ sau dedepartamentele-cheie ale acestora. Revista BUSINESS Magazin alansat cea de-a şasea ediţie a catalogului "100 tineri manageri detop", care prezintă poveştile de succes ale executivilor şiantreprenorilor tineri care au reuşit să treacă cu bine peste ceidoi ani de recesiune.

În fiecare an, publicaţia prezintă câte 100 de poveşti de viaţă aletinerilor manageri, români sau expaţi, care lucrează în serviciifinanciare, IT&C, pieţe industriale sau pieţe de consum.

Adrian Ariciu, 33 de ani, a preluat de curând conducereadepartamentului de mărci proprii din cadrul Metro Cash & CarryRomânia, companie carel-a recrutat de pe băncile şcolii şi în careşi-a construit cariera.

El a absolvit Facultatea de cibernetică, specializareaInformatică economică, din cadrul ASE (2000) şi a avut"oportunitatea de a fi selectat de Metro încă de pe băncileşcolii". Cariera şi-a început-o ca asistent comercial în cadruldepartamentului cumpărări produse alimentare, după care a preluatrăspunderea (ca junior buyer) a departamentului de achiziţii pentrumezeluri şi congelate în perioada 2003- 2004. "Practic, totul afost nou pentru mine, mai ales contactul zi de zi, în ceea cepriveşte produsele din categorie", îşi aminteşte el acum.

În 2004 a preluat funcţia de buyer pentru dulciuri-cafea îndepartamentul de produse uscate, poziţie ocupată până în 2008. Din2009 "răspunderea a crescut fantastic atât în privinţaobiectivelor, dar mai ales în ce priveşte imaginea sortimentului, aofertei şi permanenta ei adaptare". Totodată, echipa pe care ocoordona a crescut la 30 de oameni în subordine, din care 11manageri de categorie. De curând a preluat conducereadepartamentului de mărci proprii, iar echipa cu care am plecat acumla drum este proaspăt întărită şi "sunt convins că rezultatul pecare îl vom avea va fi pe măsura aşteptărilor".


Cu o carieră de peste nouă ani în cadrul Cora, CodruţaBorza, 36 de ani, are în prezent în subordine 450 de oameni,ocupându-se de magazinul de la Cluj-Napoca.

Primii paşi în Cora au fost ca manager de raion în martie 2002,în urmă cu mai bine de nouă ani. Până în martie 2002 a lucrat laIndustria Sârmei Câmpia Turzii. "Sistemul de lucru totuşi greoi,pricinuit de centralizarea excesivă, m-a determinat să caut săschimb tipul de companie dintr-una de stat într-una privată", spuneCodruţa Borza. În 2002 a fost angajată ca manager de raion şi aurmat un stagiu de cinci luni într-unul dintre magazinele Cora dinnordul Franţei. A lucrat apoi timp de trei ani în Cora Pantelimon(Bucureşti), iar ulterior a urcat pas cu pas în ierarhia companiei,ajungând în 2009 director de magazin la Cora Cluj-Napoca. Acum areîn subordine 450 de angajaţi, iar magazinul de care se ocupă aînregistrat anul trecut un rezultat bun în contextul unor vânzărigenerale în scădere. Tot ea spune că prezentul este cel mai dificilmoment din carieră, pentru că în viaţa sa a "apărut un băieţel,care are acum opt luni şi care are nevoie de mine", astfel încâtîmpărţirea între slujbă şi casă este destul de dificilă. CodruţaBorza spune că nu a cochetat cu ideea de antreprenoriat, iar pestezece ani se vede în funcţia de director al unui magazin mai mare,"cu clienţi mulţumiţi şi cu o concurenţă performantă care să teincite să te autodepăşeşti".

La 28 de ani Anda Brezeanu conduce o echipă de 230 deoameni, ocupându-se de cel mai nou-deschis magazin Real de pe piaţaromânească, cel din Pallady.

Şi-a început cariera în retail în 2005, având iniţial funcţia deşef al departamentului non-food. "Am fost una dintre cei norocoşi,în sensul că imediat cum am terminat facultatea am fost recrutatăde Metro, pentru a face parte din viitoarea echipă pentru diviziade hipermarketuri." Vii sunt amintirile despre interviu - deşiiniţial dorea un post pe partea de cumpărări, persoana cu care adiscutat a întrebat-o foarte direct: "Nu ţi-ar plăcea să lucrezi înmagazin pe partea de operaţional?". A acceptat imediat, deşirecunoaşte că nu înţelegea atunci foarte bine ce înseamnă acestlucru. "Au trecut şase ani şi nu regret decizia luată." A fostprintre primii angajaţi şi a participat la clădirea, înălţarea şiconsacrarea numelui pe piaţa de retail din România. În acelaşi an aplecat la Constanţa pentru a participa la deschidereahipermarketului în care a lucrat vreme de doi ani. Îşi aminteşteclar zilele când ieşea din tura de după-masă, se urca în microbuzşi pleca la Bucureşti pentru a participa a doua zi la cursurile demaster pe care le urma la acea vreme. În 2008, la 25 de ani,ajunsese director adjunct în magazinul din Timişoara, iar în 2009 apreluat funcţia de director pentru cel de-al 19-lea magazin dincadrul reţelei Real, cel deschis la Piteşti. Anul trecut a fostnumită la conducerea ultimului magazin deschis, Real Pallady(Bucureşti). Are acum în subordine 230 de oameni.

Bogdan Popescu, 40 de ani, se ocupă de proiectelestrategice referitoare la dezvoltarea companiei, unul dintre elefiind extinderea reţelei Metro Cash & Carry România, cel maimare comerciant de pe piaţa românească.

Lucrează în cadrul comerciantului german de aproape doi ani,după ce l-a cunoscut pe Duşan Wilms, directorul general alcompaniei, care revenea în fruntea companiei după cinci ani cu mariplanuri de schimbare şi de adaptare a modelului de afaceri alcompaniei la realităţile de atunci ale economiei. Ca pregătire esteinginer de aviaţie, are o diplomă în drept (obţinută laUniversitatea din Bucureşti), a absolvit cursul postuniversitar deştiinţe politice din cadrul SNSPA şi este alumni Asebuss (2001).Metro este a doua companie în care lucrează, pentru că înainte afost, vreme de 15 ani, angajat în grupul Shell, unde a avansat pânăla poziţia de director de aprovizionare şi distribuţie, fiind şimembru în board. Din 2001 până în 2008 a lucrat peste hotare: şaseani în Olanda şi un an în Spania. Momentul în care a ajuns la MetroCash & Carry România a coincis cu o perioadă inedită înretailul românesc. După o etapă de expansiune şi creştere continuăa vânzărilor, "companiile s-au văzut, pentru prima dată pe piaţadin România, puşi în situaţia de a eficientiza şi consolidaafacerea". Bogdan Popescu consideră că unul dintre cele maiinteresante proiecte de care se ocupă acum este extinderea reţeleişi lărgirea gamei de formate pe care compania le operează. Crede căantreprenoriatul aduce foarte puţine lucruri pe care nu le poateoferi o multinaţională. "Dar te lipseşte de foarte multe lucruri pecare numai o organizaţie solidă, cu o anume istorie şi cultură, lepoate oferi."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO