Cine sunt tinerii manageri din retailul alimentar, oameni de 30 de ani care conduc magazine cu sute de angajaţi

Autori: Ioana Mihai , Cristina Rosca 02.06.2011

Retailul modern autohton, o piaţă de 6-7 mld. euro anul trecut, pe care activează 15 reţele de comerţ, pare la prima vedere greu accesibil managerilor români, mai ales că la nivel de top management doar două reţele străine şi-au lăsat afacerile pe mâna unor executivi locali. Astfel Duşan Wilms conduce Metro Cash&Carry România, iar Alexandru Vlad este director general la Selgros Cash&Carry România.

Ceilalţi jucători din piaţă au preferat să aducă la conducere străini, fie ei francezi - Cora, Real - sau germani - Penny Market. Totuşi, aceste reţele de comerţ au devenit adevărate şcoli de business în ultimii zece ani de prezenţă pe piaţă şi au reuşit să aducă pe poziţii de middle management români care şi-au început activitatea în cadrul companiei imediat după terminarea studiilor sau chiar de pe băncile facultăţii.

,Astfel, indiferent că sunt ingineri în aviaţie, economişti sau absolvenţi de drept, mai mulţi tineri români au ajuns să conducă magazine, să se ocupe de expansiunea reţelelor de comerţ sau de departamentele-cheie ale acestora. Revista BUSINESS Magazin a lansat cea de-a şasea ediţie a catalogului "100 tineri manageri de top", care prezintă poveştile de succes ale executivilor şi antreprenorilor tineri care au reuşit să treacă cu bine peste cei doi ani de recesiune.

În fiecare an, publicaţia prezintă câte 100 de poveşti de viaţă ale tinerilor manageri, români sau expaţi, care lucrează în servicii financiare, IT&C, pieţe industriale sau pieţe de consum.

Adrian Ariciu, 33 de ani, a preluat de curând conducerea departamentului de mărci proprii din cadrul Metro Cash & Carry România, companie carel-a recrutat de pe băncile şcolii şi în care şi-a construit cariera.

El a absolvit Facultatea de cibernetică, specializarea Informatică economică, din cadrul ASE (2000) şi a avut "oportunitatea de a fi selectat de Metro încă de pe băncile şcolii". Cariera şi-a început-o ca asistent comercial în cadrul departamentului cumpărări produse alimentare, după care a preluat răspunderea (ca junior buyer) a departamentului de achiziţii pentru mezeluri şi congelate în perioada 2003- 2004. "Practic, totul a fost nou pentru mine, mai ales contactul zi de zi, în ceea ce priveşte produsele din categorie", îşi aminteşte el acum.

În 2004 a preluat funcţia de buyer pentru dulciuri-cafea în departamentul de produse uscate, poziţie ocupată până în 2008. Din 2009 "răspunderea a crescut fantastic atât în privinţa obiectivelor, dar mai ales în ce priveşte imaginea sortimentului, a ofertei şi permanenta ei adaptare". Totodată, echipa pe care o coordona a crescut la 30 de oameni în subordine, din care 11 manageri de categorie. De curând a preluat conducerea departamentului de mărci proprii, iar echipa cu care am plecat acum la drum este proaspăt întărită şi "sunt convins că rezultatul pe care îl vom avea va fi pe măsura aşteptărilor".


Cu o carieră de peste nouă ani în cadrul Cora, Codruţa Borza, 36 de ani, are în prezent în subordine 450 de oameni, ocupându-se de magazinul de la Cluj-Napoca.

Primii paşi în Cora au fost ca manager de raion în martie 2002, în urmă cu mai bine de nouă ani. Până în martie 2002 a lucrat la Industria Sârmei Câmpia Turzii. "Sistemul de lucru totuşi greoi, pricinuit de centralizarea excesivă, m-a determinat să caut să schimb tipul de companie dintr-una de stat într-una privată", spune Codruţa Borza. În 2002 a fost angajată ca manager de raion şi a urmat un stagiu de cinci luni într-unul dintre magazinele Cora din nordul Franţei. A lucrat apoi timp de trei ani în Cora Pantelimon (Bucureşti), iar ulterior a urcat pas cu pas în ierarhia companiei, ajungând în 2009 director de magazin la Cora Cluj-Napoca. Acum are în subordine 450 de angajaţi, iar magazinul de care se ocupă a înregistrat anul trecut un rezultat bun în contextul unor vânzări generale în scădere. Tot ea spune că prezentul este cel mai dificil moment din carieră, pentru că în viaţa sa a "apărut un băieţel, care are acum opt luni şi care are nevoie de mine", astfel încât împărţirea între slujbă şi casă este destul de dificilă. Codruţa Borza spune că nu a cochetat cu ideea de antreprenoriat, iar peste zece ani se vede în funcţia de director al unui magazin mai mare, "cu clienţi mulţumiţi şi cu o concurenţă performantă care să te incite să te autodepăşeşti".

La 28 de ani Anda Brezeanu conduce o echipă de 230 de oameni, ocupându-se de cel mai nou-deschis magazin Real de pe piaţa românească, cel din Pallady.

Şi-a început cariera în retail în 2005, având iniţial funcţia de şef al departamentului non-food. "Am fost una dintre cei norocoşi, în sensul că imediat cum am terminat facultatea am fost recrutată de Metro, pentru a face parte din viitoarea echipă pentru divizia de hipermarketuri." Vii sunt amintirile despre interviu - deşi iniţial dorea un post pe partea de cumpărări, persoana cu care a discutat a întrebat-o foarte direct: "Nu ţi-ar plăcea să lucrezi în magazin pe partea de operaţional?". A acceptat imediat, deşi recunoaşte că nu înţelegea atunci foarte bine ce înseamnă acest lucru. "Au trecut şase ani şi nu regret decizia luată." A fost printre primii angajaţi şi a participat la clădirea, înălţarea şi consacrarea numelui pe piaţa de retail din România. În acelaşi an a plecat la Constanţa pentru a participa la deschiderea hipermarketului în care a lucrat vreme de doi ani. Îşi aminteşte clar zilele când ieşea din tura de după-masă, se urca în microbuz şi pleca la Bucureşti pentru a participa a doua zi la cursurile de master pe care le urma la acea vreme. În 2008, la 25 de ani, ajunsese director adjunct în magazinul din Timişoara, iar în 2009 a preluat funcţia de director pentru cel de-al 19-lea magazin din cadrul reţelei Real, cel deschis la Piteşti. Anul trecut a fost numită la conducerea ultimului magazin deschis, Real Pallady (Bucureşti). Are acum în subordine 230 de oameni.

Bogdan Popescu, 40 de ani, se ocupă de proiectele strategice referitoare la dezvoltarea companiei, unul dintre ele fiind extinderea reţelei Metro Cash & Carry România, cel mai mare comerciant de pe piaţa românească.

Lucrează în cadrul comerciantului german de aproape doi ani, după ce l-a cunoscut pe Duşan Wilms, directorul general al companiei, care revenea în fruntea companiei după cinci ani cu mari planuri de schimbare şi de adaptare a modelului de afaceri al companiei la realităţile de atunci ale economiei. Ca pregătire este inginer de aviaţie, are o diplomă în drept (obţinută la Universitatea din Bucureşti), a absolvit cursul postuniversitar de ştiinţe politice din cadrul SNSPA şi este alumni Asebuss (2001). Metro este a doua companie în care lucrează, pentru că înainte a fost, vreme de 15 ani, angajat în grupul Shell, unde a avansat până la poziţia de director de aprovizionare şi distribuţie, fiind şi membru în board. Din 2001 până în 2008 a lucrat peste hotare: şase ani în Olanda şi un an în Spania. Momentul în care a ajuns la Metro Cash & Carry România a coincis cu o perioadă inedită în retailul românesc. După o etapă de expansiune şi creştere continuă a vânzărilor, "companiile s-au văzut, pentru prima dată pe piaţa din România, puşi în situaţia de a eficientiza şi consolida afacerea". Bogdan Popescu consideră că unul dintre cele mai interesante proiecte de care se ocupă acum este extinderea reţelei şi lărgirea gamei de formate pe care compania le operează. Crede că antreprenoriatul aduce foarte puţine lucruri pe care nu le poate oferi o multinaţională. "Dar te lipseşte de foarte multe lucruri pe care numai o organizaţie solidă, cu o anume istorie şi cultură, le poate oferi."