Marii investitori au început lupta pentru câştigarea clasei demijloc din Africa, campania lor căpătând alura unei veritabile"goane după aur", pe măsură ce africanii prind gustul mesajelortrimise de pe telefonul mobil, al meselor luate la restaurant şi alcumpărăturilor la supermarket, scrie The Wall Street Journal.
În Kenya, bătălia de pe piaţa de telefonie mobilă se dă întredivizia grupului britanic Vodafone şi cea a grupului indian BhartiAirtel, fapt care a adus costul unui mesaj dat de pe telefonulmobil la un penny. Grupul american Yum Brands a anunţat că vrea sămajoreze numărul de restaurante KFC la 1.200 în următorii câţivaani, iar retailerul american Wal-Mart a cumpărat cu 2,5 miliarde dedolari (1,88 miliarde de euro) un pachet de acţiuni de 51% de lagrupul sud-african Massmart, pentru a-şi întări prezenţa pecontinentul african.
Analiştii sunt de părere că numărul consumatorilor cu veniturimedii din Africa, adică acele persoane care îşi permit cheltuielisuplimentare, în plus faţă de cele cu satisfacerea nevoilor debază, l-a depăşit pe cel din India. Compania de consultanţăMcKinsey pariază pe o piaţă de consum în anul 2020 de 1.400 demiliarde de dolari (1.053,2 miliarde de euro), faţă de 860 miliardede dolari (647 de miliarde de euro) în 2008.
Veniturile în creştere ale africanilor devin din ce în ce maiatractive pentru companiile străine, noua clasă de mijloc aconsumatorilor, aflată în plin avânt, fiind principalul elementcare înclină balanţa. În perioada 2000-2009, investiţiile străinedirecte din Africa au crescut de şase ori, la 58,56 miliarde dedolari (44,06 miliarde de euro), conform datelor oferite deConferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare, cifrăcare cuprinde şi scăderea bruscă generată de criza financiară.
Valoarea maximă atinsă de investiţiile străine a fost de 72mld. dolari în 2008. Dacă în acel an cel mai mare volum deinvestiţii străine s-a îndreptat către fabrici, atingând cifrarecord de 16 mld. dolari (12,04 mld. euro), după încetinirearitmului în 2009 ca urmare a crizei, investiţiile s-au reorientatcătre sectorul serviciilor, Vodafone cheltuind 2,4 mld. dolari(1,81 mld. euro) în acţiuni la cel mai mare operator de telefoniemobilă din Africa de Sud.
Alţi factori care au contribuit la naşterea clasei demijloc africane sunt preţurile ridicate ale materiilor prime,infrastructura, guvernarea îmbunătăţită şi crearea de noilocuri de muncă în sectorul privat. Fondul MonetarInternaţional a estimat pentru anul 2010 o creştere cu 5% a PIBcumulat al celor 47 de ţări din Africa sub-sahariană, pentru acestan aşteptându-se o creştere de 5,5%.
Dar, Africa are de străbătut cale lungă până să ajungă din urmăAsia, în condiţiile în care sărăcia rămâne o problemă departe dea fi rezolvată.
Totuşi, reticenţa guvernelor africane faţă de investitoriioccidentali nu este greu de explicat, din două motive principale:unul psihologic, privind trecutul colonial încă viu, în care Africaa fost pentru Europa sursă pentru aproximativ 11 mil. scalvi, şiunul structural, privind graniţele trasate arbitrar de cătreputerile coloniale care împiedică ţările din vestul Africii să-şiunifice economiile, deşi limba este comună.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels