Business Internaţional

Clasa de mijloc din Africa este noua oază de profituri

Clasa de mijloc din Africa este noua oază de profituri

Autor: Livadariu Andreea

23.01.2011, 23:48 36

Marii investitori au început lupta pentru câştigarea clasei demijloc din Africa, campania lor căpătând alura unei veritabile"goane după aur", pe măsură ce africanii prind gustul mesajelortrimise de pe telefonul mobil, al meselor luate la restaurant şi alcumpărăturilor la supermarket, scrie The Wall Street Journal.

În Kenya, bătălia de pe piaţa de telefonie mobilă se dă întredivizia grupului britanic Vodafone şi cea a grupului indian BhartiAirtel, fapt care a adus costul unui mesaj dat de pe tele­fonulmobil la un penny. Grupul american Yum Brands a anunţat că vrea sămajoreze numărul de restau­rante KFC la 1.200 în urmă­torii câţivaani, iar retailerul american Wal-Mart a cumpărat cu 2,5 miliarde dedolari (1,88 miliarde de euro) un pa­chet de acţiuni de 51% de lagrupul sud-african Massmart, pentru a-şi întări prezenţa pecontinentul african.

Analiştii sunt de părere că numărul consumatorilor cu veniturimedii din Africa, adică acele persoane care îşi permit cheltuielisuplimentare, în plus faţă de cele cu satisfacerea nevoilor debază, l-a depăşit pe cel din India. Compania de consultanţăMcKinsey pariază pe o piaţă de consum în anul 2020 de 1.400 demiliarde de dolari (1.053,2 miliarde de euro), faţă de 860 miliardede dolari (647 de miliarde de euro) în 2008.

Veniturile în creştere ale africanilor devin din ce în ce maiatractive pentru companiile străine, noua clasă de mijloc aconsumatorilor, aflată în plin avânt, fiind principalul elementcare înclină balanţa. În perioada 2000-2009, investiţiile străinedirecte din Africa au crescut de şase ori, la 58,56 miliarde dedolari (44,06 miliarde de euro), con­form da­te­lor ofe­rite deCon­fe­rin­ţa Naţiu­nilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare, cifrăcare cuprinde şi scă­derea bruscă ge­nerată de criza fi­nan­ciară.

Va­loa­rea maximă atinsă de in­vestiţiile străine a fost de 72mld. dolari în 2008. Dacă în acel an cel mai mare volum deinvestiţii străine s-a îndreptat către fabrici, atingând cifrarecord de 16 mld. dolari (12,04 mld. euro), după încetinirearitmului în 2009 ca urmare a crizei, investiţiile s-au reorientatcătre sectorul serviciilor, Vo­da­fo­ne chel­tuind 2,4 mld. do­lari(1,81 mld. euro) în ac­ţiuni la cel mai mare operator de telefoniemo­bilă din Africa de Sud.

Alţi fac­tori care au con­tri­buit la naş­terea cla­sei demijloc afri­ca­ne sunt pre­ţu­rile ridicate ale materiilor prime,infrastruc­tu­ra, guver­narea îmbu­nă­tă­ţită şi crearea de noilocuri de muncă în sec­torul privat. Fondul MonetarInter­na­ţio­nal a estimat pentru anul 2010 o creştere cu 5% a PIBcumulat al celor 47 de ţări din Africa sub-sahariană, pentru acestan aşteptându-se o creştere de 5,5%.

Dar, Africa are de străbătut cale lungă până să ajungă din urmăAsia, în con­diţiile în care sărăcia rămâne o pro­blemă departe dea fi rezolvată.

Totuşi, reticenţa guvernelor africane faţă de investitoriioccidentali nu este greu de explicat, din două motive principale:unul psihologic, privind trecutul colonial încă viu, în care Africaa fost pentru Euro­pa sursă pentru aproximativ 11 mil. scalvi, şiunul structural, privind gra­ni­ţe­le trasate arbitrar de cătreputerile co­lo­niale care împiedică ţările din vestul Africii să-şiuni­fice economiile, deşi limba este comună.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO