Business Hi-Tech

Vodafone: Smartphone-urile cresc, dar criza si leul slab au polarizat piata catre mobilele ieftine

Vodafone: Smartphone-urile cresc, dar criza si leul slab au polarizat piata catre mobilele ieftine

Liliana Solomon, directorul executiv al Vodafone Romania: Rezultatele noastre financiare reflecta impactul dificultatilor cu care se confrunta intreaga economie romaneasca, impactul deciziilor de reglementare, precum si competitia accentuata de pe piata locala a comunicatiilor mobile.

10.11.2009, 23:30 35

Vanzarile de telefoane mobile de pe piata locala au scazut, iardintre terminalele vandute cea mai mare pondere au avut-o modelelelow-cost, consumatorii si companiile fiind afectate de recesiuneasi deprecierea leului in fata euro, spune Liliana Solomon,directorul executiv al Vodafone Romania, al doilea jucator de pepiata locala telecom.

"Lanivel global, numarul de telefoane noi vandute in acest an a fostmai mic decat anul trecut. Aceasta tendinta s-a manifestat si pepiata romaneasca, unde, in plus, s-a produs si o polarizare avanzarilor catre segmentul telefoanelor ieftine, pe fonduldeprecierii leului si al crizei economice", a declarat pentru ZFLiliana Solomon.

"In ansamblu, segmentul modelelor smartphone este in crestere,insa aceasta tendinta nu este suficient de puternica pentru acompensa cerintele pietei pentru telefoanele foarteaccesibile."

Aceste tendinte se reflecta in veniturile Vodafone din vanzareade telefoane mobile si alte echipamente, care au fost in perioadaaprilie-septembrie de 14 mil. euro, fata de 28,5 mil. euro inaceeasi perioada a anului trecut. "Modul in care Vodafonecontabilizeaza vanzarea de echipamente este diferit de cel al altoroperatori. La Vodafone, se inregistreaza pretul net de vanzare altelefonului, dupa subventie, nu cel brut. Aceasta face ca cifraraportata din vanzarea echipamentelor sa fie mai mica decat cifrelealtor competitori si ca veniturile de servicii sa aiba o ponderemai mare, raportate la veniturile totale" , a spus LilianaSolomon.

Piata locala de telefoane mobile a fost estimata la mai mult de4 milioane de unitati in 2008.

Consumul s-a redus la nivelul intregiipiete

In ceea ce priveste evolutia veniturilor in perioadaaprilie-septembrie, echivalenta a primei jumatati a anului fiscalbritanic, directorul executiv al operatorului spune ca ea reflectaconditiile dificile de pe piata.

"In primele sase luni ale anului financiar 2009 / 2010,veniturile totale ale Vodafone Romania au fost de 486 de milioanede euro, in scadere cu 20,9% fata de aceeasi perioada a anuluitrecut. Rezultatele noastre financiare reflecta impactuldificultatilor cu care se confrunta intreaga economie romaneasca,impactul deciziilor de reglementare, precum si competitiaaccentuata de pe piata locala a comunicatiilor mobile", a spusSolomon. "Puterea de cumparare scazuta a consumatorilor,determinata de devalorizarea leului in raport cu euro, a condus lao scadere generala a consumului, inclusiv in industria noastra. Inacelasi timp, tarifele si ofertele au devenit din ce in ce maiaccesibile atat pe fondul competitiei stranse, cat si din nevoiaoamenilor de a beneficia de pachete avantajoase in aceasta perioadadificila. Impactul scaderii economice s-a resimtit atat in zonaconsumatorilor individuali, cat si in cea a companiilor, cuprecadere a celor mici si mijlocii."

Si Orange, numarul unu pe piata locala telecom, a anuntatvenituri mai mici cu 23% in T3 si cu 18% in primele noua luni aleanului.

Venitul mediu per client si-a oprit caderea

Vodafone a anuntat 9,53 milioane de clienti la finele luniiseptembrie, in crestere cu 0,2% fata de anul precedent. Companiaare 3,661 milioane de abonati si 5,873 milioane de utilizatori aiserviciilor prepay.

Venitul mediu pe utilizator pentru cele 12 luni incheiate la 30septembrie a fost de 8,7 euro pe luna. Conform datelor din raportulfinanciar al Vodafone, compania a oprit scaderea venitului mediuatat pe segmentul abonatilor, cat si pe cel al clientilor prepay,insa acestea sunt in scadere puternica fata de anii anteriori.Grupul Vodafone a inregistrat, la nivel mondial, venituri de 21,76miliarde de lire sterline in primele noua luni, in crestere cu 9,3%de la 19,9 miliarde de lire in perioada similara a anului trecut,in timp ce profitul EBITDA a avansat cu 2,9%, de la 7,2 miliarde delire la 7,45 miliarde de lire. Profitul net al grupului a crescutinsa de peste doua ori, de la 2,16 miliarde de lire la 4,79miliarde de lire, datorita contributiei pozitive aduse de diviziaamericana Verizon Wireless, joint-venture operat in parteneriat deVerizon Communications si Vodafone.

Distanta se mentine

Orange si Vodafone raman primii jucatori de pe piata localatelecom, arata datele operatorilor pentru perioadaaprilie-septembrie, unul dintre putinele momente cand toatecompaniile telecom ofera date financiare comparabile pentru acelasiinterval de timp. Distanta dintre veniturile Orange si Vodafone afost de 50 mil. euro in perioada mentionata, in scadere cu 5 mil.euro fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cosmote ramane la mare distanta din punct de vedere alveniturilor fata de liderii pietei. "In Romania suntem afectatipentru ca nu putem oferi servicii de date. Acest lucru nu numai caa minimizat cresterea veniturilor noastre din date, ci a redus siabilitatea noastra de a atrage zona de top a clientilor tineri deservicii voce, care de regula cumpara si servicii de date", explicasituatia Michael Tsamasz, CEO al Cosmote Group. Pentru a puteaoferi net mobil, Cosmote a cumparat in acest an Zapp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO