Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. A renunţat la jobul pe care îl avea şi s-a întors din Londra înapoi la Baia Mare pentru a-şi urma pasiunea. A deschis business-ul pe care-l visa, iar acum face aproape 600.000 de euro

04.05.2024, 02:25 Autor: Alina-Elena Vasiliu

A renunţat la jobul pe care îl avea şi, de zece ani, este doar antreprenor în acest business Acum opt ani a început să şi călătorească foarte mult ca să cunoască partenerii cu care lucrează, la origini.

Răzvan Iagamoş locuia în Londra atunci când a descoperit cafeaua de specialitate pentru prima dată, ajungând chiar să interacţioneze cu oameni din acest business. L-au fascinat această băutură şi potenţialul de a dezvolta o afacere în domeniu, aşa că, în urmă cu zece ani, s-a întors acasă, în Baia Mare, şi a deschis chiar el un local specializat în cafea, cu numele Pressco.

„În primii ani, prăjeam cafeaua în acelaşi loc unde era şi cafeneaua, dar ulterior am scalat şi am deschis o prăjitorie separat, într-un spaţiu mult mai mare. Iniţial mi-am dorit o cafenea, voiam să pot să prepar cafea foarte bună. Acum zece ani, piaţa era limitată, nu erau foarte multe opţiuni. Am făcut un curs de barista la Bucureşti şi atunci am căutat să deschid şi prăjitoria“, a povestit Răzvan Iagamoş la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

În Londra a descoperit prăjitorii de cafea de specialitate din Australia, Noua Zeelandă şi a aflat că există concepte de locuri în care se şi servea, dar se şi prăjea cafea.

„Am ales să mă întorc în Baia Mare să pornesc acest business, pentru că la Londra costul greşelii ar fi fost mult mai mare. Aici însă, toate costurile au fost mult mai accesibile şi am putut să învăţ. Iniţial, investiţia a fost în jur de 50.000-60.000 de euro, din surse proprii.“

A renunţat la jobul pe care îl avea şi, de zece ani, este doar antreprenor în acest business, iar acum opt ani a început să şi călătorească foarte mult ca să cunoască partenerii cu care lucrează, la origini. „Am început în Columbia, unde merg aproape în fiecare an. Acolo sunt mai multe comunităţi care produc cafea special pentru noi, în loturi foarte mici.“

„Acum cinci ani am început o colaborare nouă şi în Peru. Am mai mers în Bolivia, Costa Rica, Nicaragua, iar anul acesta am încheiat un parteneriat în Etiopia. Vreau să construiesc un profil de gust specific pentru Pressco.“

Răzvan Iagamoş vinde cafeaua în propria cafenea, dar şi online, având de asemenea parteneri în câteva oraşe - Bucureşti (Ototo, Baristro, Perfect Simplu), Cluj-Napoca (Roadsted), Timişoara (Doppio). Preţul variază în funcţie de tipul cafelei - pe site, o pungă de 250 de grame pleacă de 45 de lei şi poate ajunge şi la 150 de lei, dacă e vorba de un lot mai rar.

„Publicul s-a schimbat foarte mult în aceşti ani de când avem businessul. Oamenii consumă acum mult mai puţin lapte în cafea şi aproape deloc zahăr. Piaţa este competitivă în Baia Mare, mai sunt şi alte cafenele şi prăjitorii în oraş.“

Pressco a ajuns anul trecut la 590.000 de euro cifră de afaceri, iar fondatorul spune că există cu siguranţă potenţial pentru mai mult. Totuşi, el nu-şi doreşte o multiplicare a brandului Pressco în alte oraşe, ci vrea să selecteze cu atenţie partenerii cu care lucrează.

„Avem tot mai mulţi parteneri şi în străinătate, care îşi doresc cafeaua noastră. Cu siguranţă nu venim în Bucureşti, vrem ca Pressco să rămână cu un singur spaţiu în Baia Mare.“

Una dintre dorinţele lui Răzvan este poată aduce mai multă cafea din Yemen, însă spune că, din păcate, condiţiile de acolo nu prea permit exportul.

„Acum mă concentrez mai mult pe zona Africii, merg către origini mai greu accesibile, dar cu cafea foarte bună.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania