Vodafone: Smartphone-urile cresc, dar criza si leul slab au polarizat piata catre mobilele ieftine

Autor: Adrian Seceleanu 10.11.2009

Contextul economic va ramane dificil si in perioada urmatoare, spune Liliana Solomon, directorul executiv al Vodafone Romania.



Vanzarile de telefoane mobile de pe piata locala au scazut, iar dintre terminalele vandute cea mai mare pondere au avut-o modelele low-cost, consumatorii si companiile fiind afectate de recesiunea si deprecierea leului in fata euro, spune Liliana Solomon, directorul executiv al Vodafone Romania, al doilea jucator de pe piata locala telecom.

"La nivel global, numarul de telefoane noi vandute in acest an a fost mai mic decat anul trecut. Aceasta tendinta s-a manifestat si pe piata romaneasca, unde, in plus, s-a produs si o polarizare a vanzarilor catre segmentul telefoanelor ieftine, pe fondul deprecierii leului si al crizei economice", a declarat pentru ZF Liliana Solomon.

"In ansamblu, segmentul modelelor smartphone este in crestere, insa aceasta tendinta nu este suficient de puternica pentru a compensa cerintele pietei pentru telefoanele foarte accesibile."

Aceste tendinte se reflecta in veniturile Vodafone din vanzarea de telefoane mobile si alte echipamente, care au fost in perioada aprilie-septembrie de 14 mil. euro, fata de 28,5 mil. euro in aceeasi perioada a anului trecut. "Modul in care Vodafone contabilizeaza vanzarea de echipamente este diferit de cel al altor operatori. La Vodafone, se inregistreaza pretul net de vanzare al telefonului, dupa subventie, nu cel brut. Aceasta face ca cifra raportata din vanzarea echipamentelor sa fie mai mica decat cifrele altor competitori si ca veniturile de servicii sa aiba o pondere mai mare, raportate la veniturile totale" , a spus Liliana Solomon.

Piata locala de telefoane mobile a fost estimata la mai mult de 4 milioane de unitati in 2008.

Consumul s-a redus la nivelul intregii piete

In ceea ce priveste evolutia veniturilor in perioada aprilie-septembrie, echivalenta a primei jumatati a anului fiscal britanic, directorul executiv al operatorului spune ca ea reflecta conditiile dificile de pe piata.

"In primele sase luni ale anului financiar 2009 / 2010, veniturile totale ale Vodafone Romania au fost de 486 de milioane de euro, in scadere cu 20,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Rezultatele noastre financiare reflecta impactul dificultatilor cu care se confrunta intreaga economie romaneasca, impactul deciziilor de reglementare, precum si competitia accentuata de pe piata locala a comunicatiilor mobile", a spus Solomon. "Puterea de cumparare scazuta a consumatorilor, determinata de devalorizarea leului in raport cu euro, a condus la o scadere generala a consumului, inclusiv in industria noastra. In acelasi timp, tarifele si ofertele au devenit din ce in ce mai accesibile atat pe fondul competitiei stranse, cat si din nevoia oamenilor de a beneficia de pachete avantajoase in aceasta perioada dificila. Impactul scaderii economice s-a resimtit atat in zona consumatorilor individuali, cat si in cea a companiilor, cu precadere a celor mici si mijlocii."

Si Orange, numarul unu pe piata locala telecom, a anuntat venituri mai mici cu 23% in T3 si cu 18% in primele noua luni ale anului.

Venitul mediu per client si-a oprit caderea

Vodafone a anuntat 9,53 milioane de clienti la finele lunii septembrie, in crestere cu 0,2% fata de anul precedent. Compania are 3,661 milioane de abonati si 5,873 milioane de utilizatori ai serviciilor prepay.

Venitul mediu pe utilizator pentru cele 12 luni incheiate la 30 septembrie a fost de 8,7 euro pe luna. Conform datelor din raportul financiar al Vodafone, compania a oprit scaderea venitului mediu atat pe segmentul abonatilor, cat si pe cel al clientilor prepay, insa acestea sunt in scadere puternica fata de anii anteriori. Grupul Vodafone a inregistrat, la nivel mondial, venituri de 21,76 miliarde de lire sterline in primele noua luni, in crestere cu 9,3% de la 19,9 miliarde de lire in perioada similara a anului trecut, in timp ce profitul EBITDA a avansat cu 2,9%, de la 7,2 miliarde de lire la 7,45 miliarde de lire. Profitul net al grupului a crescut insa de peste doua ori, de la 2,16 miliarde de lire la 4,79 miliarde de lire, datorita contributiei pozitive aduse de divizia americana Verizon Wireless, joint-venture operat in parteneriat de Verizon Communications si Vodafone.

Distanta se mentine

Orange si Vodafone raman primii jucatori de pe piata locala telecom, arata datele operatorilor pentru perioada aprilie-septembrie, unul dintre putinele momente cand toate companiile telecom ofera date financiare comparabile pentru acelasi interval de timp. Distanta dintre veniturile Orange si Vodafone a fost de 50 mil. euro in perioada mentionata, in scadere cu 5 mil. euro fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cosmote ramane la mare distanta din punct de vedere al veniturilor fata de liderii pietei. "In Romania suntem afectati pentru ca nu putem oferi servicii de date. Acest lucru nu numai ca a minimizat cresterea veniturilor noastre din date, ci a redus si abilitatea noastra de a atrage zona de top a clientilor tineri de servicii voce, care de regula cumpara si servicii de date", explica situatia Michael Tsamasz, CEO al Cosmote Group. Pentru a putea oferi net mobil, Cosmote a cumparat in acest an Zapp.