Business Hi-Tech

Solomon, Vodafone: In 2010 va fi mai usor pentru ca lumea a devenit realista. Este foarte usor sa faci business cand ai vantul in spate, dar e mai greu cand iti sufla in fata

Solomon, Vodafone: In 2010 va fi mai usor pentru ca lumea a devenit realista
15.02.2010, 23:10 131

Economia Romaniei va iesi tehnic din recesiune in acest an, insarevenirea pe o cursa ascendenta a PIB-ului nu reprezinta in modautomat o veste buna pentru companii ca Vodafone - cu afaceri deaproximativ un miliard de euro si o baza de clienti diversa care aresimtit in mod diferit recesiunea, spune Liliana Solomon, CEO alVodafone Romania - o companie cu afaceri anuale de aproximativ unmiliard de euro si peste noua milioane de clienti.

"Cred ca PIB-ul va incepe sa creasca si vom iesi din recesiune,dar recuperarea va fi lunga si de durata. Dar privim cu increderela noul an in primul rand pentru ca intelegem ce se intampla injurul nostru si pentru ca echipa este puternica si oamenii dinorganizatie inteleg foarte bine contextul in care ne aflam. Prinurmare, nu cred ca vor fi lucruri cu totul neasteptate in 2010",spune Liliana Solomon, care conduce din noiembrie 2005 afacerilelocale ale celui mai mare grup de telefonie mobila din lume.

Insa spre deosebire de anul trecut, cand corectia de la ocrestere exploziva a economiei la o recesiune profunda a fostresimtita sever de multi consumatori si un numar ridicat de firme,2010 va fi un an in care va fi mai simplu sa faci business, credeea.

"Anul 2009 a fost primul in care economia Romaniei a vazut oscadere a PIB si aceasta schimbare a fost o experienta ineditapentru multa lume, iar modul in care firmele sau consumatorii aureactionat la aceasta schimbare a fost foarte diferit, de la opersoana si la o companie la alta. Probabil ca singura industriecare a mai crescut in aceasta perioada a fost cea medicala, in resttotul a fost pe scadere. In sectorul nostru, al comunicatiilor,piata s-a contractat cu aproximativ 20%", spune CEO-ul Vodafone,care adauga: "Acum insa toata lumea cred ca este mult mai realista,cu picioarele pe pamant, decat era in 2007 si 2008, cand se credeaca «petrecerea» va continua pentru inca multi ani de zile. Estefoarte usor sa faci business cand ai vantul din spate, dar e un picmai greu cand vantul iti sufla din fata. Cred ca in 2009 ne-asuflat vantul serios din fata si prin urmare si asteptarilepartenerilor, si ale angajatilor si ale mediului de business suntmult mai realiste acum fata de ceea ce era in urma cu un an de zilesau un an si jumatate".

Nu am avut nevoie de bani de la banci sau de lagrup

Cum a incheiat Vodafone anul calendaristic in care consumul deservicii telecom s-a redus drastic (cu peste 20%), pe fondulreducerii cheltuielilor de catre consumatori si firme si alprabusirii unor piete precum cea imobiliara sau auto? CEO-ulVodafone precizeaza ca nu poate oferi alte date dincolo de cifreledeja anuntate oficial pentru perioada aprilie-septembrie 2009(venituri de 486 mil. euro si profit operational de 223 mil. euro),insa precizeaza ca operatorul a inchis anul cu profit si fara saceara bani de la banci sau de la firma-mama.

"Avand in vedere contextul economic in care am operat pot saspun ca masurile pe care le-am luat de eficientizare a businessuluisi strategia pe care am adoptat-o ne-au ajutat sa continuam sa fimprofitabili si intr-un an de schimbari economice cum a fost 2009.Am reusit sa fim o companie care nu are nevoie de bani, care nutrebuie sa ia credite sau sa ia bani de la firma-mama. Acesta esteun avantaj foarte important, faptul ca esti cash flow pozitiv teajuta, iti da o anumita independenta si o anumita posibilitate saiei decizii pe termen mediu. Poti lua decizii pe care apoi sa leexecuti si sa nu ai o strategie de tipul «stop and go». Astfel caanul trecut am continuat sa executam strategia in toate domeniilepe care le-am stabilit anterior. Nu am avut niciun domeniu in caresa spunem: gata, oprim sau schimbam", subliniaza Solomon. "Pe dealta parte, in mod evident am lucrat cu scenarii pentru a sti tottimpul cum reactionam daca se intampla un anumit lucru pe piata. Nua fost niciun element care sa fie cu totul neasteptat sauneprevazut, iar acest lucru ne-a dat o continuitate si viteza.Faptul ca am avut cale libera in fata si niste tinte a fost foartebun pentru intreaga companie."

Chiriile vor scadea si in 2010 pentru ca trebuie sareflecte puterea de cumparare

Anul trecut a fost primul in care piata telecom si cei mai marijucatori din Romania, Orange si Vodafone, au inregistrat scaderiale veniturilor. Cresterea numarului de companii aflate ininsolventa sau faliment si astfel si a numarului de someri a dus lao reducere a consumului de servicii de comunicatii. Anul trecuteste probabil primul in care operatorii telecom s-au trezit cucereri de renegociere a contractelor din partea companiilor si lacateva luni de la semnarea actelor. Per total, piata telecom ascazut, conform estimarilor disponibile momentan, la patru miliardede euro.

Reducerea veniturilor a pus si operatorii in situatia de arenegocia contractele, iar in cazul unui operator ca Vodafone - cu3.000 de angajati si sute de magazine in intreaga tara - unuldintre primele segmente vizate de eficientizare a fost cel alcosturilor cu chiriile. De altfel, directorul executiv al Vodafoneconfirma de mai multe ori ca a renegociat chiriile platite deVodafone in 2009 si anunta ca va continua acest lucru si in 2010.Care este argumentul la negocieri? "Tarifele trebuie sa reflecteputerea de cumparare a consumatorilor si a firmelor", sintetizeazaLiliana Solomon, care apoi explica. "Intreaga piata imobiliara aatins un varf in 2008, astfel ca odata cu scaderea care a urmatpentru valoarea activelor - a cladirilor si a terenurilor, eraevident ca si chiriile trebuia sa mearga in jos. Valoarea unorchirii a fost, poate, exagerata si din cauza boomului extraordinardin 2008, insa pe masura ce a scazut numarul de cereri deinchiriere pe segmentul de retail Vodafone, ca si restuljucatorilor de pe piata, a avut posibilitatea de a-si renegociachiriile".

Intrebata cu cat si-a redus Vodafone costul cu chiriile, LilianaSolomon evita raspunsul precizand cu cat au scazut chiriile inBucuresti - peste 40%, si insista: "Personal, eu cred ca mai esteloc de noi scaderi ale chiriilor. Cred ca piata imobiliara vacontinua sa se ajusteze in 2010. Anul 2009 a fost inceputulscaderii, care va continua si in 2010. Ajustarea va continua sipentru chiriile pentru magazine, si pentru imobile si birouri. Dejavedem niste preturi mult mai acceptabile pentru spatiile de birouridin Bucuresti, cu peste 40% mai mici fata de anul 2008. Pretulincepe sa fie rezonabil si sa fie o mai buna reflectie a puterii decumparare din Romania. Practic acum se corecteaza nisteanomalii."

Investitiile nu s-au oprit de tot

Cat a mai investit anul trecut in Romania Vodafone? A ramascifra la nivelul a 200 mil. euro, cat era in perioada de boom apietei telecom? CEO-ul Vodafone precizeaza ca nu poate raspunde,insa afirma ca operatorul nu a oprit investitiile, pentru ca acestlucru nu ar fi posibil. "Am continuat sa investim si in 2009 pentruca suntem parte a unei industrii care are nevoie de investitii.Industria de telecom este o industrie care are nevoie continua deinvestitii, atat in noi dezvoltari, dar si in mentenanta sistemelorexistente. Spre exemplu, Vodafone continua sa investeasca inreteaua 2G pentru a mentine calitatea serviciilor, nu ne putemrezuma la investitii in tehnologiile noi. Am continuat sa facemacest lucru in 2009. Intr-adevar investitiile au fost mai alesfocalizate pe dezvoltarea serviciilor de date pentru ca acestea aucrescut si investitiile merg in directia din care te astepti saobtii un anumit nivel al rentabilitatii. Prin urmare, in ceea cepriveste investitiile am continuat sa alocam resurse in plus fatade partea uzuala de mentenanta a retelei".

Internetul va ajunge un produs de masa

De altfel, oficialul Vodafone spune ca internetul este unadintre ariile cheie pentru companie, avand in vedere rata incaredusa de utilizare a acestuia in Romania si faptul ca cererea nu adisparut nici pe fondul crizei. "Sigur ca exista anumite segmentecare vor continua sa creasca. Un client, fie el companie sauconsumator, - cumpara cand are nevoie de ceva si din acest punct devedere segmentul de business va continua sa se uite la produse caresa-l ajute sa-si eficientizeze afacerea sau la produse care ilajuta sa controleze costurile. Din acest punct de vedere serviciilede date - daca ma uit la automatizarile care se pot realiza si laproductivitatea care poate fi obtinuta prin dotarea fortei devanzari cu acces la date si internet, vor continua sa fieimportante."

Liliana solomon

45 de ani, a preluat in luna noiembrie a anului 2005 pozitia dedirector executiv al subsidiarei din Romania a grupului britanicVodafone, cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, dupace ocupase pozitii de top management la alte companii telecom de pecontinent. Astfel, ea a lucrat ca vicepresedinte executiv pentruDeutsche Telekom (1999-2000), a fost director financiar aloperatorului T-Mobile din Marea Britanie (2000-2004). Inainte de areveni in Romania, Liliana Solomon ocupa functia de directorfinanciar la compania Cable & Wireless Plc, in Londra. Ea spuneca cea mai mare realizare profesionala este numirea in functia deCEO al Vodafone Romania, care vine dupa multi ani de experienta indomeniul telecomunicatiilor si in afaceri. Liliana Solomon aabsolvit un doctorat in fizica si vorbeste patru limbi straine. Aabsolvit in 1995 programul MBA INSEAD Fontainebleau, in Franta.

Despre:

Evolutia economiei: Cred ca anul 2010 va continua sa fie un ancu multe provocari. Ma astept ca economia romaneasca sa iasa tehnicdin recesiune, adica sa avem doua trimestre consecutive de crestereeconomica, insa ramane de vazut in ce masura consumul va urma cursapozitiva a PIB-ului.

Bugetul de publicitateal Vodafone: In cepriveste bugetul de promovare al Vodafone, in acest an vom vedeacum evolueaza piata, cum evolueaza consumul... In functie de ceease intampla in piata vom decide si noi cum vom merge mai departe.Insa partea de promovare, mai ales de intelegere a produselor pecare le avem, este foarte importanta si vom continua promovarealor. Intrebarea este cum ne vom promova pentru a fi eficienti sipentru a ne atinge si tintele.

Concurentade pe piatalocalatelecom: Competitia de pe piata localatelecom a crescut anul trecut pentru ca nivelul cheltuielilorfacute de clienti a scazut si atunci fiecare companie s-a luptatpentru cresterea sau mentinerea bazei de utilizatori. Acest lucrus-a vazut pe toate segmentele pietei telecom.

Afacerile Vodafone in anul 2009 si 2010: In ce priveste evolutiaVodafone, eu cred ca ne-am batut foarte bine pentru clienti. Credca 2009 a fost un an bun pentru Vodafone Romania si continui sa-mimentin acest statement. Sper ca 2010 va fi un an la fel de bun sauin care ne vom dezvolta in continuare pe masura asteptarilor.

Numarul de angajati Vodafone: In ceea ce priveste numarul deangajati, acesta este constant de cativa ani, in jur de 3.000 deoameni, si vom ramane in aceasta zona. Nu anticipam schimbarimasive.

Istoria Vodafone In Romania

1996 - Compania Mobifon, controlata de canadienii de laTelesystem International Wireless, dar in care erau actionari siomul de afaceri George Copos si Posta Romana, castiga una din celedoua licente GSM din Romania. La 135 de zile de la obtinerealicentei compania lansa serviciile de telefonie mobila.

2005 - In 1999 grupul britanic Vodafone ajunge la o participatiede 20% din Connex Romania. In 2005 britanicii cumpara pachetulmajoritar de la Connex intr-o tranzactie de peste doua miliarde dedolari. Pentru cateva luni compania functioneaza sub brandulConnex-Vodafone.

2006 - Vodafone anunta oficial rebrandingul Connex. Conducereanoii subsidiare Vodafone este preluata de o romanca cu o puternicaexperienta in industria telecom, Liliana Solomon. Inainte de a veniin Romania ea lucra in Londra, ca director financiar pentruoperatorul Cable & Wireless, cu o cifra de afaceri de 3,2miliarde de lire sterline.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO