Solomon, Vodafone: In 2010 va fi mai usor pentru ca lumea a devenit realista. Este foarte usor sa faci business cand ai vantul in spate, dar e mai greu cand iti sufla in fata

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 15.02.2010

Liliana Solomon, directorul executiv al uneia dintre cele mai mari companii din Romania, se asteapta la un nou an dificil, insa totusi mai simplu fata de 2009. Diferenta nu o va da iesirea tehnica a economiei din recesiune, spune CEO-ul Vodafone Romania, ci faptul ca discutiile la nivelul consumatorilor si din mediul de business local sunt acum la un alt nivel dupa ce "toata lumea - managerii, partenerii, angajatii" au coborat cu picioarele pe pamant dupa boom-ul extraordinar din anii 2007 si 2008. "Acest lucru ajuta pentru ca daca esti realist ai si asteptari realiste si discutiile sunt la un alt nivel. In 2009 plaja de asteptari de pe piata inca varia puternic, in timp ce acum lucrurile sunt mult mai aliniate."



Economia Romaniei va iesi tehnic din recesiune in acest an, insa revenirea pe o cursa ascendenta a PIB-ului nu reprezinta in mod automat o veste buna pentru companii ca Vodafone - cu afaceri de aproximativ un miliard de euro si o baza de clienti diversa care a resimtit in mod diferit recesiunea, spune Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania - o companie cu afaceri anuale de aproximativ un miliard de euro si peste noua milioane de clienti.

"Cred ca PIB-ul va incepe sa creasca si vom iesi din recesiune, dar recuperarea va fi lunga si de durata. Dar privim cu incredere la noul an in primul rand pentru ca intelegem ce se intampla in jurul nostru si pentru ca echipa este puternica si oamenii din organizatie inteleg foarte bine contextul in care ne aflam. Prin urmare, nu cred ca vor fi lucruri cu totul neasteptate in 2010", spune Liliana Solomon, care conduce din noiembrie 2005 afacerile locale ale celui mai mare grup de telefonie mobila din lume.

Insa spre deosebire de anul trecut, cand corectia de la o crestere exploziva a economiei la o recesiune profunda a fost resimtita sever de multi consumatori si un numar ridicat de firme, 2010 va fi un an in care va fi mai simplu sa faci business, crede ea.

"Anul 2009 a fost primul in care economia Romaniei a vazut o scadere a PIB si aceasta schimbare a fost o experienta inedita pentru multa lume, iar modul in care firmele sau consumatorii au reactionat la aceasta schimbare a fost foarte diferit, de la o persoana si la o companie la alta. Probabil ca singura industrie care a mai crescut in aceasta perioada a fost cea medicala, in rest totul a fost pe scadere. In sectorul nostru, al comunicatiilor, piata s-a contractat cu aproximativ 20%", spune CEO-ul Vodafone, care adauga: "Acum insa toata lumea cred ca este mult mai realista, cu picioarele pe pamant, decat era in 2007 si 2008, cand se credea ca «petrecerea» va continua pentru inca multi ani de zile. Este foarte usor sa faci business cand ai vantul din spate, dar e un pic mai greu cand vantul iti sufla din fata. Cred ca in 2009 ne-a suflat vantul serios din fata si prin urmare si asteptarile partenerilor, si ale angajatilor si ale mediului de business sunt mult mai realiste acum fata de ceea ce era in urma cu un an de zile sau un an si jumatate".

Nu am avut nevoie de bani de la banci sau de la grup

Cum a incheiat Vodafone anul calendaristic in care consumul de servicii telecom s-a redus drastic (cu peste 20%), pe fondul reducerii cheltuielilor de catre consumatori si firme si al prabusirii unor piete precum cea imobiliara sau auto? CEO-ul Vodafone precizeaza ca nu poate oferi alte date dincolo de cifrele deja anuntate oficial pentru perioada aprilie-septembrie 2009 (venituri de 486 mil. euro si profit operational de 223 mil. euro), insa precizeaza ca operatorul a inchis anul cu profit si fara sa ceara bani de la banci sau de la firma-mama.

"Avand in vedere contextul economic in care am operat pot sa spun ca masurile pe care le-am luat de eficientizare a businessului si strategia pe care am adoptat-o ne-au ajutat sa continuam sa fim profitabili si intr-un an de schimbari economice cum a fost 2009. Am reusit sa fim o companie care nu are nevoie de bani, care nu trebuie sa ia credite sau sa ia bani de la firma-mama. Acesta este un avantaj foarte important, faptul ca esti cash flow pozitiv te ajuta, iti da o anumita independenta si o anumita posibilitate sa iei decizii pe termen mediu. Poti lua decizii pe care apoi sa le executi si sa nu ai o strategie de tipul «stop and go». Astfel ca anul trecut am continuat sa executam strategia in toate domeniile pe care le-am stabilit anterior. Nu am avut niciun domeniu in care sa spunem: gata, oprim sau schimbam", subliniaza Solomon. "Pe de alta parte, in mod evident am lucrat cu scenarii pentru a sti tot timpul cum reactionam daca se intampla un anumit lucru pe piata. Nu a fost niciun element care sa fie cu totul neasteptat sau neprevazut, iar acest lucru ne-a dat o continuitate si viteza. Faptul ca am avut cale libera in fata si niste tinte a fost foarte bun pentru intreaga companie."

Chiriile vor scadea si in 2010 pentru ca trebuie sa reflecte puterea de cumparare

Anul trecut a fost primul in care piata telecom si cei mai mari jucatori din Romania, Orange si Vodafone, au inregistrat scaderi ale veniturilor. Cresterea numarului de companii aflate in insolventa sau faliment si astfel si a numarului de someri a dus la o reducere a consumului de servicii de comunicatii. Anul trecut este probabil primul in care operatorii telecom s-au trezit cu cereri de renegociere a contractelor din partea companiilor si la cateva luni de la semnarea actelor. Per total, piata telecom a scazut, conform estimarilor disponibile momentan, la patru miliarde de euro.

Reducerea veniturilor a pus si operatorii in situatia de a renegocia contractele, iar in cazul unui operator ca Vodafone - cu 3.000 de angajati si sute de magazine in intreaga tara - unul dintre primele segmente vizate de eficientizare a fost cel al costurilor cu chiriile. De altfel, directorul executiv al Vodafone confirma de mai multe ori ca a renegociat chiriile platite de Vodafone in 2009 si anunta ca va continua acest lucru si in 2010. Care este argumentul la negocieri? "Tarifele trebuie sa reflecte puterea de cumparare a consumatorilor si a firmelor", sintetizeaza Liliana Solomon, care apoi explica. "Intreaga piata imobiliara a atins un varf in 2008, astfel ca odata cu scaderea care a urmat pentru valoarea activelor - a cladirilor si a terenurilor, era evident ca si chiriile trebuia sa mearga in jos. Valoarea unor chirii a fost, poate, exagerata si din cauza boomului extraordinar din 2008, insa pe masura ce a scazut numarul de cereri de inchiriere pe segmentul de retail Vodafone, ca si restul jucatorilor de pe piata, a avut posibilitatea de a-si renegocia chiriile".

Intrebata cu cat si-a redus Vodafone costul cu chiriile, Liliana Solomon evita raspunsul precizand cu cat au scazut chiriile in Bucuresti - peste 40%, si insista: "Personal, eu cred ca mai este loc de noi scaderi ale chiriilor. Cred ca piata imobiliara va continua sa se ajusteze in 2010. Anul 2009 a fost inceputul scaderii, care va continua si in 2010. Ajustarea va continua si pentru chiriile pentru magazine, si pentru imobile si birouri. Deja vedem niste preturi mult mai acceptabile pentru spatiile de birouri din Bucuresti, cu peste 40% mai mici fata de anul 2008. Pretul incepe sa fie rezonabil si sa fie o mai buna reflectie a puterii de cumparare din Romania. Practic acum se corecteaza niste anomalii."

Investitiile nu s-au oprit de tot

Cat a mai investit anul trecut in Romania Vodafone? A ramas cifra la nivelul a 200 mil. euro, cat era in perioada de boom a pietei telecom? CEO-ul Vodafone precizeaza ca nu poate raspunde, insa afirma ca operatorul nu a oprit investitiile, pentru ca acest lucru nu ar fi posibil. "Am continuat sa investim si in 2009 pentru ca suntem parte a unei industrii care are nevoie de investitii. Industria de telecom este o industrie care are nevoie continua de investitii, atat in noi dezvoltari, dar si in mentenanta sistemelor existente. Spre exemplu, Vodafone continua sa investeasca in reteaua 2G pentru a mentine calitatea serviciilor, nu ne putem rezuma la investitii in tehnologiile noi. Am continuat sa facem acest lucru in 2009. Intr-adevar investitiile au fost mai ales focalizate pe dezvoltarea serviciilor de date pentru ca acestea au crescut si investitiile merg in directia din care te astepti sa obtii un anumit nivel al rentabilitatii. Prin urmare, in ceea ce priveste investitiile am continuat sa alocam resurse in plus fata de partea uzuala de mentenanta a retelei".

Internetul va ajunge un produs de masa

De altfel, oficialul Vodafone spune ca internetul este una dintre ariile cheie pentru companie, avand in vedere rata inca redusa de utilizare a acestuia in Romania si faptul ca cererea nu a disparut nici pe fondul crizei. "Sigur ca exista anumite segmente care vor continua sa creasca. Un client, fie el companie sau consumator, - cumpara cand are nevoie de ceva si din acest punct de vedere segmentul de business va continua sa se uite la produse care sa-l ajute sa-si eficientizeze afacerea sau la produse care il ajuta sa controleze costurile. Din acest punct de vedere serviciile de date - daca ma uit la automatizarile care se pot realiza si la productivitatea care poate fi obtinuta prin dotarea fortei de vanzari cu acces la date si internet, vor continua sa fie importante."

Liliana solomon

45 de ani, a preluat in luna noiembrie a anului 2005 pozitia de director executiv al subsidiarei din Romania a grupului britanic Vodafone, cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, dupa ce ocupase pozitii de top management la alte companii telecom de pe continent. Astfel, ea a lucrat ca vicepresedinte executiv pentru Deutsche Telekom (1999-2000), a fost director financiar al operatorului T-Mobile din Marea Britanie (2000-2004). Inainte de a reveni in Romania, Liliana Solomon ocupa functia de director financiar la compania Cable & Wireless Plc, in Londra. Ea spune ca cea mai mare realizare profesionala este numirea in functia de CEO al Vodafone Romania, care vine dupa multi ani de experienta in domeniul telecomunicatiilor si in afaceri. Liliana Solomon a absolvit un doctorat in fizica si vorbeste patru limbi straine. A absolvit in 1995 programul MBA INSEAD Fontainebleau, in Franta.

Despre:

Evolutia economiei: Cred ca anul 2010 va continua sa fie un an cu multe provocari. Ma astept ca economia romaneasca sa iasa tehnic din recesiune, adica sa avem doua trimestre consecutive de crestere economica, insa ramane de vazut in ce masura consumul va urma cursa pozitiva a PIB-ului.

Bugetul de publicitate al Vodafone: In ce priveste bugetul de promovare al Vodafone, in acest an vom vedea cum evolueaza piata, cum evolueaza consumul... In functie de ceea se intampla in piata vom decide si noi cum vom merge mai departe. Insa partea de promovare, mai ales de intelegere a produselor pe care le avem, este foarte importanta si vom continua promovarea lor. Intrebarea este cum ne vom promova pentru a fi eficienti si pentru a ne atinge si tintele.

Concurenta de pe piata locala telecom: Competitia de pe piata locala telecom a crescut anul trecut pentru ca nivelul cheltuielilor facute de clienti a scazut si atunci fiecare companie s-a luptat pentru cresterea sau mentinerea bazei de utilizatori. Acest lucru s-a vazut pe toate segmentele pietei telecom.

Afacerile Vodafone in anul 2009 si 2010: In ce priveste evolutia Vodafone, eu cred ca ne-am batut foarte bine pentru clienti. Cred ca 2009 a fost un an bun pentru Vodafone Romania si continui sa-mi mentin acest statement. Sper ca 2010 va fi un an la fel de bun sau in care ne vom dezvolta in continuare pe masura asteptarilor.

Numarul de angajati Vodafone: In ceea ce priveste numarul de angajati, acesta este constant de cativa ani, in jur de 3.000 de oameni, si vom ramane in aceasta zona. Nu anticipam schimbari masive.

Istoria Vodafone In Romania

1996 - Compania Mobifon, controlata de canadienii de la Telesystem International Wireless, dar in care erau actionari si omul de afaceri George Copos si Posta Romana, castiga una din cele doua licente GSM din Romania. La 135 de zile de la obtinerea licentei compania lansa serviciile de telefonie mobila.

2005 - In 1999 grupul britanic Vodafone ajunge la o participatie de 20% din Connex Romania. In 2005 britanicii cumpara pachetul majoritar de la Connex intr-o tranzactie de peste doua miliarde de dolari. Pentru cateva luni compania functioneaza sub brandul Connex-Vodafone.

2006 - Vodafone anunta oficial rebrandingul Connex. Conducerea noii subsidiare Vodafone este preluata de o romanca cu o puternica experienta in industria telecom, Liliana Solomon. Inainte de a veni in Romania ea lucra in Londra, ca director financiar pentru operatorul Cable & Wireless, cu o cifra de afaceri de 3,2 miliarde de lire sterline.