Burse - Fonduri mutuale

​De ce a optat intermediarul ofertei Petrom pentru preţ maxim în loc de minim?

 ​De ce a optat intermediarul ofertei Petrom pentru preţ maxim în loc de preţ minim?

Autor: Andrei Chirileasa

17.07.2011, 18:56 1155

Licitaţia cu preţ maxim creeazăcompetiţie între investitori şi permite maximizarea valoriiofertei, este explicaţia reprezentanţilor Renaissance Capitalpentru metoda de vânzare aleasă în oferta Petrom.

Renaissance a organizat duminicăprima conferinţă de presă oficială de la câştigarea mandatului devânzare a Petrom, încare reprezentanţii băncii de investiţii au explicat mecanismulales pentru această tranzacţie.

Statul vinde pe Bursă un pachet de9,84% din Petrom lapreţul maxim de 0,46 lei/acţiune. Anunţarea mecanismului de formarea preţului şi a preţului maxim de 0,46 lei, care limitează valoareaofertei la circa 600 mil. euro, a stârnit controverse puternice înpiaţă.

Intermediarii spun însă cămecanismul este unul uzual pe pieţele de capital internaţionale,având avantaje faţă de anunţarea unui preţ fix sau a unui preţminim. În plus, în lipsa existenţei unui preţ fix, legea obligăvânzătorul să anunţe un preţ maxim, pentru ca investitorii să aibăun reper şi să calculeze câţi bani trebuie să aloce pentrutranzacţie.

"Acest mecanism creeazăcompetitivitate între investitori şi permite maximizarea preţului,pentru că investitorii nu vor şti care este suma minimă la carestatul ar fi dispus să vândă şi vor încerca să se plaseze cât maibine pentru a prinde acţiuni. În final, preţul va fi rezultatulpieţei. Dacă anunţi un preţ minim, le dai investitorilor un reperimportant privind preţul la care vrei să vinzi şi apoi trebuie săfaci eforturi mai mari ca să împingi piaţa în sus", a explicatAngelo Morganti, manager equity - corporate finance în cadrulRenaissance Capital.

Cu o expereinţă de 13 ani pepieţele de capital internaţionale, dintre care 10 ani la Citigroup,Morganti este unul dintre specialiştii implicaţi direct în ofertaPetrom, cea mai mare tranzacţie din România, din ultimiiani.

Mecanismul de licitaţie a fostpropus de intermediar, însă preţul din oferta Petrom a foststabilit de comisia de privatizare, care a luat ca reper cel maimare preţ atins pe Bursă de acţiunile companiei în ultimulan.

Cionga: "Dacă preţul maximera mai mare, riscam ca investitorii să nu ia oferta înserios"

Victor Cionga, consultantul localal celor de la Renaissance a explicat de ce preţul de 0,46 lei nupoate fi considerat un preţ mic pentru oferta Petrom.

"Dacă preţul e prea sus,investitorii instituţionali nu alocă timp ca să analizeze companiapentru că consideră oferta neserioasă."

Cionga mai spune că un astfel depachet minoritar nu este interesant în general pentru investitoriistrategici, din cauză că nu duce la schimbarea controlului încompanie. OMV, care deţine 51% din Petrom, va rămâne în continuarefactorul de decizie. Fondul Proprietatea deţine 20,1% din acţiunilePetrom, iar statul va mai rămâne cu aproape 11%, dacă vinde totpachetul de 9,84% din ofertă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO