​De ce a optat intermediarul ofertei Petrom pentru preţ maxim în loc de minim?

Autor: Andrei Chirileasa 17.07.2011

Licitaţia cu preţ maxim creează competiţie între investitori şi permite maximizarea valorii ofertei, este explicaţia reprezentanţilor Renaissance Capital pentru metoda de vânzare aleasă în oferta Petrom.

Renaissance a organizat duminică prima conferinţă de presă oficială de la câştigarea mandatului de vânzare a Petrom, în care reprezentanţii băncii de investiţii au explicat mecanismul ales pentru această tranzacţie.

Statul vinde pe Bursă un pachet de 9,84% din Petrom la preţul maxim de 0,46 lei/acţiune. Anunţarea mecanismului de formare a preţului şi a preţului maxim de 0,46 lei, care limitează valoarea ofertei la circa 600 mil. euro, a stârnit controverse puternice în piaţă.

Intermediarii spun însă că mecanismul este unul uzual pe pieţele de capital internaţionale, având avantaje faţă de anunţarea unui preţ fix sau a unui preţ minim. În plus, în lipsa existenţei unui preţ fix, legea obligă vânzătorul să anunţe un preţ maxim, pentru ca investitorii să aibă un reper şi să calculeze câţi bani trebuie să aloce pentru tranzacţie.

"Acest mecanism creează competitivitate între investitori şi permite maximizarea preţului, pentru că investitorii nu vor şti care este suma minimă la care statul ar fi dispus să vândă şi vor încerca să se plaseze cât mai bine pentru a prinde acţiuni. În final, preţul va fi rezultatul pieţei. Dacă anunţi un preţ minim, le dai investitorilor un reper important privind preţul la care vrei să vinzi şi apoi trebuie să faci eforturi mai mari ca să împingi piaţa în sus", a explicat Angelo Morganti, manager equity - corporate finance în cadrul Renaissance Capital.

Cu o expereinţă de 13 ani pe pieţele de capital internaţionale, dintre care 10 ani la Citigroup, Morganti este unul dintre specialiştii implicaţi direct în oferta Petrom, cea mai mare tranzacţie din România, din ultimii ani.

Mecanismul de licitaţie a fost propus de intermediar, însă preţul din oferta Petrom a fost stabilit de comisia de privatizare, care a luat ca reper cel mai mare preţ atins pe Bursă de acţiunile companiei în ultimul an.

Cionga: "Dacă preţul maxim era mai mare, riscam ca investitorii să nu ia oferta în serios"

Victor Cionga, consultantul local al celor de la Renaissance a explicat de ce preţul de 0,46 lei nu poate fi considerat un preţ mic pentru oferta Petrom.

"Dacă preţul e prea sus, investitorii instituţionali nu alocă timp ca să analizeze compania pentru că consideră oferta neserioasă."

Cionga mai spune că un astfel de pachet minoritar nu este interesant în general pentru investitorii strategici, din cauză că nu duce la schimbarea controlului în companie. OMV, care deţine 51% din Petrom, va rămâne în continuare factorul de decizie. Fondul Proprietatea deţine 20,1% din acţiunile Petrom, iar statul va mai rămâne cu aproape 11%, dacă vinde tot pachetul de 9,84% din ofertă.