Ziarul de Duminică

Taifas plin de suspans/ de Elisabeta Lăsconi

Taifas plin de suspans/ de Elisabeta Lăsconi
16.12.2010, 23:45 138

Chiar vin femeile de pe Venus şi bărbaţii vin de pe Marte? Chiarîi separă intenţii şi chiar modul de a vedea, cum le anunţă titlurifrapante de cărţi şi ghiduri privind relaţiile dintre sexe: "Ea îlvrea în colivie, el o vrea de jucărie" şi "bărbaţii se uită lameci, femeile se uită în oglindă". De unde porneşte diferenţa şi ceefecte are? Am regăsit seria de întrebări despre masculin şifeminin în conferinţă susţinută de Aurora Liiceanu la TeatrulNaţional din Bucureşti, o conferinţă incitantă şi de-a dreptulpasionantă.

Am pariat cu mine că Aurora Liiceanu va scrie despre temadiferenţei şi eram extrem de curioasă cum o va face. Şi am câştigatpariul căci relaţiile dintre bărbaţi şi femei, lupta sexelor şiarmistiţiile apar în cea de-a patra carte de ficţiuni singulare,"La taifas", care o confirmă pe Aurora Liiceanu ca una dintreautoarele de succes ale Editurii Polirom în 2010 (doar prima carte,"Prin perdea", a apărut în 2009, celelalte două - "Rendez-vous culumea" şi "Patru femei, patru poveşti" au apărut în acest an).

Care este secretul? De ce atrag cărţile ei un public larg şieterogen, de vârste variate şi nu exclusiv feminin? În primul rând,pentru că este o povestitoare extraordinară, "citind" în manierăproprie, inimitabilă, istoriile personale pe care profesia,prieteniile şi viaţa însăşi i le oferă. De altfel, prezentându-icartea la Târgul Gaudeamus, Cristian Teodorescu o recunoştea dreptunul dintre cei mai talentaţi prozatori de azi.

Am folosit, scriind despre cartea anterioară, alt cuvânt, caremă încântă, "povestaşă", pe care l-a pus în circulaţie Coman Lupu,traducând inspirat titlul unui foarte frumos roman al lui MarioVargas Llosa. Dar ca "povestaşă" dăruită din belşug, AuroraLiiceanu are şi altceva: o lentilă de natură aparte prin care vedemiez şi noduri în istoriile oamenilor din jur ce-i năpădesc viaţacotidiană, pe când majoritatea dintre noi observăm doarînvelişul.

Autoarea a ales pentru cartea ei recentă un titlu ademenitor, cunumeroase conotaţii: înţelepciune şi feminitate (căci tăifăsuiescmai ales înţelepţii şi femeile), spaţiu răsăritean şi balcanic(fiindcă se tăifăsuieşte cu tâlc în Orient şi la porţileOrientului...), răgaz fericit şi tihnă, intimitatea plăcută aconfesiunii, cu experienţe şi reflecţii împărtăşite. Conotaţiile auefect irezistibil, tentează pe cititor să deschidă cartea, şi odatăgestul făcut, a şi devenit prizonierul poveştilor.

Şi majoritatea poveştile ei au acelaşi vârtej care captivează:iubirea, judecată în raport cu timpul şi cu vârstele, cu morala şiaventura, cu potrivirile şi nepotrivirile greu de ghicit. O femeieextrem de inteligentă analizează vieţile celorlalţi urmând făgaşulcel mai personal şi greu de înţeles şi judecat, drumul iubirii sauuneori chiar al pasiunii. Caută explicaţii şi justificări, apeleazăla substanţa unor istorii amoroase celebre, la cărţi ce au schimbatîn diferite epoci viziunea asupra iubirii, la episoade ale proprieiexistenţe.

Propria viaţă şi experienţele celorlalţi oferă suficientmaterial psihologic pentru analiză şi suficientă materie epicăpentru ficţiune. Ştie să le facă inseparabile, deşi în istoriile decaz identifică un sindrom - fie el sindromul Karin sau sindromulFidanakis. Nu lipsesc pasaje din cărţi citite (cu preferinţa pentruHenry Miller, spre Paul Valéry), referinţe culturale, subiectele defilme şi de romane, dar ele intră firesc în interstiţiilepoveştii.

Toate întâmplările comentate sau doar relatate par bruioane,eboşele unor proze scurte ce te acaparează. Sunt chiar bucăţi deproză scurtă? N-aş şti să răspund. Recunosc însă că te ţin cusufletul la gură, cum puţine texte literare o fac. Aurora Liiceanuşi-a găsit formula proprie, inimitabilă, aşa cum a făcut-o înspaţiul cultural anglo-saxon Irvin D. Yalom în povestirile sale depsihoterapie ("Călăul dragostei", "Mama şi sensul vieţii"). DarIrvin D. Yalom s-a aventurat şi în teritoriul romanului...

Aurora Liiceanu, La taifas, Editura Polirom, 2010, 288pag.

ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă afilologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o tezădespre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă,oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclulbănăţean", Ed. Univers, 2000).

Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, CaieteCritice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO