ZF News

Noul proiect al Legii sănătăţii, despre malpraxis: Asigurătorul va fi obligat să plătească şi despăgubiri morale

Noul proiect al Legii sănătăţii, despre malpraxis: Asigurătorul va fi obligat să plătească şi despăgubiri morale (Imagine: Silviu Matei/Mediafax Foto)

Autor: Elvira Gheorghita, Valentin Anghel

12.07.2012, 18:26 311

Noul proiect al Legii sănătăţii prevede că asiguratorul de malpraxis va prelua diferendul dintre pacient şi unitatea medicală şi va fi obligat să plătească şi despăgubiri morale, nu doar materiale, aşa cum se întâmplă în prezent, a anunţat, joi, ministrul Sănătăţii, Vasile Cepoi.

"De asemenea, au fost stabilite o serie de termene clare în care pacientul va fi despăgubit. O altă noutate adusă de proiect este aceea că asigurătorul va avea obligaţia să propună rezolvarea neînţelegerilor mai întâi pe cale amiabilă", a mai spus Cepoi, într-o conferinţă de presă organizată cu ocazia prezentării proiectului finanţat din fonduri europene "Calitate în sănătate prin instruirea medicilor de familie".

Ministrul a explicat că, dacă pacientul care se consideră vătămat refuză rezolvarea pe cale amiabilă, conflictul va continua în justiţie.

La rândul său, preşedintele Colegiului Medicilor din România (CMR), Vasile Astărăstoae, a spus că România este singura ţară din Europa care nu are, în legislaţie, soluţia înţelegerii pe cale amiabilă.

"România, pe această cale poliţienească, pune pacientul să meargă în procese costisitoare, iar medicul, la fel. În România, se promovează o cultură conflictuală, ne interesează să curgă sânge. Noi nu avem cultura dialogului, iar actul medical este afectat. Chiar intervenţia unor politicieni în actul medical afectează statutul medicului", a mai spus Astărăstoae.

Potrivit preşedintelui CMR, în cei 10 ani în care personalul medical s-a asigurat pentru apariţia posibilelor cazuri de malpraxis, au fost acordate doar cinci despăgubiri, toate pentru daune materiale, fără cele morale.

Astărăstoae a mai subliniat, în acelaşi context, că actul medical se bazează pe încredere. "Neîncrederea nu poate să producă decât pierderi pentru pacient. Într-o societate conflictuală, mai există şi o legislaţie stufoasă. Există atâtea acte normative, încât nici nu ştii când ai încălcat legea. Iar aceste acte stufoase au şi filosofii contrare, care uneori emană de la aceeaşi instituţie. În acest context, într-o cultură conflictuală, medicul poate să fie acuzat. Toată lumea se repede spre CMR, care trebuie să rezolve tot", a mai spus preşedintele CMR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO