Business Internaţional

Volkswagen se lupta cu devalorizarea dolarului si cu incetinirea economiei mondiale

24.03.2008, 23:06 21

In cadrul conferintei anuale de la Wolfsburg, directorii de la Volkswagen au anuntat cu mandrie un numar record de vanzari pe anul 2007 si anume 6,2 milioane de unitati, scrie BBC News.
Vanzarile mari au dus la o crestere a veniturilor de aproape 4%, pana la 108,9 miliarde de euro (172 de miliarde de dolari). De aceea, compania a anuntat ca are o serie de planuri ambitioase pentru urmatorii ani.
Volkswagen va introduce 20 de modele noi in urmatorii trei ani, printre care si modele din categoriile van sau pick-up, ca parte a unui plan cu obiectiv uimitor: vanzarea a 8 milioane de unitati pana in 2011.
In plus, dupa anuntul facut de Volkswagen in legatura cu achizitia unei participatii la producatorul suedez de camioane Scania, nimic nu pare sa poata opri ascensiunea producatorului german.
Avand in vedere ca Volkswagen detine actiuni ale producatorului german de camioane MAN, zvonurile au inceput deja sa curga despre o eventuala afacere in trei. Reprezentantii Volkswagen au negat cu vehementa orice astfel de zvon.
"Pe agenda noastra actuala nu apare nicio fuziune", a declarat Hans Dieter Poetsch, directorul financiar al Volkswagen. "Am fost foarte bucurosi sa achizitionam actiuni Scania si ii respectam foarte mult pe cei de la conducerea acestei companii", a mai adaugat Poetsch.
In ciuda tonului euforic al producatorului auto, piata americana reprezinta inca un motiv serios de ingrijorare. Deprecierea dolarului incetineste cresterea pe pietele americane, iar pierderile nu au incetat sa apara.
"Pierderile inregistrate sunt foarte mici, ceea ce, desi este de neacceptat, nu este un motiv de panica. Situatia se va imbunatati", a declarat Poetsch. "In acest moment avem pierderi in America de Nord. Avand in vedere cursul euro-dolar, care a depasit 1,55 dolari/euro, este aproape imposibil de importat masini din Germania catre Statele Unite in conditii profitabile. Putem avea profituri prin exportul de modele de nisa, dar in ceea ce priveste masinile produse in serie, acestea trebuie produse pe teritoriu american. Pentru a avea rentabilitate avem nevoie de implementarea unui nou model de afacere, cu operatiuni in zona de utilizare a dolarului. Dar aici nu ma refer doar la dolarul american, ci si la pesoul mexican, ceea ce ar crea o situatie complicata din punctul de vedere al hedgingului", a mai adaugat Poetsch.
Directorul financiar a gasit cu toate acestea o solutie de mijloc la dilema Volkswagen, o solutie aproape independenta de fluctuatiile cursului valutar si care ar reprezenta centrul unui nou model de afacere.
"Momentan ne interesam de zone potrivite pentru construirea unei noi fabrici si in acelasi timp vom introduce pe pietele americane produse concepute special pentru publicul de acolo. Singurul aspect negativ este ca nu putem introduce noile produse mai devreme de 2010", a declarat Poetsch.
Decizia finala asupra construirii unei noi fabrici in Statele Unite va fi luata in cursul acestei veri. Odata ce decizia este luata, durata pana la inceperea productiei va fi de doi-trei ani, iar producatorul german este protejat impotriva fluctuatiilor de curs valutar pana la sfarsitul lui 2012.
Cu toate acestea, pierderile de pe piata americana se resimt destul de serios. Volkswagen a anuntat de curand ca fluctuatiile de curs valutar au redus profitul operational cu circa 500 de milioane de euro (784 de milioane de dolari) anul trecut.
In ciuda problemelor din Statele Unite, Volkswagen tinteste obtinerea titlului de cel mai mare producator de masa din industria auto.
"In urmatorii ani, Volkswagen va deveni cel mai international producator de masini", a declarat Martin Winterkorn, CEO al companiei germane. "Zilele 'masinii bune in intreaga lume' au trecut. Acum, clientii nostri din China sau India se asteapta de la noi, ca producatori de talie mondiala, sa le oferim solutii complet diferite de cele din Europa sau Statele Unite", a mai adaugat Winterkorn.
In legatura cu decizia Porsche de a achizitiona un pachet majoritar de actiuni Volkswagen, Hans Dieter Poetsch a declarat ca "Volkswagen a fost mereu in relatii bune cu Porsche. Salutam decizia Porsche. Este vorba despre un pas important, de fapt, este vorba de mai multi pasi", a afirmat Poetsch pe un ton misterios. "Pe viitor, am putea crea una dintre cele mai puternice si de succes companii din lume", a mai adaugat el.
In cadrul conferintei de la Wolfsburg, Winterkorn a facut un apel de pace la adresa angajatilor Porsche si Volkswagen, a caror disputa a creat turbulente pentru cele doua companii in ultima perioada.
In timp ce isi consolideaza imperiul, Volkswagen se pregateste pentru eventualitatea unei recesiuni. "Vom continua politica de reducere a costurilor. Este foarte posibil ca situatia economica generala a lumii sa se inrautateasca. Nu cred ca va fi vorba de o recesiune in adevaratul sens al cuvantului, dar ratele de crestere sunt in scadere. Nu va fi o experienta placuta, dar suntem pregatiti pentru asta", a declarat Poetsch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO