Suplimente

Supliment Eco & sustenabilitate. Moda, faţă în faţă cu consumerismul. Cum devin noile branduri de haine, încălţăminte şi accesorii promotori ai sustenabilităţii? „Dacă vrem să protejăm resursele planetei, în primul rând ar trebui să nu le mai risipim. Nu să găsim soluţii să reciclăm“

Yko-Yko este o platformă online cu branduri sustenabile din industria modei.

Yko-Yko este o platformă online cu branduri sustenabile din industria modei.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

29.03.2023, 00:03 130

Ce trebuie specificat este că „hainele sustenabile nu sunt nişte superhaine, nu au viaţă veşnică şi nici nu arată diferit faţă de alte haine“, dar sunt făcute corect, iar preţul lor oglindeşte aceste practici 

♦ Ce diferenţiază piesele vestimentare de masă de cele sustenabile sunt producţia la scară mică, salarizarea forţei de muncă şi preţul materialelor.

Moderaţia este, poate, cea mai bună definiţie a sustenabilităţii atunci când vine vorba de industria vestimentară. Să nu mai cumpărăm impulsiv, doar pentru a arunca în acelaşi ritm. Pe un alt palier, sustenabilitate înseamnă şi să alegem acele piese confecţionate din materiale care nu dăunează mediului. Afacerile din industria modei caută să împace ambele tabere.

„Să utilizăm ceea ce deja există e prioritar. Când vine vorba de industria producătoare de textile, practicile sustenabile sunt analizate din trei perspective: mediu, oameni, cultură“, spun Florina Secară şi Alexandra Pîrvan, fondatoarele Yko-Yko, o platformă online cu branduri sustenabile din industria modei.

În industria modei, o activitate sustenabilă acoperă tot traseul de la alegerea ţesăturilor folosite până la modul în care un articol de îmbrăcăminte finit este, în cele din urmă, ambalat, expediat şi vândut. Producătorii pot dovedi că reduc amprenta asupra mediului, printre altele, vorbind despre sursele de unde se aprovizionează cu materie primă, reutilizând deşeurile din fabrică şi punând la dispoziţia consumatorilor soluţii de reciclare.

Componenta socială este şi ea importantă, ţinând cont că în modă lanţurile de aprovizionare sunt colosale, iar munca etică este un element crucial al sustenabilităţii sociale şi înseamnă respectarea drepturilor tuturor celor implicaţi în procesul de producţie, de la fermă până la îmbrăcămintea finită. „Pe lângă factorii de mediu şi cei sociali, aspectele culturale sunt extrem de importante. În contextul modei, organizaţia Fashion Revolution defineşte sustenabilitatea culturală ca pe un proces de transfer de măiestrie tradiţională, de meşteşug, către generaţiile viitoare. Brandurile sustenabile respectă moştenirea culturală şi creează context şi practici pentru ca aceasta să înflorească“, mai spun fondatoarele Yko-Yko.

Platforma a fost lansată la finalul anului 2021, sub forma unui magazin online cu branduri sustenabile.

În 2022, Florina Secară şi Alexandra Pîrvan au dus conceptul şi în offline, cu un pop-up store şi un eveniment de tipul „clothing swap“, adică schimb de haine.

Pe site, clienţii găsesc o selecţie de haine, pantofi şi accesorii casual, de la branduri sustenabile din Europa, alese pentru a evidenţia atât diversitatea în materie de inovaţie în domeniul modei eco, cât şi varietatea demersurilor prin care industria de fashion poate gestiona impactul său asupra mediului şi poate reduce efectele negative.

„Toate au un impact, e o iluzie să crezi ca un business poate fi 100% sustenabil. Dar, cu grijă la detalii, poţi reduce semnificativ amprenta negativă a activităţii tale asupra mediului şi a oamenilor.“

Magazinul adună în prezent peste 20 de branduri sustenabile şi colaborează cu oameni, businessuri, ONG-uri locale, dar şi internaţionale, cu care împărtăşesc aceleaşi valori.

„Din interacţiunile noastre directe cu consumatorii, observăm tot mai multă preocupare pentru sustenabilitate în interacţiunea cu îmbrăcămintea. Primim întrebări legate de natura şi calitatea materialelor, despre felul în care sunt produse şi ce impact au asupra mediului, despre durabilitate şi mai ales despre cât de uşor sunt de reciclat sau transformat la finalul vieţii. Produsele sustenabile nu sunt ieftine, dar din ce în ce mai mulţi consumatori sunt dispuşi să cumpere mai puţin, dar mai sustenabil, daca au fost convinşi de puterea pe care o astfel de decizie o are pentru viitorul acestei industrii controversate.“

Ce trebuie specificat este că „hainele sustenabile nu sunt nişte superhaine, nu au viaţă veşnică şi nici nu arată diferit faţă de alte haine“, dar sunt făcute corect, iar preţul lor oglindeşte aceste practici. Ce diferenţiază piesele vestimentare de masă de cele sustenabile sunt producţia la scară mică, salarizarea forţei de muncă şi preţul materialelor.

„Foarte multe branduri sustenabile produc o cantitate limitată în fiecare sezon. Dacă vrem să protejăm resursele planetei, în primul rând, ar trebui să nu le mai risipim. Nu să găsim soluţii să reciclăm.“

Producţia pe scară mică se traduce, însă în costuri mai mari. Sunt folosite ateliere şi fabrici mai mici, procesele trebuie adaptate pentru un număr mai mic de produse, deci costul se distribuie altfel.

Brandurile sustenabile produc, de cele mai multe ori, în ţări din Europa, SUA, unde politicile de salarizare şi condiţiile de muncă sunt bine puse la punct. Totodată, hainele produse de brandurile sustenabile sunt din materiale eco-friendly, cu impact mic asupra mediului, un astfel de exemplu fiind bumbacul organic. În prezent însă, bumbacul organic reprezintă aproximativ 1% din tot bumbacul produs la nivel global, mult sub cererea actuală, în continuă creştere. Acest lucru duce la un cost mai mare.

Din online în offline, brandurile de modă sustenabile găsesc sprijin şi în rândul antreprenorilor care au identificat comunităţi de oameni interesaţi să-şi schimbe obiceiurile de achiziţie. ALTRNTV este un astfel de exemplu, fiind un magazin deschis pe Bulevardul Regina Elisabeta din Bucureşti care a strâns mai multe branduri atente la procesele de producţie din spatele hainelor pe care le vând. ALTRNTV găzduieşte astfel peste 70 de designeri români pasionaţi de durabilitate, propunând produse alternative la cele clasice, care poluează mai intens.

În aceeaşi filosofie a luat naştere şi OTOTO, o reţea de trei magazine care promovează atât haine, cât şi accesorii şi produse cosmetice realizate din materiale sustenabile, atât ale producătorilor locali, cât şi din portofoliul unor branduri internaţionale, precum Freitag, Patagonia, Veja, Armed Angels, Brava sau Mud Jeans. Povestea companiei a început în luna februarie a anului 2021, brandul fiind pornit de Ana Tanasă şi Radu Stanciu, cărora li s-au alăturat Mihai, Mihaela şi Raluca Simiuc, Mihai Simiuc fiind fondatorul Frufru, un business care comercializează alimente proaspete.

Unul dintre brandurile sustenabile locale din lumea modei este Verlinne, un atelier de creaţie pe care Andreea Trandafir l-a fondat în Alba Iulia încă din 2015.

„Drumul spre sustenabilitate este diferit pentru brandurile mari, de fast fashion, faţă de cel al brandurilor medii şi mici mai tinere, care şi-au dezvoltat modele de business ţinând deja cont de aceste noi cerinţe de sustenabilitate“, spune Andreea Trandafir.

Pentru a nu produce în exces, 80% dintre produsele Verlinne sunt realizate în baza comenzilor. În atelier se folosesc doar materiale naturale, în primul rând pentru că se obţin cu resurse mai puţine de apă şi energie şi în al doilea rând pentru că aceste ţesături sunt mult mai rezistente. Piesele vestimentare din in, lână, cânepă, îngrijite corespunzător, pot fi purtate mulţi ani. Resturile de materiale sunt valorificate în realizarea de accesorii sau donate, iar produsele sunt ambalate folosind doar hârtie şi carton.

„Deocamdată, alternativele sustenabile sunt, în general, mai scumpe. O rochie creată şi realizată de un brand sustenabil, faţă de acelaşi tip de rochie creată şi realizată de un brand similar, dar care nu a depus eforturi reale în direcţia sustenabilităţii, implică costuri de producţie mai mari. Nu se poate vorbi despre sustenabilitate dacă nu sunt asigurate condiţii de muncă bune şi nu este remunerată echitabil munca tuturor celor care lucrează la realizarea produselor“, mai spune fondatoarea Verlinne.

De asemenea, materia primă pentru produsele create în contextul sustenabilităţii este mai scumpă şi de aceea, în general, produsele sustenabile, având costuri de producţie mai mari sunt, implicit, mai scumpe. Odată cu trecerea timpului însă, costurile ar putea să se ajusteze.

ALTRNTV găzduieşte peste 70 de designeri români pasionaţi de durabilitate, propunând produse alternative la cele clasice, care poluează mai intens.

 

OTOTO este o reţea de trei magazine care promovează atât haine, cât şi accesorii şi produse cosmetice realizate din materiale sustenabile.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO