Profesii

Roxana Rotaru: 80% dintre cei care au lucrat in call-centere ajung shop manageri

Roxana Rotaru: 80% dintre cei care au lucrat in call-centere ajung shop manageri

Roxana Rotaru, director de resurse umane al Orange Romania

18.09.2006, 21:50 624

Deschiderea continua a pietei muncii, in ultimii ani, a dus la diversificarea oportunitatilor de cariera, insa a accentuat deficitul de competente si a provocat cresterea uneori nejustificata a asteptarilor salariale, considera Roxana Rotaru, director de resurse umane al Orange Romania.
"Absolventii sunt din ce in ce mai slab pregatiti si au asteptari mult mai mari. Daca acum cinci ani lucrau pe 100 de dolari si erau fericiti, acum un salariu de 400 de euro este jignitor", spune Rotaru.
Ea adauga ca, pe langa deficitul de talente, nivelul educational din ce in ce mai scazut reprezinta una dintre principalele griji ale angajatorilor activi in prezent pe piata autohtona.
Iar asta se simte foarte bine in cazul Orange, o companie care, potrivit directorului sau de resurse umane, inseamna in prezent peste 2.000 de angajati, dintre care 800 sunt numai tinerii care lucreaza in cadrul diviziei de call-center. Orientarea practica, crede managerul, este poate aspectul cel mai deficitar al sistemului educational, in prezent.
"Din pacate, in Romania nu exista legislatie care sa aduca studentii in organizatii, asa cum se intampla in Franta, spre exemplu, unde tinerii trebuie sa faca sase luni de practica pe an in companii, ceea ce inseamna ca, in momentul absolvirii, au deja o experienta de lucru serioasa", spune Rotaru.
In opinia sa, lipsa orientarii practice a facut ca programele de identificare si dezvoltare a talentelor inca din scoala sa fie unul dintre cele mai folosite instrumente de catre marii angajatori, in incercarea de a amortiza deficitul de competente. Acesta, mentioneaza Rotaru, se simte cel mai puternic atunci cand vine vorba de specialisti.
"Exista intr-adevar o lipsa destul de acuta pe segmentul specialistilor in IT, in marketing sau in vanzari", precizeaza ea.
Cultura organizationala a Orange, considera Rotaru, este una speciala, iar asta mai ales pentru ca este bazata pe un brand emotional si relational, care serveste o nevoie umana esentiala - comunicarea. Intr-o astfel de cultura, deschiderea catre valorile brandului este vitala si trebuie cautata incepand chiar cu procesele de recrutare si selectie.
"Suntem o companie de servicii si din punctul asta de vedere suntem favorizati, pentru ca brandul este relational si oamenii se regasesc mai usor in companie, in viata de zi cu zi, decat ar face-o in cadrul culturii unei companii de produse", afirma ea.
Managerul mentioneaza ca specificul muncii se simte extrem de puternic in atitudinea angajatilor din call-center, cei care au cel mai dezvoltat spirit de echipa, probabil tocmai datorita faptului ca activitatea lor zilnica presupune comunicare si deschidere continua. De altfel, adauga ea, oamenii din call-center sunt cei pe baza carora se dezvolta practic compania, pentru ca cei mai multi dintre cei care rezista in companie promoveaza pe pozitii de responsabilitate, in special in magazine.
"Magazinele sunt pline de oameni care vin din call-center. In jur de 80% dintre cei care raman in aceasta divizie ajung shop manageri", explica Rotaru. Cu toate acestea, divizia de call-center are si cel mai scazut grad de retentie, activitatea stresanta impusa de volumul imens de informatii facand ca activitatea de-aici sa fie, in general, una de scurta durata.
Conform directorului de resurse umane al Orange Romania, fluctuatia de personal pentru anul acesta o sa atinga 11% la nivelul companiei, depinzand insa si de ritmul in care se vor face angajari.
Roxana Rotaru precizeaza insa ca migratia ridicata a personalului devine un fenomen normal pe o piata dezvoltata a muncii, care ofera din ce in ce mai multe posibilitati.
"Piata muncii s-a deschis spectaculos de mult in ultimii doi ani si o sa se deschida in continuare. Explozia unor industrii care pana in prezent erau moarte, dezvoltarea puternica a sectorului de constructii sau a celui de high-tech ii fac pe oameni sa descopere noi oportunitati de cariera. Chiar daca romanul era obisnuit sa lucreze pe viata intr-o organizatie, aceasta mentalitate incepe sa se schimbe", precizeaza ea. De asemenea, adauga managerul, a crescut semnificativ si numarul celor parasesc compania pentru a isi deschide propriile afaceri.
Desi piata de telecom a fost scena unor valuri serioase de migratii de manageri, mai ales in contextul aparitiei Cosmote, care a targetat in principal managementul primilor doi mari jucatori de pe piata, directorul de resurse umane al Orange spune ca nu a simtit acest fenomen. Mai mult, sustine ea, in ceea ce ii priveste pe rivalii de la Vodafone, a existat intotdeauna un respect reciproc si o intelegere nevazuta care au exclus atragerea directa a managerilor.
"Avem angajati care au plecat din fostul Connex si au mai stat doi sau trei ani pe piata, sau oameni care au plecat de la noi, au mai avut o experienta, iar pe urma au aplicat la ceilalti insa, din cate stiu eu, nu au existat mutari directe", afirma Rotaru.
"Ce ma bucura insa este ca politica lor a fost diferita de a noastra si au avut o fluctuatie de personal mai activa, pentru ca vorbim de oameni extrem de bine pregatiti, iesiti dintr-o scoala foarte buna. Pe piata de telecom, un angajat format in Orange sau in Vodafone va fi intotdeauna in top, datorita sistemului in care este pregatit", adauga managerul.
Cu toate acestea, concurenta puternica de pe piata de telecom si rivalitatea traditionala dintre cei doi mari jucatori au impus si anumite reguli. Angajatii sunt obligati sa declare posibilele situatii conflictuale, in conditiile in care exista posibilitatea scurgerii de informatii confidentiale catre concurenta.
Roxana Rotaru si-a inceput cariera in cercetare, dupa ce a abolvit Facultatea de geofizica, din cadrul Universitatii Bucuresti. A plecat cu o bursa de cercetare in Franta, iar la intoarcere s-a hotarat sa intre in mediul privat.
Primul post a fost cel de supervizor pentru call-center in cadrul companiei de paging Bel Pagette. La sugestia directorului firmei, a acceptat sa ocupe primul post de manager de resurse umane din organizatie.
In Mobil Rom (n.red. - devenit mai tarziu Orange) a intrat in 1997, ca specialist in resurse umane, iar la sfarsitul anului 2000 a fost promovata director de HR, dupa ce s-a intors dintr-o misiune de sase luni in Iordania, unde a participat la deschiderea si consolidarea unei filiale de telefoane mobile a France Telecom.
Isi aminteste ca unul dintre cele mai dificile momente petrecute in Orange
s-a petrecut in 2001, atunci cand fluctuatia personalului a crescut extrem de mult, ca urmare a unui val general de migratie peste hotare, care s-a facut simtit pe piata autohtona a muncii.
"A fost momentul in care am incercat sa le oferim un anumit confort aici, sa dezvoltam planuri si programe de beneficii care sa le arate ca se poate castiga bine si in Romania", precizeaza managerul.
Roxana Rotaru s-a aflat pe o lista a celor mai vanati manageri de resurse umane de pe piata autohtona, realizata de revista Business Magazin pe baza datelor furnizate de firmele de executive search. Iar asta s-a intamplat, crede ea, in principal datorita faptului ca ocupa un post important intr-una din marile companii de pe piata autohtona.
"Eu, ca individ, nu sunt cautata pentru ca am terminat Facultatea de geofizica sau pentru alt motiv de acest gen, ci pentru ca ocup un anumit post si o fac de ceva vreme. Nu sunt vanati oameni asa cum sunt vanate posturile", spune ea.
Directorul de resurse umane al Orange recunoaste ca a primit de la inceputul anului patru oferte pentru pozitii similare, dintre care doua au venit chiar de peste hotare.

Cariera

2001-prezent: director de resurse umane, Mobil Rom (Orange)
2000: misiune in Iordania - crearea si implementarea functiei de resurse umane pentru subsidiara GSM a grupului France Telecom
1997- 2000 : specialist in resurse umane, Mobil Rom
1995-1997 : supervizor call-center, HR manager Bel Pagette
1991-1995: inginer cercetator, Institutul de Geologie si Geofizica, Bucuresti
1985 : Facultatea de geofizica, Universitatea Bucuresti

Orange in Romania

peste 2.000 de angajati
800 lucreaza in divizia de call-center
fluctuatie de personal estimata pentru anul acesta : 11%
brand relational si emotional, care favorizeaza comunicarea intre angajati, in organizatie
a lansat serviciile 3G in Romania in luna iunie
cel mai mare operator autohton de telefonie mobila dupa numarul de clienti, totalizand un numar de peste 7,2 milioane de utilizatori la finalul lunii iunie
profit brut anul trecut de 324,4 mil. euro (1,175 mld. lei), in crestere cu aproape 35% in euro fata de 2004, la o cifra de afaceri de 870 mil. euro (3,117 mld. lei)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO