Eveniment

Statul incurajeaza importurile de autoturisme si nu echiparea fermelor: Rabla pentru tractoare are finantare zero

01.03.2009, 18:20 62

Guvernul aloca zero fonduri anul acesta pentru impulsionarea achizitiei de tractoare si utilaje agricole, in timp ce pentru vanzarile de masini noi plateste 53 milioane de euro, prin programul Rabla care va incepe pe 16 martie.
Cu toate ca reducerea deficitului comercial extern pe produse alimentare de 2 miliarde euro in 2008 a fost unul dintre elementele cheie ale programului de guvernare, Guvernul Boc nu aloca niciun ban pentru a incuraja fermierii romani sa-si cumpere tractoare.
Nici Guvernul Tariceanu nu a alocat niciun ban in 2008, desi Parlamentul a aprobat o lege asemanatoare programului Rabla, dar pentru tractoare, prin care orice persoana fizica ce caseaza un tractor mai vechi de 12 ani primeste de la stat 17.000 de lei pentru achizitia unuia nou, din productie interna. Banii ar fi trebuit sa fie platiti tot din Fondul de Mediu de unde se finanteaza si programul Rabla pentru autoturisme.
Legea a fost adoptata pentru a mari numarul de tractoare utilizate in Romania, unde un tractor lucreaza 54 de hectare, in timp ce in Germania sunt 9 ha la un tractor, in Belgia 7 ha/tractor, iar in Austria 4 ha/tractor.
"Avand in vedere ca legea a fost emisa ulterior aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli al Administratiei Fondului de Mediu aferent anului 2008, pentru acest program nu a fost prevazuta nicio suma din bugetul Fondului pentru mediu. In ceea ce priveste eventualitatea punerii in aplicare a acestei legi in 2009, precizam ca, pentru moment, Bugetul de venituri si cheltuieli al AFM nu a fost aprobat", au declarat reprezentantii directiei de comunicare din cadrul Ministerului Mediului. Prin programul Rabla oricine caseaza o masina mai veche de 10 ani primeste de la stat 3.800 de lei ca avans pentru achizitia unei masini noi, indiferent de locul productiei, deci si din import.
Importurile de produse agroalimentare genereaza o mare parte a deficitului comercial extern, iar lipsa de mecanizare a agriculturii este una dintre cele mai evidente explicatii.
In 2008, Romania a avut importuri de produse agroalimentare de 3,7 mld. euro, fata de exporturi de 1,6 mld. euro, adica un deficit comercial pe alimente, bauturi si tigari de 2 mld. euro.
Importurile de masini si echipamente de transport, deci si de autoturisme, subventionate de stat prin Rabla, au fost in 2008 de 20 mld. euro, in timp ce exporturile pe acest segment au fost de 12 mld. euro, deci deficitul pe masini este de 8 miliarde de euro.
Cu alte cuvinte, in pofida declaratiilor oficialilor, realitatea arata ca statul roman subventioneaza deficitul extern.
Gradul de dotare cu tractoare si masini agricole este foarte scazut in Romania, nivelul la care s-a ajuns fiind mult sub media nivelului statelor din UE.
"Am propus o serie de masuri, printre care si punerea in aplicare a programului de stimulare a innoirii parcului national de tractoare, pentru ca 70% din utilajele din Romania au un grad de uzura nepermis de avansat", a declarat Adrian Damian, presedintele Federatiei Infratirea, care activeaza in industria constructoare de masini.
In Romania erau, la sfarsitul anului 2007, potrivit datelor statistice, 170.000 de tractoare, 31.000 de combine, 140.000 de pluguri, 28.000 de cultivatoare mecanice si 66.000 de semanatori, iar necesarul ar fi de peste 700.000 de utilaje agricole, pentru a putea fi distribuite 13 ha pe tractor, ca in Uniunea Europeana. Dupa inchiderea Tractorul UTB, cel mai mare producator din Romania, mai produc tractoare companiile Subansamble Auto din Sfantu Gheorghe, Mecanica Ceahlaul Piatra-Neamt, M.A.T Craiova si Mecanica Marius din Cluj, unitati pe punctul de a inchide din cauza cererii foarte mici.
In timp ce majoritatea companiiilor se ocupa cu asamblarea masinilor, componentele venind din import, M.A.T Craiova a ramas singurul producator national, cu 1.000 de tractoare comercializate pe an. Daca Programul va fi functionabil, aproximativ 21 mil. lei (aproape 5 mil. euro) vor fi distribuiti anual proprietarilor cu vehicule de peste 12 ani, in limita sumei alocate prin bugetul de venituri si cheltuieli al Administratiei Fondului pentru Mediu, potrivit legii.
Agricultorii spun ca un program de innoire a parcului auto de masini agricole este necesar, dar ca prefera masinile din import, pentru ca sunt mai performante.
Cei care au investit in agricultura au apelat la fonduri proprii sau credite pentru imbunatatirea parcului auto.
"Din totalul de sapte tractoare, am doua care au depasit termenul, de aceea ma gandesc sa imi reinnoiesc gama. Am avut si doua combine vechi pe care le-am vandut anul trecut si mi-am luat un Class nou. Prefer utilajele din import, pentru ca la noi nu gasim ceva atat de performant incat sa mareasca productivitatea vizibil", explica Ion Mina, care cultiva 650 ha cu floarea-soarelui, porumb, rapita si grau in judetul Teleorman. 
In ultimii ani, Ministerul Agriculturii nu a mai dat niciun ajutor pentru tehnica agricola, chiar daca productivitatea crescuta a fost in topul prioritatilor in programele de guvernare. Singurele subventii au fost date in perioada 2000-2004 pentru agricultorii care cumparau masini agricole autohtone.
De atunci investitorii nu au mai avut decat doua alternative: SAPARD si Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR).
"PNDR nu a rezolvat nimic, anul trecut nefiind alocat niciun leu pentru proiectele fermierilor. Prin SAPARD
s-a achizitionat un numar insuficient de tractoare, de aceea orice program este binevenit. Micii fermieri ar trebui sa aiba ocazia sa isi schimbe utilajele vechi cu unele noi", spune Stefan Nicolae, presedintele Federatiei Agrostar. Pentru anul 2009, nu s-a anuntat nicio subventie pentru parcul auto deficitar, chiar daca ultimii ani pot fi numiti ai importurilor.
Producatorii cred ca Ministerul Agriculturii trebuie sa fie principalul interesat de Programul Rabla pentru tractoare.
"Am avut discutii cu ministrul agriculturii, Ilie Sarbu, iar el a promis ca il va sesiza pe colegul sau de la mediu in legatura cu punerea in aplicare a Programului Rabla pentru agricultura", spune Dorin Samarineanu, reprezentant al Patronatului Constructorilor de Tractoare si Masini Agricole din Romania, care nu este de acord cu faptul ca Programul vizeaza doar persoanele fizice, in conditiile in care o parte consistenta din utilizatorii de utilaje agricole sunt persoanele juridice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO