Eveniment

Producatorii din industria auto, sub presiunea cererilor salariale tot mai mari

07.05.2008, 18:27 13

Producatorii din industria auto locala se confrunta in acest an cu o frecventa mult mai ridicata a grevelor din partea salariatilor si cu cereri de majorari salariale mult mai mari decat in anii precedenti.
Sirul grevelor a fost inceput de angajatii Automobile Dacia si este continuat de furnizorii de componente Leoni si Cortubi instalati pe platforma industriala de la Mioveni.
Cei 230 de angajati ai societatii de fabricare a cablajelor Leoni din Mioveni s-au aflat ieri in cea de-a doua zi de greva generala, principala lor revendicare fiind o crestere salariala cu 340 de lei brut. Ei sustin ca patronatul nu le-a oferit decat 210 lei brut.
"Greva generala continua si asteptam acum sa fim invitati la negocieri", a declarat ieri Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Automobile Dacia (SAD), la care sunt afiliati muncitorii de la Leoni.
Angajatii unui alt furnizor Dacia, Cortubi, care produce tobe pentru sistemele de esapament au fost ieri in greva de avertisment de doua ore, tot dupa neindeplinirea cererilor de majorare salariala. Si angajatii Cortubi sunt afiliati SAD.
Greva de 3 saptamani a angajatilor Dacia, una dintre cele mai importante miscari sindicale din ultimii ani, a condus la o majorare a salariilor muncitorilor Dacia cu 23%, mai mult decat dublu fata de oferta initiala a managementului companiei, si a indicat ca presiunile existente asupra remuneratiilor se intensifica in acest an in regiune.
Potrivit Reuters, in Polonia in urma unei greve de 46 de zile, completata de un masiv deficit de forta de munca local, minerii au obtinut o crestere salariala de 10%, in Bulgaria 2.700 de angajati ai companiei CEZ au obtinut o majorare de 25% a salariilor, iar in Ungaria castigurile medii au crescut cu 13% comparativ cu anul trecut. In Romania, ritmul de crestere al salariilor, format din doua cifre, este considerat o amenintare semnificativa pentru stabilitatea pe termen lung, in contextul in care avansul inregistrat de consum a majorat deficitul extern.
"Nu mai suntem atat de competitivi ca in urma cu cativa ani si vom deveni din ce in ce mai putin atractivi daca cheltuielile cu forta de munca vor continua sa creasca semnificativ", a declarat Ionut Dumitru, seful Departamentului de Cercetare al Raiffeisen Bank.

Investitori ingrijorati
Oficialii furnizorului austriac de cablaje auto Hirschmann Automotive, care a deschis ieri o fabrica de 5 mil. euro in parcul industrial din judetul Mures, au declarat ca sunt foarte ingrijorati de cresterile salariale de la Dacia si spera ca acest lucru sa nu constituie un precedent si pentru alti investitori din domeniu. "Suntem intr-o anumita masura ingrijorati si din cauza noii reglementari a salarizarii de la Dacia. Putem doar spera ca aceasta conventie se va restrange doar la Dacia si ca nu va constitui un precedent si pentru altii. Astfel, puterea de a face fata concurentei pe care o are fabrica din Romania ar avea de suferit in mod considerabil", a spus Volker Buth, directorul general al companiei. El a adaugat ca Hirschmann s-a orientat spre Romania inclusiv datorita nivelului mai mic al salariilor, dar si din cauza faptului ca exista costuri de productie pe care firma nu si le mai poate permite in Austria si Cehia, unde detine alte fabrici. Oficialii firmei spun ca muncitorii din fabrica pe care o detin in Austria castiga de zece ori mai mult decat cei din Romania, iar cehii, de trei ori mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO