Eveniment

Mercer: Salariile au crescut anul acesta cu 11%

Mercer: Salariile au crescut anul acesta cu 11%
25.08.2008, 18:06 30

In industrie, muncitorii calificati au salarii cu 20% mai mari fata de anul trecut, in timp ce, in retail, angajatii cu pozitii de executie din magazine (casiere, lucratori comerciali etc.) au primit salarii in crestere cu 30% comparativ cu 2007, arata datele studiului salarial Total Remunerations Survey, realizat de compania de consultanta in resurse umane Mercer, unul dintre cei mai mari jucatori internationali de profil.
Doua dintre domeniile care au vazut o incetinire a ritmului de crestere a salariilor sunt cel financiar-bancar si IT&C, unde salariile au avansat cu doar 11-12%.
In topul cresterilor la nivel de top management se afla directorii de IT, cu un avans salarial de 17,3%, si directorii de resurse umane, ale caror salarii au urcat cu 16,8%. Directorii de marketing au salarii cu 15% mai mari comparativ cu anul trecut, castigand, in medie, 7.000 de euro brut pe luna. Cu toate acestea, multinationalele mari din industria bunurilor de larg consum (FMCG) dau salarii si de 9.000 de euro brut lunar si pachete de pana la 14.000 de euro pe luna directorilor de marketing.
Pe langa bonusurile salariale, care pot ajunge la 3.400 de euro brut lunar, pachetul unui director de marketing mai include beneficii non-salariale ca telefon, laptop si masina, asigurare medicala si abonament medical, a caror contravaloare lunara este de pana la 1.600 de euro pe luna.
Salariile directorilor de marketing au evoluat in ritm cu piata bunurilor de larg consum, care ar putea creste cu peste 15% in acest an fata de 2007, pastrandu-si ritmul de dezvoltare inregistrat in perioada anterioara, potrivit estimarilor companiei de cercetare a pietei GfK de la inceputul lui 2008.
Piata de FMCG este estimata la peste 10-15 mld. euro, si isi pastreaza trendul ascendent, pe fondul cresterii consumului. Cele mai dezvoltate segmente din sectorul FMCG sunt alimentele si bauturile, piete dominate de multinationale precum Heineken, Ursus, Coca-Cola Hellenic, Pepsi Americas, Kraft Foods sau Nestle. Si piata produselor din tutun si cosmeticele sunt dominate de multinationale.
"Pozitiile-cheie de top management difera in functie de industrie. Daca in FMCG, functiunile de marketing si vanzari sunt esentiale, in industria financiar-bancara, spre exemplu, rolurile cele mai importante le au directorii de operatiuni si directorii financiari", explica Oana Datki Botolan, country manager al Consulteam, reprezentantul pe piata locala al companiei de resurse umane Mercer.
Un alt factor care alimenteaza cresterile salariale este competitia intre companii pentru atragerea celor mai buni executivi. Schimbarea locului de munca in urma unei oferte de la o alta companie inseamna cresteri salariale si de 30 - 50%.
Analistii si specialistii in resurse umane prognozau pentru acest an o incetinire si chiar o stagnare a ritmului de crestere a salariilor la nivel de middle si top management, ca urmare a cresterilor accelerate din ultimii ani care au dus castigurile executivilor romani peste cele ale omologilor din regiune.
"Cresterile salariale sunt foarte mari si sunt impulsionate de nevoile companiilor de competente manageriale si de deficitul de oameni din piata", spune Botolan.
Analiza salariala a fost realizata pe un esantion de 124 de companii, peste 90% dintre acestea fiind multinationale, si a luat in considerare doar salariile angajatilor romani. Studiul Mercer este primul studiu salarial publicat in acest an pe piata locala, rezultatele detaliate fiind disponibile de la jumatatea acestei luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO