Eveniment

Euro tinteste spre 4,5 lei, bancherii si importatorii se gandesc la solutii ca sa supravietuiasca crizei

11.01.2009, 19:53 28

Vestile rele nu se opresc insa aici, analistii vazand loc pentru noi cresteri ale euro, iar o revenire a leului ar putea sa aiba loc abia in a doua jumatate a anului. Bancherii spun ca inca nu se simte efectul scumpirii euro in cresterea restantelor la credite, in conditiile in care circa 56% din finantari au fost acordate in valuta, dar pregatesc deja solutii pentru clientii care ar putea sa intampine dificultati. 

"In prezent nu vedem o crestere in masa a intarzierii rambursarilor, dar ne pregatim cu mai multe masuri de sprijinire a clientilor care ar putea avea dificultati la plata ratelor din cauza deprecierii leului: marirea perioadei de rambursare, ceea ce determina scaderea sumei lunare de plata, conversia creditelor din euro in lei fara costuri sau acordarea unor perioade de gratie daca este nevoie", a declarat pentru ZF Zoltan Major, vicepresedintele pe retail al UniCredit Tiriac Bank.
Bancpost, un alt jucator de top zece detinut grupul EFG Eurobank, a luat o decizie similara la sfarsitul lui decembrie. Clientii bancii pot sa schimbe gratuit pana in primavara moneda creditului, sa faca rambursari anticipate sau sa modifice data la care rata trebuie platita.
La asemenea niveluri, bancherii se asteapta la aparitia unor probleme la rambursarea creditelor. Dominic Bruynseels, presedintele executiv al BCR, nota in decembrie ca dincolo de nivelul de 4,2 lei/euro rata de default la creditele in euro incepe sa urce gradual.
Euro a depasit deja previziunile analistilor, care vedeau pentru primul trimestru un varf de 4,2 lei (la nivelul precedentului maxim istoric), iar acum estimarile merg spre atingerea nivelului de 4,5 lei, in primul semestru. Abia in a doua parte a anului leul ar urma sa recupereze teren.
Dupa prima saptamana de tranzactionare din an, leul a pierdut 5,7% in fata euro. In 2008, cursul a inregistrat pe medie o depreciere de circa 10%.
In normele elaborate in vara anului trecut, BNR le cerea bancilor sa ia in calcul la stabilirea gradului de indatorare pentru clientii de retail o fluctuatie a cursului leu/euro de 15%. Fata de vara anului trecut, euro marcheaza insa acum o crestere cu circa 20%.
 
Companiile de leasing: Clientii vor avea viata grea
O parte din clientii companiilor de leasing care au obtinut finantari in euro vor avea probleme la plata ratelor, in special persoanele fizice, pe fondul deprecierii leului in raport cu euro, care determina majorarea sumelor de plata cu circa 10-15% sau mai mult, in functie de evolutia cursului.
"In momentul de fata este prea devreme sa simtim un efect al deprecierii leului din ultimele zile in raport cu euro, insa ne asteptam ca aceasta crestere a cursului fata de lunile noiembrie-decembrie, care este una semnificativa, sa ingreuneze viata clientilor si sa faca mai dificila plata ratelor", a declarat Dan Constantinescu, director in cadrul UniCredit Leasing Corporation, responsabil de partea de vanzari.
Practic, cine a facut in vara lui 2007 un contract de leasing cu o rata de 500 de euro (circa 1.600 de lei la acea vreme), trebuie sa plateasca acum lunar 2.100 de lei, adica cu 30% mai mult. Comparativ cu inceputul lunii decembrie a anului trecut, cursul de referinta s-a majorat vineri cu circa 10%, iar fata de inceputul lunii noiembrie a inregistrat o crestere de aproape 15%. Acest avans conduce la cresterea cu 10-15% a sumelor in lei pe care clientii companiilor de leasing le au de platit lunar, procentaj care va creste daca moneda nationala continua sa se deprecieze in raport cu cea europeana. Contractele de finantare in euro detin o pondere majoritara in portofoliile firmelor de leasing, de peste 90%, in cele mai multe cazuri procentajul ajungand chiar la 100%.
 
Asiguratorii tremura: clientii ar putea renunta la politele CASCO
Deprecierea monedei nationale in raport cu euro ar putea avea ca efect scaderea cererii de asigurari facultative CASCO din partea soferilor cu autovehicule mai ieftine sau mai vechi sau chiar renuntarea la reinnoirea politelor in cazul companiilor cu parcuri auto de dimensiuni mari.
Polita CASCO este o asigurare facultativa a autovehiculului impotriva avariilor accidentale si furtului. Companiile de asigurari practica atat tarife exprimate in euro, cat si in moneda nationala. "Cresterea costurilor cu asigurarea CASCO poate induce ideea de autoasigurare in randul companiilor cu parcuri auto de dimensiuni mari. In conditiile in care asigurarea este perceputa in Romania ca fiind o cheltuiala care nu aduce ceva concret, aceasta idee poate fi periculoasa atat pentru clienti, care renunta sa fie acoperiti printr-o polita, cat si pentru asiguratori, care vor inregistra reduceri de venituri", a declarat presedintele BCR Asigurari, Mihai Tecau. 
"In primul rand, facturile pe care unitatile de reparatii auto le vor trimite asiguratorilor vor fi mai ridicate pentru ca va creste pretul manoperei si al pieselor de schimb aduse din import. In plus, apar pierderi din diferente ale cursului de schimb valutar. Subscrierea primei se face la un curs, iar plata despagubirilor la alt curs, mai ridicat in contextul actual", a afirmat Radu Mustatea, directorul general al Astra Asigurari. El spune ca mentinerea tendintei de depreciere a monedei nationale va afecta profitabilitatea asiguratorilor, care la randul lor vor avea cheltuieli mai mari.
Investitiile in agricultura se scumpesc
Deprecierea leului creste costurile producatorilor agricoli care deruleaza investitii cu credite in euro si ii face sa se gandeasca de doua ori inainte de a face noi planuri de investitii sau de a angaja un proiect cu bani UE, care trebuie cofinantat.
"Banii europeni care vin in Romania sunt euro, ceea ce cumparam pentru retehnologizare, si care nu se mai produce in Romania, este in euro, iar ceea ce producem vindem in lei, sigur ca ne afecteaza devalorizarea leului. Influenta cursului poate fi covarsitoare in derularea programelor europene de investitii in agricultura", a afirmat Mihai Anghel, proprietarul Cerealcom Dolj. Pe de alta parte, majorarea euro poate creste tentatia producatorilor sa vanda productia la export. Si procesatorii se confrunta cu aceeasi problema legata de costurile investitiilor. Firmele din panificatie folosesc in principal grau de pe piata locala, astfel ca evolutia cursului nu influenteaza costurile cu achizitia materiei prime, in schimb costurile de creditare sunt in crestere.

Transportatorii: Deprecierea ne ingusteaza marjele
Transportatorii feroviari si rutieri sustin ca deprecierea monedei nationale va duce la majorarea cheltuielilor si la scaderea comenzilor de transport deja diminuate de criza financiara globala, un impact mai mare fiind resimtit de firmele care efectueaza curse externe.
"Cresterea euro aduce cheltuieli mai mari si suntem ingrijorati, dar ne miscam in necunoscut pentru ca nimeni nu ne poate spune unde se va opri euro. Atata vreme cat Sidex, de exemplu, si-a scazut productia cu 70%, iar altii si-au inchis unitatile, este clar ca si la noi criza a inceput sa isi arate coltii", a declarat Constantin Pestrea, directorul general al operatorului feroviar de marfa Unifertrans.
 
Retailerii sunt rezistenti la variatia cursului
Retailerii de pe piata romaneasca sunt afectati doar in mica masura de deprecierea monedei nationale, avand in vedere ca majoritatea furnizorilor sunt firme locale, iar pentru importuri retelele de magazine se protejeaza prin contracte futures si politici de hedging.
"Momentan nu simtim niciun fel de efect. Importam foarte putin si majoritar in dolari. Si aici avem contracte futures", a declarat directorul de marketing al Carrefour Romania, Andreea Mihai. Directorul de comunicare si PR al Metro Cash&Carry Romania, Adina Tamplaru, spune ca expunerea retailerului fata de euro este limitata, ca urmare a faptului ca majoritatea furnizorilor sunt locali si datorita politicilor de hedging implementate de companie in anii trecuti. Impactul deprecierii monedei nationale se face insa simtit in privinta importurilor, realizate in cea mai mare parte in euro.
"Nu cred ca situatia este atat de grava. Atata timp cat romanii prefera sa-si faca cumparaturile in hipermarketuri, acestea nu vor fi afectate de curs", considera directorul de marketing al Kaufland Romania, Octavian Cojocaru.
 
Constructorii primesc inca o lovitura
Deprecierea leului fata de euro ar putea amplifica efectele negative ale crizei financiare pentru jucatorii din piata constructiilor, care se confrunta deja cu scaderea cererii si dificultati legate de creditare, contribuind la reducerea importurilor si majorarea preturilor de vanzare. Cristian Erbasu, vicepresedintele Patronatului Societatilor din Constructii (PSC) si directorul general al Societatii Comerciale de Constructii (SCC) Erbasu, parte a grupului de firme controlat de familia Erbasu, afirma ca deprecierea leului este o consecinta a crizei financiare, care se suprapune peste efectele acesteia.
"Cea mai mare o lovitura o primesc companiile de constructii care s-au reutilat prin leasing", a afirmat Erbasu, el precizand insa ca firmele care au lucrari nu vor renunta la acest tip de contracte. Un alt efect negativ pentru piata constructiilor generat de aprecierea euro in raport cu moneda nationala ar putea fi cresterea preturilor unor materiale de constructie si materii prime, potrivit sursei citate. Totodata capacitatea clientilor de a plati preturile exprimate in euro scade, punand astfel presiune suplimentara pe vanzari.
 
Distrigaz: Suntem acoperiti in fata variatiilor de curs
Distrigaz Sud a constituit rezerve valutare si utilizeaza produse de tip forward in relatia cu furnizori externi pentru a se proteja de riscul valutar, iar deprecierea puternica a leului fata de euro nu are un impact direct asupra distribuitorului de gaze.
"Expunerea companiei fata de euro este mai mult decat minora, deprecierea monedei nationale fata de euro nu are impact direct asupra situatiei Distrigaz Sud. Totusi, tinand cont ca Distrigaz Sud are expunere pe dolar, prin importurile de gaze naturale si creditele in valuta contractate, si cum cursul dolar/leu se determina pe baza cursului euro/leu si euro/dolar, putem aprecia ca societatea este expusa indirect la deprecierea leului fata de euro", potrivit datelor companiei transmise, vineri, agentiei Mediafax.
Totodata, Distrigaz Sud precizeaza ca impactul deprecierii monedei nationale fata de euro si dolar asupra situatiei financiare a companiei nu este substantial, intrucat o parte semnificativa din importurile de gaze naturale este destinata clientilor eligibili, iar pretul incasat de la acesti consumatori tine cont de evolutia cursului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO