Eveniment

Doar amendă pentru Gregory Tour, firma care deţinea autocarul implicat în accidentul din Muntenegru

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Mirabela Tiron

23.07.2013, 21:17 536

Firma Gregory Tour, care a pus la dispoziţie autocarul şi şoferii pentru cir­cuitul din Muntenegru în care acum o lună şi-au pierdut viaţa 18 ro­mâni iar alţi 29 au fost răniţi în urma unui accident rutier, continuă să ope­reze cu licenţă de transport şi turism.

În afara unei amenzi aplicate agenţiei Gregory Tour, nu a fost găsit până acum niciun vinovat din rândul companiei de transport sau al celei de turism Mareea Comptur.

Gabriel Ştefănescu, şeful Inspec­to­ra­tului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), institu­ţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, spune că, în urma verificărilor pe care le-a făcut, firma Gregory Tour a primit o amendă de 36.000 de lei (8.000 de euro) pentru mai multe „nereguli“.

Întrebat de ZF ce nereguli au fost constatate şi pentru care dintre ele a fost amendată, reprezentantul ISCTR a răspuns: „Nu au prezentat avizele medicale şi psihologice ale şoferilor când am făcut controlul şi altele“. El nu a dorit să ofere detalii cu privire la neregulile constatate, ci doar a precizat „nerespectarea ordinului 27 din HG 69/2012“, fără a menţiona un articol anume din hotărâre.

Întrebat de ce nu i s-a ridicat firmei licenţa de transport, Ştefănescu a spus că „licenţa se ridică doar în anumite cazuri, de exemplu nu are capacitate financiară, nu se ridică pentru accidente“.

„Există un dosar penal pentru omor din culpă pentru această firmă, instanţa va decide“, a spus el.

Se schimbă ceva după acest tragic accident în sistemul de eliberare a licenţelor de transport şi de avizare a şoferilor? „Toate reglementările (actuale – n.r.) sunt după cele europene“, răspunde Ştefănescu.

Pe de altă parte, oficialii Autorităţii Rutiere Române, care eliberează licenţe de transport şi atestate pentru conducători auto profesionişti, au transmis că de retragerea licenţelor comunitare se ocupă Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

„Autoritatea Rutieră Română pune în aplicare toate actele norma­tive în vigoare. În ceea ce priveşte condiţiile de eliberare a licenţelor co­munitare şi a certificatelor de atestare a conducătorilor auto, acestea se efectuează în conformitate cu Regu­lamentul Internaţional 1071/2009 şi Directiva Europeană 59/2006“, a trans­mis, la solicitarea ZF, Adriana Soro­han, consilier la ARR. Ea a mai spus că ARR a furnizat către orga­nele de cercetare toate datele solicitate.

Pe 24 iunie, Sorin Supuran, di­rectorul general al Autorităţii Rutiere Române, declara că vor fi luate măsuri pentru înăsprirea condiţiilor în care şoferii profesionişti primesc atestatul pentru a conduce un autocar sau microbuz de pasageri şi vor fi făcute controale.

Contactat de ZF şi întrebat de măsuri s-au luat, el a precizat: „Există două acte normative, unul cu scopul de-a reglementa autorizarea centrelor de formare şi unul ce va reglementa examinarea persoanelor ce concură la siguranţa rutieră“. Acestea se află pe circuitul de avizare al Ministerului Transporturilor dinainte de accidentul din Muntengru, mai spune el.

Până la închiderea ediţiei Ministerul Transporturilor, care coordonează cele două instituţii,  nu a trimis niciun răspuns la solicitarea ZF.

Maria Grapini, Ministrul delegat pentru IMM-uri, mediu de afaceri şi turism, a propus în guvern ca până la începerea sesiunii parlamentare, din luna septembrie să se facă o analiza interministerială (Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor) cu privire la modificarea legislaţiei privind modalitatea în care se acordă autorizaţii firmelor transportatoare, înăsprirea legislaţiei la încălcarea vitezei, potrivit oficialilor de la biroul de presă al acestui minister.

Potrivit legii (HG 69/2012), ISCTR retrage copia conformă a licenţei de transport/licenţei comunitare în cazurile:

a) licenţa de transport/operatorul de transport rutier nu mai îndeplineşte condiţia de capacitate financiară pentru toate autovehiculele pentru care a obţinut o copie conformă a licenţei de transport/licenţei comunitare

c) operatorul de transport rutier nu mai deţine autovehiculul pentru care s-a eliberat copia conformă

d) documentele în baza cărora a fost eliberată copia conformă a licenţei de transport/licenţei comunitare conţin informaţii incorecte

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO