Eveniment

Cititorii de romane si investitiile in marketing urca vanzarile de carte

Cititorii de romane si investitiile in marketing urca vanzarile de carte

La Salonul Cartii Bookfest 2006, 50% dintre edituri au declarat ca au incasat mai mult decat la targul de carte din vara trecuta

14.07.2006, 20:03 45

Targurile de carte, intensificarea campaniilor de marketing si promovare media, precum si cresterea veniturilor populatiei sunt principalele motive ale cresterii piata de carte din ultimii doi ani. In lipsa unor statistici despre piata de carte (ultimele, realizate de Asociatia Editorilor din Romania, dateaza de acum cinci ani), editorii si difuzorii se abtin sa avanseze o cifra pentru cresterea din domeniu. Estimarile variaza intre 30 si 80 mil. euro (inclusiv manualele scolare). Totusi, cei mai multi dintre ei caracterizeaza piata ca fiind "mai dinamica", "mai interesanta" si "mai profesionista".
Datele Depozitului de Carte Distributie (DDC) - cel mai mare depozit de carte din Romania, care are contract cu edituri din tara si exclusivitate pe distributia titlurilor Editurii Pro Noi din Chisinau - arata ca domeniile de editare care au cunoscut cele mai mari cresteri de vanzari in 2005 fata de 2004 sunt beletristica (cu 31%) si hobby (cu 29%). Anul trecut, beletristica a reprezentat 29% din total vanzari, car-tea pentru copii si stiintele - cate 16%, iar hobby-ul - 11%. La Salonul Cartii Bookfest, 50% dintre edituri au declarat ca au incasat mai mult decat la targul de carte din vara trecuta. Humanitas a spus chiar ca a vandut de trei ori mai mult decat la Bookarest 2005.
"Recent incheiatul Bookfest, desfasurat la Bucuresti la inceputul lunii iunie, a demonstrat un mare interes al cititorilor pentru cartea de toate categoriile. Imbucurator e faptul ca se citeste si se cumpara carte. Actualmente, piata de carte este foarte dinamica. Gusturile cititorilor, exigenta lor din ce in ce mai sporita obliga editorii la un continuu efort de adaptare si de diversificare", spune Ilies Campeanu, redactor-sef la Editura RAO.
Traducerile unor titluri de mare succes in strainatate, dar si cartile unor autori romani, ca "De ce iubim femeile" de Mircea Cartarescu, au tras piata in sus in ultimii ani. "Cand am avut primul volum din 'Harry Potter' la un tiraj de 10.000 de exemplare pe editie, am spus: 'Incredibil, ce bine se vinde'", isi aminteste Dan Rosu, director general al Diverta.
"Acum, tiraje de 100.000 de exemplare nu mai sunt chiar asa de greu de atins. Nu sunt usor de atins, dar exista", spune Rosu. Una dintre explicatiile cresterii pietei de carte sta in veniturile mai mari ale unor romani. "Este clar ca a crescut nivelul de trai al populatiei. Dupa ce isi satisface nevoile primare, omul e interesat sa mearga la un film, la un spectacol de teatru, sa isi cumpere o carte", spune Emilia Canea, director la DDC. Totusi, precizeaza ea, cumparatorii de carti verifica pretul, dar nu acesta este hotarator in decizia de achizitie. "Daca intri intr-o librarie sa-ti cumperi o carte de John Grisham, de exemplu, o faci pentru ca este scrisa de acest autor. Nu cumperi o alta carte pentru ca este mai ieftina. Asa se explica si de ce introducerea TVA-ului la carte nu a dus la scaderea vanzarilor, cum s-au temut unele edituri", spune ea.
Alti editori identifica motivele evolutiei pietei in treaba pe care ei o fac. "Probabil ca aceasta crestere, care, subliniez, nu este una spectaculoasa, ci mai degraba o usoara tendinta ascendenta, se explica prin oferta foarte variata, adesea de buna calitate, care pune la dispozitia cititorului o plaja larga de alegere", crede Ilies Campeanu de la Editura RAO. "De asemenea, targurile de carte, frecvente si in provincie, sau emisiunile la radio si TV, precum si prezentarile in presa scrisa au o contributie. Nu in ultimul rand, cred ca se face o promovare mai sustinuta si de o anumita tinuta, in toata media, dar si prin afise, bannere etc., fapt care focalizeaza interesul cititorului".
Totodata, editorii spun ca dezvoltarea afacerilor lor are inca de suferit din pricina minusurilor din retail-ul de carte. Silviu Sandulescu, director de marketing la Editura Niculescu, reclama "lipsa unor lanturi puternice si profesioniste de librarii, cu cateva exceptii". "In acest context, nu este intamplator faptul ca in ultimii 16 ani foarte multe librarii s-au inchis, iar multe dintre cele care inca functioneaza nu se simt prea bine", crede el.
Cei de la Editura Nemira vad lucrurile in culori mai negre. "Principala problema continua sa fie puterea redusa de cumparare a cititorilor. Apoi, consumul excesiv de televiziune si poate, nu in ultimul rand, un proces continuu de imbecilizare a populatiei. Vulgarizarea si subcultura, agresive astazi, tin pietele bunurilor culturale la un nivel foarte scazut", spune Diana Niculescu, coordonator de relatii publice. De asemenea, Nemira considera ca dimensiunile pietei de carte sunt aceleasi din 2002 incoace.
In timp ce editorii cred ca afacerile lor se vor dezvolta daca vor aparea mai multe librarii in care sa iti faca placere sa intri, distribuitorii insista pe o alta latura a profesionalizarii domeniului.
"Unul dintre lucrurile care ar trebui sa se instaureze este ca distributia sa cada pe mana distribuitorilor, iar editura sa se ocupe doar de editarea de carte. Se intampla acum sa fim in situatie de concurenta cu edituri care au contract cu noi, dar care distribuie si singure carti", arata Emilia Canea, director al DDC.
Editorii si difuzorii cad insa de acord intr-o privinta: daca va exista crestere economica, se va dezvolta si piata de carte.

"Codul lui Da Vinci" sparge vanzarile
Cu toate ca a fost lansata in toamna anului 2004, "Codul lui Da Vinci" a iesit cea mai dorita carte si la Bookfest 2006, in sondajul realizat printre vizitatori. Romanul nu a atins cifrele la care se vindeau, se pare, cartile Sandrei Brown la inceputul anilor '90 (300.000 de exemplare), dar a depasit de peste 40 de ori tirajul mediu (3.000 de exemplare) al unei carti in Romania.
In lantul de magazine media Diverta, dinamica vanzarii de carte este de peste 50% in ultimii doi ani, potrivit directorului general Dan Rosu. Beletristica are acum o pondere de 25-30% din vanzari, iar cartea pentru copii - 15-17%.
Dan Rosu remarca efectul asupra pietei al unui bestseller precum cel al lui Dan Brown: "Daca ne gandim doar la 'Codul lui Da Vinci', care s-a vandut in peste 100.000 de exemplare, la 10 euro exemplarul, asta inseamna din start un milion de euro. Pe o piata de carte estimata undeva la 30 de milioane de euro, inseamna 3%. Deci un singur produs a ridicat piata cu 2-3%".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO