Eveniment

Avem o noua taxa auto, dar inca nu am scapat de Comisia Europeana

01.07.2008, 19:41 16

Taxa de poluare, care inlocuieste incepand de astazi taxa de prima inmatriculare introdusa in 2007, nu garanteaza incetarea procedurii de infrigement (incalcarea tratatului de aderare) declansata de Comisia Europeana (CE) impotriva Romaniei.
Noua formula de calcul a taxei auto respecta cerintele Comisiei, insa Executivul de la Bruxelles nu va intrerupe procedura initiata impotriva Romaniei in primavara anului trecut decat dupa ce reglementarile privind taxa auto vor fi votate si de Parlament. Taxa de poluare a fost aprobata de Guvern, insa demersurile legislative nu au fost finalizate inca in cele doua camere ale Parlamentului.
Mai exact, am putea scapa de sanctiunile CE cel mai probabil in toamna, avand in vedere ca sesiunea parlamentara ordinara s-a terminat si discutiile pe aceasta tema s-au oprit la comisiile de specialitate din Senat.
Totodata, este necesar ca actul normativ privind taxa de poluare, care va fi votat de Parlament, sa fie conform cu cel aprobat de Guvern, care are deja avizul Comisiei Europene. Una dintre variantele discutate pana acum in Senat este anularea ambelor taxe si restituirea banilor.
Comisiile reunite de buget si de administratie ale Senatului au stabilit, martea trecuta eliminarea din Codul Fiscal a vechii taxe auto, eliminarea noii taxe de poluare, precum si restituirea integrala a banilor incasati de stat pana in prezent.
Masurile au fost sustinute de reprezentantii grupurilor parlamentare PDL, PC, PSD si PRM.
Ulterior, Biroul Permanent al Senatului a decis anularea votulului privind taxa de poluare, in conditiile in care s-a creat o situatie speciala cu privire la cvorum. In consecinta, s-a ajuns la formula actuala a taxei de poluare care se aplica incepand de astazi.
Presedintele Comisiei de buget-finante, senatorul PNL Aron Popa, a declarat pentru ZF ca cele doua comisii nu se vor mai intruni in actuala sesiune parlamentara, decat in situatia in care se convoaca o sesiune extraordinara. In caz contrar, discutiile vor fi reluate la finele lunii august, in ultima saptamana din vacanta.
"Actul normativ aprobat de Guvern isi produce efectele incepand cu 1 iulie. Cele doua comisii reunite de buget si de administratie ale Senatului urmeaza sa se intalneasca in ultima saptamana din vacanta, in august, pentru a vota in conditii de cvorum. Sau vom discuta acum, daca se convoaca o sesiune extraordinara. Raportul va fi apoi discutat in plenul Senatului, decizia finala urmand sa fie luata de Camera Deputatilor, care este forul decizional", a spus Popa.
Executivul a decis, in aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, aceasta urmand sa inlocuiasca, la 1 iulie 2008, taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare. Schimbarea legislatiei a fost determinata de faptul ca executivul de la Bruxelles a atras atentia Romaniei ca modalitatea de calcul a taxei auto nu respecta prevederile articolului 90 din Tratatul de aderare, reglementarile fiind considerate discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Guvernul a aprobat saptamana trecuta si normele de aplicare a taxei de poluare, una dintre clarificari fiind aceea ca diferenta dintre taxa auto platita si taxa de poluare auto va fi restituita proprietarilor de autovehicule in maximum 45 de zile de la solicitare, pe baza unei documentatii incluzand copia chitantei care atesta plata taxei si actele masinii.
Proprietarii de autovehicule care solicita restituirea diferentei dintre taxa auto platita pana la 1 iulie 2008 si taxa de poluare vor primi integral banii doar daca nu au obligatii fiscale neachitate, in caz contrar suma care trebuie rambursata urmand sa fie redusa cu valoarea datoriei catre stat.

Cum se calculeaza taxa de poluare
Noua taxa de poluare pentru autovehicule, care intra in vigoare incepand de astazi, aduce in plus fata de varianta anterioara si ajustarea valorii datorate pentru inmatriculare in functie de indici ce iau in considerare dotarea si rulajul autovehiculului. Calculul taxei adauga si rulajul mediu anual al masinii, starea generala standard, dar ia in considerare si dotarile potentiale, precum instalatia de aer conditionat, sistemul ABS sau airbag-urile, pentru fiecare dintre acestea fiind fixat un indice de ajustare. O noutate a taxei este posibilitatea contribuabilului de a contesta valoarea taxei calculata dupa noile norme, urmand sa fie realizata o expertiza tehnica individuala. Astfel, in cazul constatarii unei deprecieri suplimentare, taxa va fi calculata in functie de documentul de expertiza tehnica eliberat de regia Autonoma "Registrul Auto Roman". (Alexandru Anghel)

Pentru detalii vezi documentul atasat

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO