Companii

Tot ce se mai vinde acum în România este la „ofertă specială“

25.08.2010, 23:52 101

"Mi-am luat o zi doar ca să merg cu agenţii de vânzări pe teren.Atunci când le spuneam clienţilor că pentru un produs nu avempromoţie, nu voiau să îl cumpere", povesteşte Shachar Shaine,preşedintele United Romanian Breweries Bereprod, producătorulberilor Tuborg şi Skol, al sucurilor Granini şi Orangina şi al apeiminerale Bilbor.
Într-un an apetitul pentru bunurile de larg consum a fost puternicafectat de criză, promoţiile rămânând una dintre puţinelemodalităţi prin care producătorii încearcă să-şi menţină vânzărileîn volum la nivelul celor din anii de boom economic.
Constatarea lui Shachar Shaine este împărtăşită şi de alţi manageridin industria alimentară care se confruntă cu aceeaşi problemă.Clienţii, respectiv distribuitorii sau magazinele, nu mai vor săcumpere produsele care nu au oferte promoţionale, pentru că, pefondul crizei economice şi a scăderii puterii de cumpărare, suntcăutate tot mai mult produsele ieftine şi ofertele.
"Nu mai vindem niciun produs fără promoţii de 10%-20%", a declaratrecent Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri CrisTim- un business de peste 85 mil. euro. El a adăugat că fenomenul, încreştere de la finalul anului 2008 - moment în care criza economicăa început să fie resimţită pe plan local, a luat amploare înspecial după creşterea taxei pe valoare adăugată de la 19% la 24%.Această creştere a TVA a determinat o scădere bruscă de 7% avânzărilor CrisTim în luna august a acestui an după o menţinere aacestora în prima jumătate a anului. Acesta este motivul pentrucare majoritatea producătorilor din industria alimentară au decissă nu absoarbă creşterea TVA şi să nu realizeze noi ofertepromoţionale dedicate special bugetarilor după ce salariileacestora au fost reduse cu 25% în vara acestui an.
"Nu am făcut oferte speciale pentru reducerea salariilor labugetari, deoarece preţurile cu care sunt vândute produsele acumsunt oricum oferte speciale", a declarat Constantin Boromiz,acţionarul şi preşedintele grupului de companii Boromir, cel maimare producător local din industria panificaţiei cu afaceri depeste 100 mil. euro în 2009.
De asemenea, Raul Ciurtin, acţionarul Albalact, produ­cătorullactatelor Fulga şi Zuzu, susţinea la anunţarea rezul­tatelorfinanciare înregistrate în primele şase luni ale acestui an căscăderea dramatică a puterii de cumpărare a determinat o presiunemare pe preţuri, motiv pentru care compania va continua să extindăportofoliul şi să realizeze promoţii noi.
"Aceste lucruri nu se întâmplau în urmă cu doi ani. De aceea, acumavem mult mai mult contact direct cu clientul decât în alţi ani.Este costisitor, dar nu mai costisitor decât investiţiile întehnologie pe care le făceam în anii de boom economic. În plus,creşte relaţia cu clienţii şi ai un avantaj competitiv", a explicatpreşedintele producătorului berii Tuborg.
De aceea, tot mai mulţi producători din industria alimentară - opiaţă de peste zece miliarde de euro în 2009 - investesc îndezvoltarea departamentului de vânzări, extinderea departamentuluide distribuţie sau în creşterea numărului de magazine de proprii,măsuri care permit fie creşterea volumului vândut, fie stabilireaunei politici proprii de preţ.
Spre exemplu, producătorul de bere Bergenbier SA a decis să creascăcu 12% forţa de vânzări a companiei în prima parte a anului,renunţând pe de altă parte la 170 de angajaţi ai fabricii de laBlaj în care a decis să oprească producţia. De asemenea, RaduTimiş, proprietarul CrisTim, a deschis 33 de magazine de cartier dela începutul acestui an până în prezent şi intenţionează să ajungăla o reţea de 200 de unităţi în trei ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO