Tot ce se mai vinde acum în România este la „ofertă specială“

Autor: Diana Tudor Stoica 25.08.2010

"Mi-am luat o zi doar ca să merg cu agenţii de vânzări pe teren. Atunci când le spuneam clienţilor că pentru un produs nu avem promoţie, nu voiau să îl cumpere", povesteşte Shachar Shaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod, producătorul berilor Tuborg şi Skol, al sucurilor Granini şi Orangina şi al apei minerale Bilbor.
Într-un an apetitul pentru bunurile de larg consum a fost puternic afectat de criză, promoţiile rămânând una dintre puţinele modalităţi prin care producătorii încearcă să-şi menţină vânzările în volum la nivelul celor din anii de boom economic.
Constatarea lui Shachar Shaine este împărtăşită şi de alţi manageri din industria alimentară care se confruntă cu aceeaşi problemă. Clienţii, respectiv distribuitorii sau magazinele, nu mai vor să cumpere produsele care nu au oferte promoţionale, pentru că, pe fondul crizei economice şi a scăderii puterii de cumpărare, sunt căutate tot mai mult produsele ieftine şi ofertele.
"Nu mai vindem niciun produs fără promoţii de 10%-20%", a declarat recent Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri CrisTim - un business de peste 85 mil. euro. El a adăugat că fenomenul, în creştere de la finalul anului 2008 - moment în care criza economică a început să fie resimţită pe plan local, a luat amploare în special după creşterea taxei pe valoare adăugată de la 19% la 24%. Această creştere a TVA a determinat o scădere bruscă de 7% a vânzărilor CrisTim în luna august a acestui an după o menţinere a acestora în prima jumătate a anului. Acesta este motivul pentru care majoritatea producătorilor din industria alimentară au decis să nu absoarbă creşterea TVA şi să nu realizeze noi oferte promoţionale dedicate special bugetarilor după ce salariile acestora au fost reduse cu 25% în vara acestui an.
"Nu am făcut oferte speciale pentru reducerea salariilor la bugetari, deoarece preţurile cu care sunt vândute produsele acum sunt oricum oferte speciale", a declarat Constantin Boromiz, acţionarul şi preşedintele grupului de companii Boromir, cel mai mare producător local din industria panificaţiei cu afaceri de peste 100 mil. euro în 2009.
De asemenea, Raul Ciurtin, acţionarul Albalact, produ­cătorul lactatelor Fulga şi Zuzu, susţinea la anunţarea rezul­tatelor financiare înregistrate în primele şase luni ale acestui an că scăderea dramatică a puterii de cumpărare a determinat o presiune mare pe preţuri, motiv pentru care compania va continua să extindă portofoliul şi să realizeze promoţii noi.
"Aceste lucruri nu se întâmplau în urmă cu doi ani. De aceea, acum avem mult mai mult contact direct cu clientul decât în alţi ani. Este costisitor, dar nu mai costisitor decât investiţiile în tehnologie pe care le făceam în anii de boom economic. În plus, creşte relaţia cu clienţii şi ai un avantaj competitiv", a explicat preşedintele producătorului berii Tuborg.
De aceea, tot mai mulţi producători din industria alimentară - o piaţă de peste zece miliarde de euro în 2009 - investesc în dezvoltarea departamentului de vânzări, extinderea departamentului de distribuţie sau în creşterea numărului de magazine de proprii, măsuri care permit fie creşterea volumului vândut, fie stabilirea unei politici proprii de preţ.
Spre exemplu, producătorul de bere Bergenbier SA a decis să crească cu 12% forţa de vânzări a companiei în prima parte a anului, renunţând pe de altă parte la 170 de angajaţi ai fabricii de la Blaj în care a decis să oprească producţia. De asemenea, Radu Timiş, proprietarul CrisTim, a deschis 33 de magazine de cartier de la începutul acestui an până în prezent şi intenţionează să ajungă la o reţea de 200 de unităţi în trei ani.