Tot ce se mai vinde acum în România este la „ofertă specială“
"Mi-am luat o zi doar ca să merg cu agenţii de vânzări pe teren.
Atunci când le spuneam clienţilor că pentru un produs nu avem
promoţie, nu voiau să îl cumpere", povesteşte Shachar Shaine,
preşedintele United Romanian Breweries Bereprod, producătorul
berilor Tuborg şi Skol, al sucurilor Granini şi Orangina şi al apei
minerale Bilbor.
Într-un an apetitul pentru bunurile de larg consum a fost puternic
afectat de criză, promoţiile rămânând una dintre puţinele
modalităţi prin care producătorii încearcă să-şi menţină vânzările
în volum la nivelul celor din anii de boom economic.
Constatarea lui Shachar Shaine este împărtăşită şi de alţi manageri
din industria alimentară care se confruntă cu aceeaşi problemă.
Clienţii, respectiv distribuitorii sau magazinele, nu mai vor să
cumpere produsele care nu au oferte promoţionale, pentru că, pe
fondul crizei economice şi a scăderii puterii de cumpărare, sunt
căutate tot mai mult produsele ieftine şi ofertele.
"Nu mai vindem niciun produs fără promoţii de 10%-20%", a declarat
recent Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri CrisTim
- un business de peste 85 mil. euro. El a adăugat că fenomenul, în
creştere de la finalul anului 2008 - moment în care criza economică
a început să fie resimţită pe plan local, a luat amploare în
special după creşterea taxei pe valoare adăugată de la 19% la 24%.
Această creştere a TVA a determinat o scădere bruscă de 7% a
vânzărilor CrisTim în luna august a acestui an după o menţinere a
acestora în prima jumătate a anului. Acesta este motivul pentru
care majoritatea producătorilor din industria alimentară au decis
să nu absoarbă creşterea TVA şi să nu realizeze noi oferte
promoţionale dedicate special bugetarilor după ce salariile
acestora au fost reduse cu 25% în vara acestui an.
"Nu am făcut oferte speciale pentru reducerea salariilor la
bugetari, deoarece preţurile cu care sunt vândute produsele acum
sunt oricum oferte speciale", a declarat Constantin Boromiz,
acţionarul şi preşedintele grupului de companii Boromir, cel mai
mare producător local din industria panificaţiei cu afaceri de
peste 100 mil. euro în 2009.
De asemenea, Raul Ciurtin, acţionarul Albalact, producătorul
lactatelor Fulga şi Zuzu, susţinea la anunţarea rezultatelor
financiare înregistrate în primele şase luni ale acestui an că
scăderea dramatică a puterii de cumpărare a determinat o presiune
mare pe preţuri, motiv pentru care compania va continua să extindă
portofoliul şi să realizeze promoţii noi.
"Aceste lucruri nu se întâmplau în urmă cu doi ani. De aceea, acum
avem mult mai mult contact direct cu clientul decât în alţi ani.
Este costisitor, dar nu mai costisitor decât investiţiile în
tehnologie pe care le făceam în anii de boom economic. În plus,
creşte relaţia cu clienţii şi ai un avantaj competitiv", a explicat
preşedintele producătorului berii Tuborg.
De aceea, tot mai mulţi producători din industria alimentară - o
piaţă de peste zece miliarde de euro în 2009 - investesc în
dezvoltarea departamentului de vânzări, extinderea departamentului
de distribuţie sau în creşterea numărului de magazine de proprii,
măsuri care permit fie creşterea volumului vândut, fie stabilirea
unei politici proprii de preţ.
Spre exemplu, producătorul de bere Bergenbier SA a decis să crească
cu 12% forţa de vânzări a companiei în prima parte a anului,
renunţând pe de altă parte la 170 de angajaţi ai fabricii de la
Blaj în care a decis să oprească producţia. De asemenea, Radu
Timiş, proprietarul CrisTim, a deschis 33 de magazine de cartier de
la începutul acestui an până în prezent şi intenţionează să ajungă
la o reţea de 200 de unităţi în trei ani.