Companii

Romania a pierdut din cauza amanarii constructiei autostrazilor investitii de 5 miliarde de euro

Romania a pierdut din cauza amanarii constructiei autostrazilor investitii de 5 miliarde de euro

150 de milioane de euro au fost investiti in proiectul logistic Cefin Logistic Park, care a devenit ulterior Europolis Logistic Park, amplasat in imediata vecinatate a autostrazii Bucuresti-Pitesti (foto stanga)

24.09.2009, 16:12 59

In Romania sunt inca din 2007 doar 281 de kilometri deautostrada, A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Cernavoda, ultimultronson dat in folosinta fiind centura orasului Pitesti (15 km).Numai autostrada A1 (130 km) a atras in ultimii ani investitii depeste un miliard de euro in centre comerciale, spatii logistice,benzinarii, depozite sau unitati de productie, scrie revistaBusiness Construct, care a aparut saptamana trecuta impreuna cuZiarul Financiar.

Probabilca la fel s-ar fi intamplat si cu autostrada A2 Bucuresti-Constantadaca ar fi fost finalizata. Tronsonul Bucuresti-Cernavoda estedeocamdata sarac in investitii, pentru ca nu leaga doua oraseimportante, asa cum se intampla la autostrada A1.

Lipsa unei infrastructuri rutiere, dar si insuficientaparcurilor industriale au tinut departe de Romania proiecte majorede investitii. "Investitiile in acest domeniu (infrastructurarutiera - n.r.) vor constitui un plus pe care Romania il asteaptade multi ani pentru a putea atrage proiecte majore si in alteregiuri ale tarii, deficitare in ceea ce priveste investitiilestraine directe. In acelasi timp dezvoltarea unor proiecte deinfrastructura inseamna influx de capital, tehnologie si know-how.In prezent exista o insuficienta in ceea priveste parcurileindustriale dotate cu acces la utilitati care sa permitadezvoltarea unor proiecte de investitii de anvergura", sustineSorin Vasilescu, director in cadrul Agentiei nationale pentruinvestitii straine (ARIS), agentie care de la inceputul anuluimonitorizeaza 22 de proiecte noi de investitii in faza de intentiein valoare de 1,5 mld. euro.

Cele doua autostrazi finalizate au atras numai in ultimul an inRomania investitii de peste 290 mil. euro, cat reprezinta cifrelecumulate pentru proiectele de extindere anuntate de companii precumPepsiAmericas, Nokia sau Romaqua.

"Inceputul autostrazii spre Pitesti concentreaza in jur de 80%din intreg stocul de spatii logistice moderne din Bucuresti estimatla 920.000 de metri patrati. In cifre asta inseamna probabil in jurde 400 milioane de euro investitii doar in cladiri siinfrastructura, lasand la o parte banii investiti de fiecarechirias in parte. Pe langa aceste proiecte, mai trebuie luate incalcul investitii directe facute de companii in zona", spune ViorelOpait, senior industrial consultant al Colliers International. Elda ca exemplu investitiile PepsiAmericas, al doilea mareimbuteliator Pepsi-Cola, de 100 de milioane de euro in cea mai marefabrica din Europa a companiei la Dragomiresti, judetul Ilfov.

Polul logistic al Capitalei

Investitiile in proiecte logistice s-au intins de o parte si dealta a autostrazii pana la kilometrul 23, fiind cea mai activa zonadin tara. Printre cele mai mari proiecte logistice incepute saufinalizate in ultimii ani se numara ProLogis Park Bucharest A1,Europolis Logistic Park, A1 Industrial Park sau Mercury LogisticPark. Americanii de la ProLogis au estimat o investitie de 150milioane de euro pentru un proiect pe care l-au inceput in urma cudoi ani si care va avea o suprafata de 290.000 de metri patrati,din care pana in prezent au fost finalizati 108.000 de metripatrati. Tot 150 de milioane de euro au fost investiti in proiectullogistic Cefin Logistic Park, care a devenit ulterior EuropolisLogistic Park, dupa preluarea activelor de catre fondul austriac deinvestitii Europolis, in urma unei tranzactii forward-purchase, cuo valoare de 75 milioane de euro.

Alaturi de cele trei parcuri logistice, pe harta autostraziiBucuresti-Pitesti sunt trecuti si A1 Industrial Park, dezvoltat deCefin si vandut catre fondul de investitii Valad Property Group,investitia programata fiind de 70 mil. euro si Mercury LogisticPark cu o suprafata de 25.000 de metri patrati in care s-au anuntatinvestitii de 54 mil. euro.

Retailerul de mobilier Mobexpert a investit in apropiereaaceleiasi autostrazi circa 15 mil. euro intr-un magazin cu osuprafata de 10.000 de metri patrati, unde investitia a fost de 5mil. euro si un centru logistic cu o suprafata de aproape 12.000 demetri patrati.

Pe autostrada Bucuresti-Pitesti urmeaza sa fie inaugurata anulviitor prima faza dintr-un outlet, Mega Designer Outlet, cu osuprafata de 16.000 de metri patrati, investitie estimata la circa80 mil. euro, al carei dezvoltator sunt americanii de la MegaCompany.

Investitiile importante in retail au fost atrase la iesirea dinBucuresti spre Pitesti, precum si la intrarea in Pitesti. "Aicivorbim de centre comerciale, retaileri de tip big box sauimportatori/distribuitori de masini. Cu mici excepti, toate numelemari din aceste domenii sunt in aceste zone", mai spune Opait.

Compania de dezvoltare imobiliara Jupiter Group a finalizat anultrecut un centru comercial de 40.000 de metri patrati in Pitesti,Jupiter City, in care principalele ancore sunt Carrefour,Praktiker, Mobexpert si MediaGalaxy. Investitia totala s-a ridicat la 42 milioane de euro.

Autostrada A2, saraca in investitii

Pe autostrada Bucuresti - Constanta, investitiile atrase suntmult mai mici, sub 100 de milioane de euro.

"Autostrada spre Constanta a atras doar cateva dezvoltari pepartea de retail si logistica la iesirea din Bucuresti de o valoarenet inferioara celei spre Pitesti. Odata cu finalizarea sectoruluiCernavoda - Constanta vom vedea cu siguranta noi proiecte laintrarea in Constanta", explica Opait.

Principalele proiecte sunt NordEst Logistic Park, care apartineImmoeast si care urmeaza sa fie finalizata in 2011, investitiatotala reprezentand 50 mil. euro si GLS Logistic Park, proiect alcompaniei General Lux Service, pentru care au fost anuntateinvestitii de 30 milioane de euro.

Autostrazile au batut pasul pe loc

Ziarul Financiar a realizat in februarie 2006 o analiza asuprapietei constructiilor pana in 2010, avand in vedere planurile deatunci.

Ce s-a realizat deja:

  • Pentru 2010 erau prevazuti 500.000 mp de spatii comerciale intoate orasele mari, insa aceasta valoare este deja atinsa doar deCapitala
  • Salariul mediu in constructii s-a dublat fata de anul 2006,ajungand la 2 euro/ora

Ce nu se va realiza pana in 2010:

  • Targetul de 1.000 km de autostrada este imposibil de atins anulviitor in ritmul actual de executare a lucrarilor si a alocariifondurilor. Banii din vanzarea BCR nu au mai ajuns laautostrazi
  • Expertii considerau ca numarul firmelor locale de constructiise va reduce cu 20% dupa intrarea in UE, insa trendul a fostinvers

Cititi mai multe in ultimul numar al revistei BusinessConstruct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO