Romania a pierdut din cauza amanarii constructiei autostrazilor investitii de 5 miliarde de euro

Autori: Adriana Rosoga , Catalin Lupoaie 24.09.2009

Cel putin 5 mld. euro este valoarea investitiilor pe care le-ar fi atras autostrazile proiectate sa fie finalizate pana in prezent daca s-ar fi respectat termenele pentru tronsoanele Bucuresti-Ploiesti (62 km), Cernavoda - Constanta (51 km), Campia Turzii - Gilau (52 km), centura de nord a Capitalei (26 km) sau Timisoara -Arad (32 km). Daca ar fi fost finalizate aceste proiecte, Romania ar fi avut acum 500 km de autostrada.



In Romania sunt inca din 2007 doar 281 de kilometri de autostrada, A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Cernavoda, ultimul tronson dat in folosinta fiind centura orasului Pitesti (15 km). Numai autostrada A1 (130 km) a atras in ultimii ani investitii de peste un miliard de euro in centre comerciale, spatii logistice, benzinarii, depozite sau unitati de productie, scrie revista Business Construct, care a aparut saptamana trecuta impreuna cu Ziarul Financiar.

Probabil ca la fel s-ar fi intamplat si cu autostrada A2 Bucuresti-Constanta daca ar fi fost finalizata. Tronsonul Bucuresti-Cernavoda este deocamdata sarac in investitii, pentru ca nu leaga doua orase importante, asa cum se intampla la autostrada A1.

Lipsa unei infrastructuri rutiere, dar si insuficienta parcurilor industriale au tinut departe de Romania proiecte majore de investitii. "Investitiile in acest domeniu (infrastructura rutiera - n.r.) vor constitui un plus pe care Romania il asteapta de multi ani pentru a putea atrage proiecte majore si in alte regiuri ale tarii, deficitare in ceea ce priveste investitiile straine directe. In acelasi timp dezvoltarea unor proiecte de infrastructura inseamna influx de capital, tehnologie si know-how. In prezent exista o insuficienta in ceea priveste parcurile industriale dotate cu acces la utilitati care sa permita dezvoltarea unor proiecte de investitii de anvergura", sustine Sorin Vasilescu, director in cadrul Agentiei nationale pentru investitii straine (ARIS), agentie care de la inceputul anului monitorizeaza 22 de proiecte noi de investitii in faza de intentie in valoare de 1,5 mld. euro.

Cele doua autostrazi finalizate au atras numai in ultimul an in Romania investitii de peste 290 mil. euro, cat reprezinta cifrele cumulate pentru proiectele de extindere anuntate de companii precum PepsiAmericas, Nokia sau Romaqua.

"Inceputul autostrazii spre Pitesti concentreaza in jur de 80% din intreg stocul de spatii logistice moderne din Bucuresti estimat la 920.000 de metri patrati. In cifre asta inseamna probabil in jur de 400 milioane de euro investitii doar in cladiri si infrastructura, lasand la o parte banii investiti de fiecare chirias in parte. Pe langa aceste proiecte, mai trebuie luate in calcul investitii directe facute de companii in zona", spune Viorel Opait, senior industrial consultant al Colliers International. El da ca exemplu investitiile PepsiAmericas, al doilea mare imbuteliator Pepsi-Cola, de 100 de milioane de euro in cea mai mare fabrica din Europa a companiei la Dragomiresti, judetul Ilfov.

Polul logistic al Capitalei

Investitiile in proiecte logistice s-au intins de o parte si de alta a autostrazii pana la kilometrul 23, fiind cea mai activa zona din tara. Printre cele mai mari proiecte logistice incepute sau finalizate in ultimii ani se numara ProLogis Park Bucharest A1, Europolis Logistic Park, A1 Industrial Park sau Mercury Logistic Park. Americanii de la ProLogis au estimat o investitie de 150 milioane de euro pentru un proiect pe care l-au inceput in urma cu doi ani si care va avea o suprafata de 290.000 de metri patrati, din care pana in prezent au fost finalizati 108.000 de metri patrati. Tot 150 de milioane de euro au fost investiti in proiectul logistic Cefin Logistic Park, care a devenit ulterior Europolis Logistic Park, dupa preluarea activelor de catre fondul austriac de investitii Europolis, in urma unei tranzactii forward-purchase, cu o valoare de 75 milioane de euro.

Alaturi de cele trei parcuri logistice, pe harta autostrazii Bucuresti-Pitesti sunt trecuti si A1 Industrial Park, dezvoltat de Cefin si vandut catre fondul de investitii Valad Property Group, investitia programata fiind de 70 mil. euro si Mercury Logistic Park cu o suprafata de 25.000 de metri patrati in care s-au anuntat investitii de 54 mil. euro.

Retailerul de mobilier Mobexpert a investit in apropierea aceleiasi autostrazi circa 15 mil. euro intr-un magazin cu o suprafata de 10.000 de metri patrati, unde investitia a fost de 5 mil. euro si un centru logistic cu o suprafata de aproape 12.000 de metri patrati.

Pe autostrada Bucuresti-Pitesti urmeaza sa fie inaugurata anul viitor prima faza dintr-un outlet, Mega Designer Outlet, cu o suprafata de 16.000 de metri patrati, investitie estimata la circa 80 mil. euro, al carei dezvoltator sunt americanii de la Mega Company.

Investitiile importante in retail au fost atrase la iesirea din Bucuresti spre Pitesti, precum si la intrarea in Pitesti. "Aici vorbim de centre comerciale, retaileri de tip big box sau importatori/distribuitori de masini. Cu mici excepti, toate numele mari din aceste domenii sunt in aceste zone", mai spune Opait.

Compania de dezvoltare imobiliara Jupiter Group a finalizat anul trecut un centru comercial de 40.000 de metri patrati in Pitesti, Jupiter City, in care principalele ancore sunt Carrefour, Praktiker, Mobexpert si Media Galaxy. Investitia totala s-a ridicat la 42 milioane de euro.

Autostrada A2, saraca in investitii

Pe autostrada Bucuresti - Constanta, investitiile atrase sunt mult mai mici, sub 100 de milioane de euro.

"Autostrada spre Constanta a atras doar cateva dezvoltari pe partea de retail si logistica la iesirea din Bucuresti de o valoare net inferioara celei spre Pitesti. Odata cu finalizarea sectorului Cernavoda - Constanta vom vedea cu siguranta noi proiecte la intrarea in Constanta", explica Opait.

Principalele proiecte sunt NordEst Logistic Park, care apartine Immoeast si care urmeaza sa fie finalizata in 2011, investitia totala reprezentand 50 mil. euro si GLS Logistic Park, proiect al companiei General Lux Service, pentru care au fost anuntate investitii de 30 milioane de euro.

Autostrazile au batut pasul pe loc

Ziarul Financiar a realizat in februarie 2006 o analiza asupra pietei constructiilor pana in 2010, avand in vedere planurile de atunci.

Ce s-a realizat deja:

Ce nu se va realiza pana in 2010:

Cititi mai multe in ultimul numar al revistei Business Construct