Companii

Preţul unui hamburger Big Mac a crescut în ultimul deceniu cu 30%. Salariul a avansat cu 157%

Preţul unui hamburger Big Mac a crescut în ultimul...

Autor: Cristina Roşca

20.07.2015, 00:04 224

Un Big Mac, produsul fanion al McDonald’s în România, costă în prezent 8,7 lei (singur, fără meniu), un preţ similar cu cel din 2010. Preţul „sandvişului“ care a devenit un etalon în industria restaurantelor fast-food a scăzut cu 13% în ultimul an, însă declinul vine după reducerea TVA la alimente la 1 iunie de la 24% la 9%. Preţul unui Big Mac a crescut constant an de an în ultimul deceniu (2005-2014), pentru a posta primul delcin anul acesta, odată cu reducerea TVA.

În perioada 2005-2015 preţul unui Big Mac a crescut cu 30%. În aceeaşi periodă salariul mediu net pe economie a avansat cu 157%. Totuşi, dintr-un salariu mediu net un român îşi poate cumpăra doar 213 hamburgeri Big Mac, pe când un norvegian îşi permite aproape 800 de astfel de produse, un american poate mânca 752 de sandwichuri, iar în medie un cetăţean din zona euro îşi poate achiziţiona 420 de Big Mac-uri, potrivit ultimelor date ale ZF.

Datele ilustrează astfel că românii sunt în continuare codaşi în ceea ce priveşte puterea de cumpărare. Totuşi, în ultimul deceniu situaţia locală s-a îmbunătăţit. McDonald’s este cel mai important jucător de pe piaţa locală de restaurante, cu o reţea de peste 60 de unităţi şi cu afaceri anuale ce se apropie de 100 mil. euro anul trecut. McDonald’s a intrat pe piaţa locală în 1995 când a deschis primul restaurant în zona Piaţa Unirii din Capitală şi de atunci şi-a mentinut prima poziţie în topul jucătorilor de pe piaţa de restaurante, urmat de lanţurile internaţionale KFC şi Pizza Hut. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO