Companii

Mihai Marcu, MedLife: Contextul economic este incert şi este important ca politica de austeritate să fie continuată

Mihai Marcu, preşedintele Medlife: Cred foarte tare că antreprenorii din România pot să aducă bunăstare şi valoare. Eu sunt investitor şi plătesc taxe. Banii pe care i-am luat din MedLife (familia Marcu a vândut acţiuni la MedLife în două etape, însă păstrează pachetul majoritar - n. red.) sunt tot în România.

Autor: Ioana David

14.06.2012, 00:05 958

"MedLife are cinci unităţi mari achiziţionate sau des­chise anul trecut, care sunt în diverse faze de a ajunge la break-even. Cu excepţia pediatriei (Spitalul de pediatrie inaugurat în 2011 - n. red.) care a ajuns pe break-even, restul unităţilor sunt pe pierderi importante, însă în buget. Din cauza unităţilor nou deschise am ajuns la un EBITDA de 6 mil. euro anul trecut de la 7,3 mil. euro acum doi ani", a spus Marcu.

MedLife este cel mai mare operator din piaţa serviciilor medicale private după cifra de afaceri din 2011, de aproximativ 50 mil. euro, arată o analiză a ZF, compania operând 9 clinici de mari dimensiuni (atât în Bucureşti, cât şi în ţară), laboratoare de analiză, 6 spitale, 3 maternităţi, dar şi farmacii şi alte centre. Rulajul companiei este generat în proporţie de 67-68% de cash, sub 5% veniturile cu casa de sănătate, restul fiind veniturile corporate. Anul trecut compania a deschis un spital de pediatrie în Bucureşti, unul de ortopedie tot în Capitală, a deschis un spital cu 60 de paturi la Braşov unde a mai cumpărat şi maternitatea Eva, iar la începutul anului 2011 a achiziţionat spitalul clinic Genesys Arad. Concurenţii MedLife pe piaţa de jumătate de miliard de euro a serviciilor medicale private sunt Medicover, Regina Maria, Sanador, Gral dar şi alţii.

Creşterea vine din noi pacienţi

Un pacient consumă mai puţine servicii medicale private acum faţă de 2011 la nivelul pieţei, însă Marcu spune că MedLife atrage noi pacienţi.

"Suntem sub buget (în primul trimestru - n. red.). Dar luna fe­bruarie a avut un im­pact foarte important. Pro­babil că februarie nu se va recupera, dar spe­răm să fim în linie bu­getară în restul anului", a mai spus şeful MedLife.

Firmele din această industrie au continuat să crească în ultimi ani în pofida instabilităţii economice, pe fondul achiziţiilor şi al preluărilor de noi jucători. Creştere se aşteaptă şi în perioada următoare odată cu inaugurarea de noi clinici şi spitale.

El a adăugat faptul că bugetul pentru 2012 nu a fost modificat în contextul instabilităţii politice.

Schimbarea Guvernului a dus din nou România în zona incertitudinii, iar atenţia mediului de afaceri s-a mutat la sfera politică şi care vor fi măsurile fiscale ale noii guvernări.

"Contextul economic este incert. Este foarte important ca politica de austeritate să fie continuată", a mai spus Marcu.

Omul de afaceri este cu ochii la schimbările din întreaga Europa, în special la cele din Franţa, care crede că ar trebui monitorizate atent.

"Au avut loc alegeri în Franţa şi orice om de afaceri cu picioarele pe pământ ar trebui să se uite la acest lucru. Văd câştigarea alegerilor de către François Hollande ca pe o incer­titudine şi cred că e nece­sar să o moni­to­rizăm cu atenţie prin prisma anta­goniei care există cu Ger­mania, pentru că până la urmă acestea două dic­tează ce se întâmplă (în Europa - n. red.)", a continuat Marcu.

În opinia sa, România este influenţată de cum merge Europa şi cum merg exporturile, iar dacă Franţa va schimba tonul în con­strucţia europeană, prin pro­punerea unor deficite mai mari, se va produce o schimbare ma­joră, mai mare chiar decât schim­ba­rea de la conducerea ţării din Ro­mânia.

"Ar trebui să privim cu pre­cauţie ce se în­tâm­plă şi să avem grijă să ne ca­librăm corect perspectiva de integrare în euro, de expor­turi. Franţa do­reşte să aibă un deficit bugetar mai mare. Doreşte să schimbe tratatul european a cărei linie de bază este controlul deficitelor. Dar dacă Franţa va da un asemenea ton întregii con­strucţii economice pentru următoarea de­cadă, este altceva. Este o schimbare majoră. Este mai mare decât a politicienilor din Ro­mânia din acest moment", a mai spus Marcu.

"Antreprenorii pot aduce bunăstare şi valoare"

Familia Marcu este cel mai puternic antreprenor pe piaţa serviciilor medicale private, însă ei investesc şi în businessul cu ambarcaţiuni NauticLife, prin care recent au cumpărat Marina Limanu (în prezent LifeHarbour), una dintre cele mai mari marine private din România.

"Cred foarte tare că antreprenorii din România pot să aducă bunăstare şi valoare. Eu sunt investitor şi plătesc taxe. Banii pe care i-am luat din MedLife (familia Marcu a vândut acţiuni la MedLife în două etape, însă păstrează pachetul majoritar - n. red.) sunt tot în România. Sunt un om care creează, care construieşte. Multinaţionalele se vor muta acolo unde au interesul. Sunt conduse de executivi extrem de bine organizaţi, dar nu creează dinamică decât în măsura în care interesul lor este foarte bine aliniat", a adăugat Marcu.

El a făcut parte din Consiliul Consultativ, un grup de lucru format din 26 de per­sonalităţi din mediul de business care şi-au de­monstrat de-a lungul anilor calităţile de antreprenori, manageri sau bancheri şi care ar fi urmat să-l sfătuiască pe fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu în privinţa măsurilor ce ar fi trebuit luate pentru a im-pulsiona economia.

Citiţi mai multe despre planurile de recrutare ale angajatorilor locali, dar şi despre perspectivele economiei în viziunea celor mai mari CEO de pe piaţa locală în suplimentul "CEO Survey", care a apărut pe 28 mai 2012 împreună cu Ziarul Financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO