Companii

Cum a facut Dorin Catana face-lift-ul farmaciilor Centrofarm in mai putin de doi ani

Cum a facut Dorin Catana face-lift-ul farmaciilor Centrofarm in mai putin de doi ani

Dorin Catana, directorul general al Centrofarm: Important este ca dorim sa crestem pe o baza sanatoasa, adica nu vom umple maine tara de farmacii din care unele vor merge, altele nu. O sa ne dezvoltam incet, daca asta se poate numi incet, si sigur.

19.05.2008, 22:29 503

A vrut sa fie pilot, dar nu a lasat Brasovul pentru Buzau. A ramas atunci la sol pentru a invata despre algoritmi si calculatoare. Ulterior, studiile in comert si marketing l-au purtat catre Bucuresti, intr-o perioada in care "Bucurestiul nu arata ca acum", iar notiunea de marketing de-abia incepea sa fie asimilata in Romania.
Care este asul din maneca lui Catana? O dezvoltare semnificativa care spera ca va fi suficienta pentru a sari peste anumite etape. Intre timp, competitorii sai au parcurs aceste etape si au inceput investitiile si schimbarile cu mai multi ani in urma. Strategia adoptata de Centrofarm, dupa ce a trecut de perioada de privatizare, a avut ca punct de plecare investitia masiva in amenjarea spatiilor "pentru ca nu puteam face nimic daca farmaciile aratau cum aratau".
Astfel, toate farmaciile au beneficiat de un "face-lift"; logo-ul Centrofarm a fost si el cosmetizat si adus in fata, pentru ca inainte de a "scapa" din mainile statului farmaciile erau numerotate, iar numele "Centrofram" abia se vedea. Portofoliul de produse a suferit si el modificari, iar in farmaciile Centrofarm si-au facut loc si produsele dermatocosmetice si tehnico-medicale. Abia dupa modernizarea tuturor farmaciilor existente s-a pus problema extinderii, cresterii numarului de locatii in care Centrofarm sa fie prezenta.
Astfel, in momentul de fata exista 38 de farmacii sub acest nume, in 8 orase mari, iar pana la sfarsitul anului Catana estimeaza ca lantul va numara 70 de verigi, cu o investitie medie de 150-200.000 de euro necesara pentru deschiderea unei noi locatii.
"Important este ca dorim sa crestem pe o baza sanatoasa, adica nu vom umple maine tara de farmacii din care unele vor merge, altele nu. O sa ne dezvoltam incet, daca asta se poate numi incet, si sigur." Ceea ce inseamna ca nu este nimic facut la intamplare, desi ritmul este alert.
Locatiile sunt atent alese, iar instrumentele de atragere a clientilor sunt bine gandite, pentru ca investitia sa fie una sigura.
Catana a fost propus pentru postul de director in cadrul Centrofram in octombrie 2006, dupa ce oferise consultanta companiei timp de 6 luni. Atunci a inceput, pentru el, provocarea de a reusi sa stearga praful asezat de-a lungul a peste 60 de ani peste "singura farmacie de stat" si de a o transforma intr-o locatie moderna si prietenoasa.
Noua intrare pe o piata deja formata a fost pentru Catana si un lucru pozitiv, pentru ca, in cei 10 ani de experienta in domeniul de retail farmaceutic, seful Centrofarm a observat toate miscarile actualilor competitori si a pornit asfel la drum cu o viziune mai clara asupra cerintelor pietei si asupra greselilor de business pe care Centrofarm nu mai are voie sa le faca. In plus, Catana a vazut si ce anume face ca piata farma internationala sa mearga precum un ceas elevetian. In perioada 2000-2002 a lucrat intr-un lant de farmacii din Canada si a inteles atunci ca lucrurile nu functioneaza pentru ca oamenii ar fi mai capabili, ci pentru ca intregul sistem este o masinarie care merge. "Acolo cresterile preconizate de la un an la altul erau de 1-2% si se stia cu foarte mult timp inainte ce o sa se vanda, cand o sa se vanda...iar la inceputul lui ianuarie discutam campania de Craciun. In plus lucrurile mergeau, toata lumea era multumita, schimbarile se faceau foarte greu si nu prea puteai sa-ti aduci foarte mult aportul la businessul respectiv."
Experienta pe care a avut-o in Canada l-a facut sa-si dea seama ca nu ar putea sa lucreze intr-un mediu in care esti doar un executant si ca are nevoie de dinamica puternica din Romania. La fel de dinamica se anunta si evolutia Centrofarm, cu cresteri prognozate de cel putin 80% a cifrei de afaceri (in prezent de aproximativ 19 milioane de euro), pe baza investitiilor facute in noile locatii.
Unul dintre primele lucruri pe care le-a facut, dupa ce majoritatea farmaciilor au ajuns la noile standarde, a fost introducerea cardulului de fidelitate.
Noutatea acestuia consta in faptul ca ofera 10% reducere la cosmetice, cea mai mare reducere de pe piata farmaceutica, si 3% reducere la medicamente, inclusiv la cele compensate, prin acumulare de puncte. In plus, prin parteneriatele dezvoltatate, posesorii de card, in numar de 250.000, beneficiaza si de alte reduceri si discounturi in centre de sanatate si de infrumusetare.
Urmatorul pas a fost lansarea cardului co-branded impreuna cu Banca Transilvania. "Practic am facut un upgrade cardului nostru de fidelidate si am lansat acest card cobranded cu o limita de credit de pana la 5.000 de euro. Este un card de credit Visa care poate fi folosit oriunde in lume, iar posesorii lui dispun de diferite avantaje in farmaciile Centrofarm."
Pasionat de internet, Catana s-a gandit, la sfarsitul anului trecut, ca ar fi o idee buna ca Centrofarm sa fie prezent si in mediul online. Astfel a venit cu o noutate absoluta pe aceasta piata - deschiderea unei farmacii online.
Mutarea a fost privita cu o oarecare retinere pentru ca nu exista, inca, obiceiul de cumparare a acestor produse de pe internet. "Dar incet, incet numarul de clienti creste, valoarea medie de cumparare creste, iar noi speram sa fie un canal interesant."
In prezent, livrarea se face numai in Bucuresti, iar comanda minima pe online trebuie sa fie de 20 de RON, cu mentiunea ca pe online se vand numai produsele care nu se elibereaza pe baza de reteta.
Pasiunea pentru tot ceea ce inseamna tehnologie o are inca de pe vremea liceului, cand a studiat la o clasa cu specializarea informatica.
Si acum se gandeste ca atunci cand se va hotari sa fie din nou pe cont propriu, mai mult ca sigur afacerea sa va fi in domeniul IT.
Oricum schimbarea aceasta nu se va produce intr-un viitor apropiat pentru ca managerul farmaciilor Centrofarm a experimentat si postura de antreprenor pe vremea cand era in Brasov, dupa terminarea liceului, si crede ca mai are multe lucruri de facut de pe aceasta pozitie pana sa se decida sa schimbe macazul.
"Dupa ce am lucrat o vreme ca analist programator pe un salariu de 2.200 de lei, am incercat in diverse randuri sa fac afaceri pe cont propriu, in domeniul consultantei si in domeniul distributiei de piese auto. A functionat o perioada de timp, dupa care din diverse conjucturi de pe piata businessul nu a mai mers. Eu am obtinut o bursa in Franta, drept pentru care am stat departe de businessul respectiv o perioada, iar cand m-am intors m-am decis sa ma retrag din afacere."
In Franta a facut timp de 4 luni un curs de cercetari de marketing, dupa care a inceput sa lucreze la Wella Romania, ocazie cu care a venit in Bucuresti si a intrat in departamentul de marketing al firmei.
Apoi s-a mutat in domeniul farma, in care a lucrat 10 ani pana sa ajunga pe pozitia de general manager al unei companii.
Care ar fi urmatorul pas in cariera? Pe termen scurt si mediu, planurile au legatura tot cu Centrofram, iar cea mai mare reusita profesioanla a lui ar fi aducerea acestui lant de farmacii printre primii jucatori de pe piata, reusita pe care inca o pregateste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO