Companii

Cel mai puternic executiv din distribuţia FMCG: "Dacă cineva fură 1 leu, l-am dat afară în 5 secunde, însă cel mai greu mi-a fost când a trebuit să concediez angajaţi care nu au greşit"

Cel mai puternic executiv din distribuţia FMCG: Am reuşit să creştem businessul şi salariile angajaţilor când toţi restructurau, iar consumul scădea

Autor: Adelina Mihai

10.02.2012, 15:26 7312

În 2007, când Sherif a luat această decizie, volumele creşteau fără mari eforturi, doar din avansul consumului de piaţă. Însă tocmai aceste decizii de concediere au reprezentat cele mai dificile misiuni ale managerului Interbrands din ultimii cinci ani.

"Dacă cineva fură un leu din această companie sau dacă a minţit, l-am dat afară în 5 secunde, fără ca nimic în lume să mă facă să mă răzgândesc. Însă cel mai greu mi-a fost când a trebuit să concediez angajaţi care nu au greşit cu nimic, au fost decenţi, dar au fost victime ale unui proces de eficientizare a proceselor companiei. Cele mai dificile momente din viaţa unui om sunt pierderea locului de muncă şi a unui membru de familie şi sunt perfect conştient de acest lucru, dar nu pot să opresc firma din evoluţie dacă cea mai corectă decizie implică restructurarea."

CEO-ul Interbrands a abordat o strategie de creştere a cheltuielilor în ultimul an, care însă i-a adus un plus de 15% la cifra de afaceri. După trei ani de criză, compania a avut un profit net de peste un milion de euro, după ce în 2010 a avut pierderi de peste 1,1 milioane de euro.

"Când toată lumea a redus costurile prin restructurări, noi am crescut forţa de vânzări, le-am majorat salariile şi astfel am reuşit să extindem portofoliul de clienţi şi de rute de distribuţie acoperite. În ciuda faptului că scăderea consumului a fost de aproxiamtiv 3% anul trecut, noi am majorat cheltuielile, am încercat să ne susţinem clienţii mai mult şi mai bine, iar asta ne-a adus creştere", spune Sherif.

Interbrands este cea mai mare firmă de distribuţie FMCG de pe piaţa locală, cu vânzări nete 489 mil. lei anul trecut (115 mil.euro), în creştere cu 15% faţă de anul anterior. Compania a intermediat vânzări de produse în valoare de 6,5 mld. lei (peste 1,5 mld. euro), cu 25% mai mult faţă de anul anterior, pe fondul reducerii contrabandei de pe piaţa ţigaretelor.

Interbrands este distribuitorul ţigărilor Kent (produse de British American Tobacco, liderul pieţei locale de ţigarete) încă din 1997, ulterior compania extinzându-şi portofoliul de clienţi, distribuind produse ale unor companii precum Kotanyi, Procter&Gamble, Henkel, Nestlé Nutrition, Love Plus, Tchibo, 3M, Comceh, Kraft Foods sau Angelli.

Compania a trecut printr-un amplu proces de reorganizare în perioada 2007- 2009, înainte de criză, ceea ce a presupus concedierea a 500 de angajaţi şi desfiinţarea unei treimi din centrele de distribuţie operate în 2006.


Deciziile se iau la cafea sau la ţigară

CEO-ul celui mai mare distribuitor de bunuri de larg consum a decis să excludă practicile corporatiste de management în compania sa. Spre exemplu, majoritatea angajaţilor din top management au fost promovaţi intern, în timp ce multinaţionalele apelează adesea la firme de executive search pentru găsirea executivilor de top.

"Am fost în lumea corporate, însă am părăsit-o pentru a aplica un model de management prin care, în opinia mea, afacerile se fac în cel mai eficient şi distractiv mod. Nu folosim memos, prezentări Power Point sau e-mailuri. Rezolvăm problemele şi ne gândim la soluţii prin conversaţie, fie la birou, fie în zona de fumat sau în cafenea. Nu avem nevoie de şedinţe zilnice, anul trecut am făcut câte o şedinţă, în medie, o dată la două luni."

Aproape jumătate din echipa de top management a Interbrands şi-a început cariera în vânzări, de aici provenind şi focusul companiei pe strategii de motivare a angajaţilor din acest departament.

"Cel mai bine îţi dai seama de evoluţia consumului după vânzările de hrană pentru câini"

Rand Sherif spune că cel mai bun indicator pentru evoluţia consumului îl reprezintă vânzările de hrană pentru animale de casă, iar de acest lucru şi-a dat seama atunci când firma sa distribuia astfel de produse.

"Când vânzările de hrană pentru animale de casă creşteau, consumul creştea, când acestea scădeau, şi consumul scădea. De ce? Pentru că o persoană care nu mai are destui bani nu îi va da mai puţin de mâncare copilului sau soţului/soţiei, însă poate renunţa la mâncărurile sofisticate pentru câini sau pisici, care pot fi hrăniţi cu resturi de alimente. Este un barometru simplu, nu este o explicaţie ştiinţifică."

În ceea ce priveşte planurile pe 2012 ale Interbrands, Sherif spune că va continua procesul de extindere a portofoliului de produse, dar şi a zonelor de livrare, şi va încerca să valorifice oportunităţile mediului online. Compania a lansat deja un magazin online ShopiDoki şi se află în procesul de finalizare a unor produse alimentare sub marca Interbrands, care urmează să se vândă în magazinele de proximitate.

Interbrands a intrat pe piaţă în 1993 şi este una dintre cele mai mari firme din grupul Sarkis Group International cu sediul central înBeirut(Liban).

Înfiinţat în anul 1989 de către familia Sarkis, grupul este activ în prezent în domeniul comerţului şi al turismului pe pieţe din Europa şi Orientul Mijlociu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO