Companii

Angela Cretu: Avon si-a pus tinerii in planul de afaceri pe acest an

08.02.2006, 21:09 62

Unul dintre cei mai mari distribuitori de cosmetice din Romania s-a bazat pe atragerea de tineri in propriile randuri cand si-a bugetat o crestere de 15 - 20%.

Angela Cretu, 31 ani, conduce operatiunile din Romania ale gigantului american Avon de pe piata cosmeticelor.

"Vom avea o campanie de recrutare adresata in special tinerilor in urmatoarele doua luni. Ne asteptam ca aceasta miscare sa sustina cresterea afacerilor in urmatorii ani", afirma Angela Cretu.

Avon Romania isi va axa strategia din 2006 pe atragerea tinerilor in randul reprezentantilor sai, dar si in randul clientilor.

"Trebuie sa iti permiti sa ai cei mai buni oameni, e foarte important sa nu te agati de traditionalul "asa a mers pana acum", a continuat aceasta. Potrivit acesteia, fiecare piata are caracteristicile sale, strategia companiei fiind gandita pentru fiecare tara in parte, nu la nivel global.

"Ne vom asigura ca segmentul tanar este in focusul nostru, nu numai prin produse "fashionable" (la moda - n.r.), care sa le placa in mod deosebit si sa fie dupa cerintele lor, ci si prin politica de preturi", a declarat Angela Cretu, general manager al companiei.

"Clientul s-a sofisticat, acum cumpara mai multe tipuri de produse", spune reprezentanta Avon.

Compania a incheiat anul 2005 cu 117.000 de reprezentanti in toata tara.

Dintre acestia, nu toti sunt persoane fizice autorizate (cei care au dreptul sa si revanda produsele), multi sunt doar consumatori (care, odata inscrisi in reteaua Avon, pot achizitiona produsele la preturi mai mici).

Avon Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 120 mil. dolari (106 mil. euro) in 2005 si se asteapta la o crestere in trend cu piata anul acesta.

Piata cosmeticelor are o crestere anuala de 10-15% in Romania, iar pentru 2006 este preconizata o crestere de 20%. In comparatie, pe pietele occidentale, companiile omoloage au cresteri de 2-3%.

"E normal ca intr-o economie care creste anual cu 2-3% companiile sa nu creasca mai mult", precizeaza Cretu. Potrivit acesteia, motorul de crestere pentru afacerile de anul trecut au fost parfumurile, care au avut o rata proprie de crestere de 60%, aspect pe care compania se va concentra si in 2006.

Piata cosmeticelor din Romania este estimata la 200-250 de milioane de euro si a crescut anual cu 10-15% in ultimii ani, in special pe fondul intrarii pe piata locala a mai multor jucatori internationali.

Reprezentanta companiei spune ca Avon nu are in strategia imediata deschiderea unei fabrici proprii in Romania, deoarece piata locala se va alatura celei europene in 2007, pentru care, cel mai recent, s-a construit fabrica din Polonia, una dintre cele mai mari din regiune.

Compania va inaugura in luna mai un centru de distributie zonal (situat langa Carrefour Militari), pentru care a investit 12 mil. euro. Acesta va deservi Romania, Republica Moldova, Bulgaria, Albania si Macedonia.

"Trendul pe piata sunt serviciile din ce in ce mai personalizate. Chiar si retailerii au inteles acest lucru si au introdus acele fidelity carduri", spune Cretu. Ea a adaugat ca si Avon va incerca sa se adapteze acestor noi preferinte ale consumatorilor.

Compania mizeaza si pe sistemul de vanzari prin Internet, care a reprezentat 60% din totalul comenzilor catre Avon in 2005. "Acest lucru in conditiile in care penetrarea internetului in Romania este undeva la 15%", a continuat reprezentanta Avon. In comparatie, pe piata franceza procentajul comenzilor a fost la nivelul de circa 25%.

"Consumatorul roman invata mult mai repede, este foarte inteligent. Clientul nostru este unul rapid, care isi schimba rapid si optiunile de cumparare, in functie de ceea ce apare nou si ceea ce ii serveste intereselor", a continuat Cretu.

Potrivit acesteia, fidelitatea clientilor pentru un anumit brand este mai greu de pastrat in aceste conditii.

"Ai sa gasesti foarte putini oameni care sa spuna, de exemplu, ca se dau cu acelasi parfum de cativa ani. Clientul este acum mult mai putin traditionalist si agatat de trecut", a mai precizat reprezentanta Avon Romania.

Compania si-a alocat un buget de publicitate de 3,5 mil. de dolari (2,9 mil. euro) pentru anul 2006. Principalii concurenti Avon pe piata locala sunt companiile Nivea, Max Factor, L''Oreal si Oriflame. Dintre acestea, Oriflame are un sistem de vanzari asemanator cu cel al Avon, restul distribuindu-si produsele in magazine. In sistem asemanator sunt distribuite si produsele Amway si Forever Living Products, care au divizii speciale pentru cosmetice.

andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO