Business Internaţional

Trecerea de la terorism la turism, noul motor de crestere economica al Irlandei

09.03.2007, 13:59 30

Sunt multi cei care doresc sa abandoneze locatiile turistice "clasice" si sa se indrepte catre The Troubles (zone in care au avut loc violentele dintre fortele de ordine si organizatiile paramilitare intre 1969 si 1998) din Belfast, titreaza BBC News.
Pentru circa 25 de lire sterline (37,2 euro) se pot urca intr-un taxi negru - singura modalitate pentru localnici de a merge prin Shankill sau Falls Road in timpul revoltelor - pentru a putea vedea picturile murale si Linia Pacii, care separa comunitatea catolica de cea protestanta.
"Nu eram foarte incantat de idee, atunci cand au inceput tururile BlackCab (taxiurile negre) - ideea imi parea un fel de turism al terorismului", a declarat Jan Nugent de la Northern Ireland Tourist Board - NITB (Consiliul Turismului al Irlandei de Nord). "Dar acum realizez ca este ceva nou de facut - turistii se pot intoarce acasa si pot spune 'am vizitat The Troubles din Belfast'. Iar acest lucru are un efect pozitiv asupra comunitatii locale", a precizat el.
Trecerea de la terorism la turism este una tot mai raspandita. Numarul vizitatorilor au crescut de cand cu Good Friday Agreement (Acordul din Vinerea Buna) din 1998, ca investitie, si cooperare internationala.
Incepand cu 1998 numarul turistilor a crescut de la 1,4 milioane de persoane, care au cheltuit circa 217 mld. lire sterline (323,5 mld. euro), la aproape 2 milioane, care au cheltuit 357 mil. lire sterline (532,2 mil. euro). Cele mai noi rapoarte ale NITB indica faptul ca situatia s-a imbunatatit in 2006.
George Best si CS Lewis - autor al cartilor Cronicile din Narnia - fac parte din cultura Irlandei de Nord, iar Belfastul a realizat potentialul turistic pe care il are istoria Titanicului. In curand, un mare proiect de redezvoltare in valoare de un miliard de lire sterline (1,49 miliarde euro) prin care se vor inlocui placile care marcheaza locul constructiei faimosului pachebot.
Potentialul Irlandei de Nord - toate beneficiile Republicii Irlanda, dar cu mai putina aglomeratie - a fost deja notata de realizatorii emisiunii Lonely Planet de pe Discovery Channel. Numita ca una dintre destinatiile de vacanta din Top 10 in 2007, Irlanda de Nord a fost descrisa ca "plina de viata: orasele sunt in dezvoltare, economia este in crestere iar localnicii, primitori".
Pe strazile din Belfast schimbarile sunt vizibile. O noua moda a cafenelelor ia nastere, prin noi baruri, mallurile sunt renovate iar regiunile de coasta sunt refacute.
Distileriile Bushmills, in Co Antrim, au avut "un an exploziv" in 2006, conform declaratiilor lui John Deegan, manager adjunct la centru de turism al distileriei.
"In 2005 am avut 116.900 de vizitatori, iar in 2006 am ajuns la aceasta valoare in octombrie", a spus Deegan. "Putem avea pana la 1.000 de vizitatori pe zi."
Bushmills nu depinde financiar numai de turisti, este o distilerie aflata in stare de functionare. De cand a fost preluata de compania Diageo in 2005, productia aproape s-a dublat. Dar de asemenea incearca sa atraga turisti atat din Marea Britanie, cat si de peste ocean.
"Am colaborat indeaproape cu NITB si companiile de marketing Causeway Coast and Glens, atat pe plan local, cat si international", a declarat Deegan.
Anul viitor se va dovedi a fi unul foarte important pentru Bushmills, deoarece se implinesc 400 de ani de la infiintare. Evenimentul va fi marcat de realizarea unei sticle - editie speciala si de o petrecere.
Dar, Deegan recunoaste ca nu este prea usor. Spre exemplu, majoritatea vizitatorilor fac special aceasta calatorie pentru distilerie, in satul vecin nefiind prea multe obiective obiective turistice.
"Sunt probleme cu infrastructura. Nu sunt hoteluri mari in aproiere iar vizitatorii vin cu autobuzul. Dar in curand se vor dezvolta proiecte pe coasta de nord-vest - spre exemplu, sunt planuri pentru un hotel cu 200 de locuri in Port Rush", a spus el.
In loc ca Irlanda de Nord si Republica Irlanda sa se promoveze ca entitati separate, cele doua s-au unit in anul 2000 intr-un proiect denumit Failte Ireland.
Aceasta legatura i-au permis consiliului NITB sa aiba acces la peste 20 de birouri din Consiliul Turismului din sudul Irlandei din intreaga lume ceea ce ajuta la o mai buna promovare a turismului.
"Failte este o entitate distincta infiintata cu fonduri comune, dar consider ca o singura organizatie poate promova turismul in Irlanda in viitor", a declarat Jan Nugent de la NITB.
"A fost un avantaj deoarece am inregistrat o crestere a numarului turistilor straini. Spre exemplu, navele opresc acum la docul St. Anne's atunci cand fac turul insulelor britanice si al Europei.
"Numarul mare de turisti a dus la modificari care continua sa atraga si alti turisti - spre exemplu, mentinerea magazinelor deschise pana mai tarziu. In jurul primariei din Belfast era pustiu inainte. Astfel se ofera zonei un aer mai metropolitan."
Dar nu doar marile orase beneficiaza de cresterea numarului turistilor.
Magazinele de pe granita beneficiaza acum de clientela turistilor care trec granita.
Inainte, cumparatorii treceau granita de la nord la sud in cautarea unor preturi mai mici. Dar de la introducerea monedei euro, cei care doreau sa faca cumparaturi la un pret mai scazut, merg acum din sud in nord..
Centrul comercial Quays din Newry este un foarte bun exemplu in acest caz. Nu numai ca atrage clientela locala, dar a imbunatatit transportul pentru clientii care vin mai de departe.
Ofertele speciale din magazine sunt utilizate pentru a atrage cumparatorii. Anumite magazine vor folosi preturi strategice pentru o perioada de doua saptamani in care moneda euro a fost la nivelul de 70 sau 71 pence, si s-au efectuat campanii agresive la radio si TV si chiar trailere destinate telefoanelor mobile", a declarat asistent-managerul Colin Kavanagh.
Centrul de asemenea se bazeaza pe oferirea de preturi scazute si oferirea de servicii cat mai bune precum parcare gratuita - pentru a atrage mai multi clienti. Formula se pare a fi una de succes, deoarece proprietarii centrului sunt pe cale sa dezvolte centrul comercial pentru a oferi mai multe locuri de parcare si mai mult spatiu comercial.
Schimbarea in acea zona - candva sinonima cu cu violenta dintre religii si o rata ridicata a somajului, iese in evidenta in special datorita preturilor in crestere ale imobilelor. Intre timp, rata somajului este acum intre 2% si 1,5% in comparatie cu 30% in anii '80.
Iar cum drumul care sa lege ambele parti ale granitei va fi terminat in 2008, analistii preconizeaza ca viitorul orasului poate fi doar unul bun.


Turismul in Irlanda de Nord in 2005
1,8 milioane de turisti - cu 2% mai mult decat in 2004
Sume cheltuite de turisti: 340 milioane lire (506,8 milioane euro)
Giant's Causeway - Autostrada Uriasilor, cea mai populara atractie a atras un numar de 464.243 turisti, cu 4% mai multi decat in 2004

Sursa: valorile pentru 2005 ale NITB - Northern Ireland
Tourist Board (Consiliul Turismului al Irlandei de Nord)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO