Business Internaţional

Supermarketuri traditionale, faceti loc! Vine Wal-Mart!

11.10.2005, 19:22 81

Potrivit The New York Times, numarul persoanelor care prefera sa mearga la magazine precum Wal-Mart, Costco si alte companii care ofera discounturi apreciabile, sau catre Whole Foods sau Wild Oats, care ofera produse de calitate superioara, in loc sa-si faca cumparaturile in supermarketuri clasice, creeaza perspective neplacute pentru acestea din urma. Problemele nu se opresc insa aici: Wal-Mart si Whole Foods au planuri de extindere, iar Target, de asemenea, vrea sa intre pe piata in forta.

In acest moment, vechile lanturi de supermarketuri se straduiesc sa-si recastige fostii clienti. Ca alternativa la Whole Foods, ele ofera acum mai multe produse organice si alimente deja preparate. De asemenea, ele reduc semnificativ preturile.

Cele 56.000 de supermarketuri din SUA au in continuare cele mai mari venituri insumate, dar cota lor de piata este in continua scadere. Acest lucru se datoreaza unui numar din ce in ce mai mic de vizite ale oamenilor prin raioanele lor, precum si diminarii cheltuielilor facute. Un american isi facea cumparaturile in medie de 95 de ori pe an la supermarket in 1996. In 2004, acest numar a scazut la 70 potrivit unui studiu realizat de banca de investitii UBS. In acelasi interval de timp, americanii si-au dublat drumurile catre Wal-Mart (de la 13 la 26), iar cele catre magazine precum Costco au crescut de la 8 la 11.

"Supermarketurile trebuie sa-si redefineasca rolul", declara Harvey Hartman, director executiv la Hartman Group, o firma de consultanta din Seattle.

In ultimii cinci ani, Wal-Mart a devenit o adevarata forta pe piata alimentara, realizand incasari duble fata de Kroger, cel mai mare lant de magazine american. Wal-Mart si-a redus profitul cu 20%, dar este in stare in continuare sa obtina profit din vanzarea alimentelor, datorita prezentei sale masive pe piata si puterii de cumparare.

Costurile cu forta de munca sunt de asemenea mai mici, deoarece angajatii Wal-Mart, spre deosebire de salariatii unui supermarket, nu sunt organizati intr-un sindicat.

David B. Dillon, director executiv la Kroger, compara constant evolutia propriului lant de magazine cu cea a lui Wal-Mart si constata ritmul puternic de crestere al rivalului, rival care nu da semne de slabiciune sau incetinire.

Retail Forward, o companie de cercetare din Columbus, Ohio, estimeaza veniturile din vanzarea de alimente in 2004 la 109 miliarde de dolari (89,86 miliarde de euro), cota sa de piata fiind de 19%. Aceeasi companie anticipeaza ca numarul de magazine Wal-Mart se va tripla pana in 2010 si ca ponderea sa pe piata alimentara va ajunge la 35%.

Supermarketurile resimt efectele. In februarie, lantul Winn-Dixie a intrat in faliment; 92% din magazinele Wal-Mart se afla la 20 de mile unul de celalalt. Luna trecuta, Albertsons, companie a carei cota de piata a scazut, a anuntat contactarea unor banci de investitii pentru a analiza alternative, printre care si o posibila preluare.

Alte lanturi de supermarketuri sunt pe linia de plutire. In ultimii cinci ani, Kroger, Albertsons si Safeway, cele mai mari lanturi din SUA, nu au mai inregistrat cresteri, iar profiturile au scazut.

Cu peste 177 de centre de desfacere si o cota de piata de peste 1%, Whole Foods nu reprezinta inca o amenintare. Dar analistii stau cu ochii pe aceasta companie care are in acest moment cel mai ridicat ritm de extindere din SUA si care a fortat supermarketurile sa ridice calitatea produselor oferite.

"Whole Foods reprezinta un nou concept", a declarat Hartman. "Acest concept se traduce in prospetimea alimentelor, in raioane alimentare mai mari, aprovizionare periodica cu produse naturale si organice si cu preparate. Whole Foods presupune de asemenea crearea unei atmosfere placute pentru cumparatori".

De obicei, casele cu un numar redus de produse sunt asezate in spatele magazinului pentru a-i incuraja pe oameni sa mai cumpere mai mult. Johnson se intreaba acum de ce oare au fost atat de necinstiti cu oamenii in trecut.

Noile magazine au raioane mai spatioase, rafturi mai joase si nu mai pun dulciuri langa casele de marcat. Inghetata este asezata aproape de iesire pentru a nu se topi pana acasa.

Johnson a interzis amplasarea de reclame pe raioane, afirmand ca acestea nu fac altceva decat sa aduca venituri frumoase furnizorilor si sa provoace blocaje.

"Eliminarea acestor reclame se face cu oarecare dubii", a declarat Currie. "Acesta este motivul pentru care Wal-Mart si-a facut loc si a castigat piata."

In incercarea de a-i castiga pe acei clienti care ar face orice sa economiseasca timp prin a nu gati, Kroger si Safeway se straduiesc sa ofere din ce in ce mai mult alimente preparate, domeniu care i-a adus succes lantului Whole Foods si care contribuie la vanzarile unui magazin cu 10%.

Magazinele Safeway, modernizate ca Lifestyles, au o gama bogata de delicatese, toate sortimentele de supa, un raion de procesare a carnii si pizza "take and bake". Brian Cornell, vicepresedinte executiv al departamentului de marketing de la Safeway, a declarat ca aceste magazine sunt create pentru a da impresia de spatiu prin utilizarea unui iluminat de o intensitate mai slaba si prin o podea ce pare din lemn.

"Oferim acum mult mai multe produse pentru care cumparatorii au migrat catre Whole Foods", a afirmat Cornell. "Incercam de asemenea sa ne distantam de principalii nostri competitori".

Christina Minardi, director la Whole Foods pentru regiunea New York - New Jersey-Connecticut, considera ca marile lanturi nu vor reusi sa redea experienta data de magazinele companiei sale. "Nu se reduce totul la iluminat si vopsea. Noi am dezvoltat o adevarata cultura organizationala", a afirmat Mirandi.

Intocmai, multi analisti se asteapta ca, in ciuda eforturilor, supermarketurile sa piarda in continuare din cota de piata. Darrell Rigby, seful departamentului de consultanta pe retail din cadrul firmei Bain & Company, considera ca unele lanturi, probabil cele mici, fie vor da faliment, fie vor fi vandute.

Nick McCoy, consultant senior la Retail Forward, a afirmat: "Supermarketurile trebuie sa ofere oamenilor o buna motivatie pentru a fi vizitate".



Parerea specialistului

Neil Currie, analist la UBS, considera situatia supermarketurilor ca fiind una grava. De ani intregi, el avertizeaza ca supermarketurile nu mai reusesc sa raspunda nevoilor cumparatorilor care migreaza spre restaurante. Aproximativ 46,9% din banii cheltuiti pe alimente se duc la restaurante, spre deosebire de 41,3% in 1985, potrivit Departamentului pentru Agricultura. "Daca situatia nu se schimba, supermarketul traditional va muri pe masura ce Wal-Mart si alte formate moderne de magazin isi vor consolida pozitia", anticipa Currie intr-un raport emis anul trecut. Dillon (Kroger) a declarat ca supermarketurile trebuie sa ofere o gama larga de produse si o experienta placuta. Tocmai in acest scop, Kroger incearca dezvoltarea a trei noi formate. Unul dintre acestea este Fresh Fare, ale carui centre opereaza in magazine Ralph; Fresh Fare presteaza servicii mai bune si ofera multe din produsele ce se pot regasi la Whole Foods, precum alimentele organice, sushi, un stand de masline, sute de sortimente de branza si alte concepte noi menite sa mareasca ponderea din piata. Un alt format este Marketplace care cuprinde centre cu un spatiu de desfacere dublu fata de magazinele obisnuite si care ofera o gama larga de produse de la electronice si electrocasnice la mobila de birou si vesela. Oferta de produse este similara celei care se regaseste la Wal-Mart, dar preturile nu sunt la fel de mici. Cel de-al treilea format este 142 Food 4 Less, ale carui centre nu sunt altceva decat depozite simple care sa concurenze Wal-Mart in materie de preturi. Dillon a declarat ca supermarketurile standard ale lantului Kroger vor fi din ce in ce mai bine adaptate, unele dintre ele oferind mai multe alimente naturale si organice, unele mai multe sortimente de branza, iar altele produse consumate indeosebi de populatia hispanica. "Vor fi tot atatea tipuri de supermarketuri pe cate tipuri de cartiere se gasesc pe teritoriul american". Un alt lant care va face modificari este Food Lion, cu peste 1.220 de puncte de desfacere. Robin Johnson, director de marketing si responsabil cu imaginea brandului la Food Lion, declara ca acum trei ani compania pentru care lucreaza a implementat un nou tip de magazin denumit Bloom, magazin in care i s-a acordat atentie fiecarui detaliu de design. "In ultimele decenii, magazinele au fost conduse intr-un mod care sa le beneficieze si sa le creasca profitul", a afirmat Johnson. In contrast, el declara ca noul concept "a aparut pentru a veni in ajutorul clientului, adica pentru a inlatura neplacerile realizarii cumparaturilor". Magazinele Bloom, acum cinci la numar, toate situate in nordul Carolinei, prevad un punct de la care oamenii pot cumpara putine alimente, precum oua sau lapte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO