Business Internaţional

Subway este dovada: locatiile clasice pentru restaurante sunt de domeniul trecutului

11.09.2006, 17:17 38

In cautarea celor mai bune spatii de deschidere a unor noi magazine, marile companii au ajuns sa comercializeze produse in biserici, spitale si alte locatii considerate pana acum impracticabile.
Dupa ce a pus bazele a peste 100 de magazine de sandwich-uri Subway in zona Cleveland, Ghazi Faddoul a ramas fara locuri strategice de plasare a acestora. In mai, Faddoul a deschis un magazin Subway in interiorul unui Centru Comunitar Evreiesc din Cleveland, un centru recreational si cultural care ofera cursuri de yoga, scrie The Wall Street Journal.
Pentru a putea sa-si deschida un nou magazin acolo, Faddoul, un libanez convertit la crestinism, a trebuit sa creeze un meniu cuser, cu specific evreiesc, lucru care a presupus inlaturarea produselor ca sunca si jambonul, sa inlocuiasca cascavalul cu un substitut pe baza de soia si sa aiba tot timpul de fata o persoana practicanta a cultului iudaic care sa verifice prepararea mancarii. In semn de respect pentru ziua de Sabbat, magazinul Subway de aici este inchis vinerea dupa-amiaza si sambata. "Aceasta locatie deschide noi orizonturi pentru Subway", a declarat Faddoul. "Aici ne-am facut clienti care nu ar fi mers niciodata la un magazin Subway", a adaugat el.
Pentru a-si mentine acest ritm rapid de dezvoltare, restaurantele Subway se muta si in locatii pe care rivalii sai le ocolesc. In ultimii ani, Subway a deschis un magazin intr-o biserica din New York, intr-o spalatorie de masini pe baza de monede din California, intr-un magazin Goodwill Industries din Carolina de Sud, in incinta unui magazin de masini din Germania si al unui magazin universal din Venezuela. Totodata are si peste 110 restaurante in interiorul spitalelor.
Deschizand cate un nou restaurant in fiecare catun pe care il gaseste, Subway depaseste lantul McDonald's la numarul de magazine in Statele Unite, peste 20.000 in comparatie cu cele 13.700 detinute de McDonald's. Locatiile mai putin traditionale, ultimele locuri in care te-ai astepta sa vezi un restaurant dupa spusele conducerii Subway, totalizeaza 22% din magazinele deschise de ei, in crestere de la 13% acum zece ani. De-a lungul timpului lanturile de restaurante cu servire rapida nu au avut probleme in gasirea locurilor potrivite pentru a se dezvolta, deschizand noi sedii de-a lungul autostrazilor si in orasele mai mici din SUA.
Dar cativa ani mai tarziu, McDonald's, Burger King si alte lanturi importante au inceput sa se dezvolte in Statele Unite pe masura ce restaurantele deja existente au inceput sa aiba probleme, iar noile locuri in care sa se extinda au devenit mai dificil de gasit. Din 1981 in 1999, numarul de case pe restaurant in SUA a scazut de la 259 la 196, conform Technomic, companie specializata pe studii asupra industriei restaurantelor. Acest numar a mai urcat treptat de la inceputul acestui deceniu cand a luat sfarsit acest avant al fast-food-urilor.
Plimbandu-se prin Louisville, Kentucky, unde este si sediul Yum Brands, Chuck Rawley, director al companiei Yum, a indicat toate restaurantele de tip fast-food, pierdute printre magazinele de haine, de masini si cinematografe. "Uita-te la strada asta. Unde sa mai construiesti un alt magazin?", a spus el. In unele locatii, Yum pune doua dintre brand-urile sale, precum Long John Silver's si Taco Bell, sub acelasi acoperis, astfel incat sa foloseasca spatiul mult mai eficient.
Alte restaurante au incercat si ele sa utilizeze locatiile mai putin comune, dar au esuat. Yum nu a mai servit de cativa ani produsele Taco Bell in cantinele scolare pentru a putea sa dezvolte reteaua de restaurante clasice, a declarat o purtatoare de cuvant a Taco Bell. McDonald's are cateva restaurante localizate in spitale si magazine Wal-Mart, dar majoritatea sunt restaurante de sine statatoare, a spus un purtator de cuvant al lantului McDonald's.
Magazinelor Subway, care au un meniu rece, le este mai usor sa functioneze in locatii mai putin obisnuite din cauza bucatariei mult mai simple, aceasta neavand nevoie de echipament pentru prajit. Subway si-a extins magazinele sale de hamburgeri si de gogosi in spitale si biserici mai ales datorita faptului ca promoveaza ideea ca sandwich-urile sale sunt o alternativa mai sanatoasa decat fast-food-urile traditionale. Lantul de magazine este detinut de Doctor's Associates din Milford, Connecticut. Toate restaurantele Subway au fost deschise pe baza de franciza. Lantul estimeaza ca cei care deschid un restaurant cu sigla Subway platesc intre 75.000 de dolari (58.310 de euro) si 185.000 de dolari (143.850 de euro) pentru a deschide un nou magazin intr-o locatie mai putin traditionala. Prin comparatie, McDonald's declara ca le cere potentialilor investitori minimum de 200.000 de dolari (155.510 euro) din "resurse neimprumutate" pentru a li se acorda franciza.
La inceputul anilor 1990, Subway a inceput sa deschida restaurante in interiorul magazinelor universale, iar pe masura ce spatiile libere deveneau din ce in ce mai greu de gasit, Subway a creat o noua divizie pentru a incerca piata de locatii non-traditionale. In 2004, Subway a lansat initiativa de a deschide mai multe restaurante in incinta magazinelor Wal-Mart, iar acum are peste 1.200 de magazine deschise aici. De curand, lantul de restaurante a deschis o serie de magazine Subway in incinta magazinelor Home Depot. Dar nu toate eforturile de dezvoltare ale Subway au avut succes. Acesta a incetat acum cativa ani sa serveasca sandwich-uri la bordul avioanelor Continental Airlines deoarece era prea dificil din punct de vedere logistic, au declarat oficialii Subway.
Conducerea companiei spune ca restaurantele sale din incinta retailerilor si centrelor comunitare au mai mult succes decat magazinele de sine statatoare. Magazinul lui Faddoul din cadrul comunitatii evreiesti este pe locul 5 in topul vanzarilor, iar restaurantul cu cele mai bune vanzari este cel din cadrul spitalului Cleveland Clinic.
Locatiile neobisnuite sunt o adevarata provocare. Atunci cand Subway a deschis un magazin intr-un colt al Bisericii Baptiste True Bethel din Buffalo, New York, acum doi ani, unii rezidenti ai zonei s-au plans ca locul unui restaurant nu este in biserica. Prezentatorul unei emisiuni radio din Canada l-a sunat pe pastorul Darius Pridgen pentru a-l interoga cu privire la aceasta franciza, iar o femeie din suburbiile orasului Buffalo l-a sunat plangand, a declarat el.
Biserica este localizata intr-o zona saraca a orasului, a declarat Darius Pridgen. Sperand sa acorde locuitorilor noi locuri de munca, el a intrat in legatura cu Subway, McDonald's si Tim Hortons, pentru a-i convinge sa deschida un magazin in biserica sa. "Locuim intr-un oras unde afacerile pur si simplu nu se pot dezvolta. Cum se poate ca oamenii sa fie in continuare nemultumiti cand cineva incearca sa faca lucrurile mai bune?", a adaugat el.
McDonald's si Tim Hortons aveau nevoie de mai mult spatiu si de o investitie mult mai mare din partea bisericii decat cea ceruta de Subway, a spus Pridgen. Un purtator de cuvant al Tim Hortons a declarat ca programul relativ scurt de functionare al bisericii si spatiul limitat ar fi ingreunat o eventuala afacere.
Restaurantul este intr-o alta zona a bisericii, dar enoriasii pot simti inca mirosul de paine proaspata in timpul predicilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO