Business Internaţional

Recesiunea care face ravagii in Europa de Est lasa fara spectatori marile festivaluri de muzica din regiune

Recesiunea care face ravagii in Europa de Est lasa fara spectatori marile festivaluri de muzica din regiune

Festivalurile precum Sziget (Ungaria) sau B'estfest (Romania) reunesc an de an cele mai sonore nume din industria muzicala (FOTO: Reuters)

12.06.2009, 00:00 44

Ideea de a asculta muzica unor trupe cunoscute pe plan mondial ca Prodigy sau Fatboy Slim nu e suficienta pentru a o convinge pe Dorina Keresztes, o studenta in varsta de 22 de ani din Budapesta, sa isi cumpere un bilet la un festival de muzica rock in aceasta vara, scrie agentia de presa Thomson Reuters.

Ea intentioneaza sa gaseasca alte moduri de a se distra fara sa fie nevoita sa cheltuiasca foarte multi bani. "Plimbarile in parc sau ideea de a bea un pahar de vin impreuna cu prietenii nu costa cu siguranta nimic", precizeaza studenta.
Biletele la festivalul de muzica rock Glastonbury din Marea Britanie s-au terminat de mult, insa in statele din nordul si estul Europei, unde au loc in fiecare an festivaluri ca Roskilde din Danemarca, B'estfest din Romania sau Sziget din Ungaria, temerile legate de perioada de recesiune fac ca evenimentele de acest gen sa fie foarte greu de vandut in 2009.
Dupa cum declara unii sponsori, discounturile pe care le ofera producatorii din industrie atrag doar in masura in care au parte de o publicitate intensa. In cazul in care o singura persoana cumpara 45 de bilete la festivalul Sziget din Ungaria - de obicei al treilea eveniment de acest gen la nivel european dupa Roskilde sau Glastonbury - tot grupul beneficiaza de un discount de 50% din pretul biletului, potrivit organizatorilor.
 
Festivaluri anulate sau amanate
Alte festivaluri incearca sa amane majorarile planificate in cazul preturilor la bilete, in special in Europa de Est unde criza a afectat statele cu economii semnificativ mai slabite, comparativ cu cele din Occident. Multe dintre aceste evenimente au fost ele insele amanate sau chiar anulate.
Majoritatea organizatorilor de festivaluri trebuie sa echilibreze balanta intre pret si valoarea produsului finit, potrivit lui Christof Huber, secretarul general al Yourope, o organizatie a festivalurilor de vara din Europa. "Acest lucru ar putea fi insa destul de dificil de realizat in 2009", a precizat Huber.
Somajul a atins aproape 10% in Ungaria, cel mai mare nivel inregistrat in ultimii 13 ani, iar indicatorii economici au cele mai scazute valori raportate de la caderea comunismului. Tara este puternic indatorata de un imprumut in valoare de 20 de miliarde de euro obtinut de la Fondul Monetar International, iar nivelul de incredere in economia maghiara este aproape la pamant.
 
Atragerea turistilor straini este o varianta de luat in calcul
Ideea de a-i atrage pe turistii straini, subliniind faptul ca festivalurile de muzica din Europa de Est sunt mult mai ieftine decat evenimentele similare din alte regiuni ale lumii reprezinta probabil ultima speranta a unora dintre organizatori.
"Pe masura ce crestem preturile pentru a prinde din urma festivalurile din Europa de Vest, audienta din Ungaria incepe incet-incet sa scada", a declarat Gabor Takacs, director financiar al festivalului Sziget.
"Insa pentru turistii occidentali, preturile par in continuare destul de reduse", a
precizat el.
Festivalul maghiar Sziget a reusit in ultimii ani sa atraga turisti din Franta, Germania, Olanda sau Marea Britanie care considera ca este mult mai ieftin in comparatie cu evenimentele de profil din tara lor de origine, a afirmat Takacs.
Un abonament de sase zile pentru Sziget, sau Insula, deoarece are loc pe o insula aflata pe cursul Dunarii, costa aproximativ 150 de euro (208 dolari) - mult mai ieftin pentru un german care castiga in medie pe luna un salariu de 2.140 de euro, decat pentru un maghiar, al carui salariu mediu atinge doar 475 de euro, potrivit ultimelor date ale Eurostat, biroul de statistica al Uniunii Europene.
"Un astfel de pret este cu adevarat obscen", considera Keresztes, studenta din Budapesta.
"Pretul biletului reprezinta insa doar o parte din cheltuieli deoarece, in tot acest timp, ai nevoie sa si mananci, sa bei sau sa fumezi", precizeaza ea.
 
Cheltuieli cu artistii mai mari
De asemenea, costul participarii la un astfel de festival creste si daca in unele state, ca in cazul Ungariei, moneda nationala se depreciaza semnificativ. Potrivit lui Takacs, directorul de la Sziget, taxele pentru formatiile straine - cele mai mari cheltuieli ale unui astfel de festival, care pot atinge chiar si 1 milion de dolari (714.000 de euro) - au crescut cu aproape 20%, pe fondul deprecierii acute a forintului maghiar din acest an.
Iar turistii din Europa de Vest care prefera sa isi petreaca concediile in Ungaria sunt si ei tot mai putini: potrivit Oficiului de statistica din Budapesta, de la inceputul anului numarul turistilor straini a scazut cu aproape o cincime, iar Consiliul turismului se asteapta la o scadere cu cel putin 5% a numarului de turisti in acest sezon.
Festivalul B'estfest din Romania era programat sa aiba incasari record chiar si in acest an - idee la care organizatorii au renuntat intre timp din cauza efectelor negative ale crizei.
Majoritatea dintre ei se asteapta sa treaca din nou pe profit inainte de 2011.
"Acesta este abia al treilea an in care organizam festivalul", a declarat purtatorul de cuvant al B'estfest, Guido Janssens. "Am vrut initial sa crestem un pic preturile, insa cea mai mare parte a publicului nostru este din Romania si nu am fi facut altceva decat sa ii descurajam pe oameni sa participe, avand in vedere conditiile economice actuale din tara. Chiar si asa, nu vom atinge probabil cota de vanzari pe care ne-am propus-o", a precizat el.
Festivalul Roskilde din Danemarca, probabil cel mai mare de acest tip din Europa dupa numarul specatatorilor, a inceput si el sa resimta "racoarea nordului", potrivit purtatorului de cuvant al evenimentului, Esben Danielsen.
"Vanzarile in Damenarca merg extrem de bine, insa o treime din publicul nostru provine din alte state din nordul Europei. In aceste zile, in Islanda, care a intrat aproape in colaps financiar, sau in Suedia, unde moneda nationala a tarii s-a depreciat semnificativ, situatia nu se mai prezinta atat de bine", potrivit lui Danielsen.
 
Si vesticii au probleme
Chiar si la festivalurile care reusesc sa isi vanda toate biletele cu cateva luni inainte de deschidere situatia a inceput sa se inrautateasca. Glastonbury, cel mai mare festival de muzica din Marea Britanie, cu aproape 600.000 de vizitatori pe zi, a reusit sa vanda toate biletele, scotandu-le pe piata inca din luna octombrie, pentru a nu ramane in urma altor evenimente rivale. Potrivit purtatorului de cuvant al evenimentului, Chris Aubrey, ultimele bilete au fost vandute in luna aprilie.
Pe de alta parte, ideea de a petrece o vara insorita ar putea sa ii convinga pe multi britanici sa isi cumpere bilete la festivaluri de profil precum Benicassim din Spania. Biletele pentru evenimentul spaniol, care se desfasoara la doar cativa pasi de o plaja mediteraneana, s-au vandut si ele pana in luna aprilie.
Glastonbury este un festival destul de neobisnuit pentru Europa, avand in vedere ca publicul sau este aproape in intregime englez.
La alte evenimente, publicul este in mare parte unul divers, iar multi organizatori declara ca turistii straini au devenit mult mai selectivi in acest an, preferand sa aleaga sa mearga la unul sau doua festivaluri, in loc sa incerce sa ajunga la toate, asa cum se intampla in anii anteriori.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO