Business Internaţional

Problemele economice ale Statelor Unite sunt de bun augur pentru retailerul Wal-Mart

10.04.2008, 17:13 25

Lee Scott, directorul executiv al Wal-Mart, cea mai mare companie de retail din lume, isi aduce aminte "de detalii", asa cum lui insusi ii place sa spuna cand vorbeste despre activitatea din cadrul companiei, scrie The Wall Street Journal.
Faptul ca directorul executiv al Wal-Mart are acum timp sa deguste placinte de dovleac este un semn ca, cel putin pentru moment, incep sa se linisteasca apele in cadrul companiei. "In ultimele noua luni am reusit sa-mi fac mai mult timp sa stau de vorba cu angajatii, sa aflu ce se mai intampla cu ei, ce se vinde si ce nu, ce se intampla cu inflatia si tot asa", a declarat Scott.
In urma cu patru ani, Scott, care este directorul executiv al Wal-Mart inca din 2000, a lansat una dintre cele mai dramatice transformari ale unei companii din istoria corporate a Statelor Unite. El si-a dorit sa transforme Wal-Mart dintr-o companie orientata catre comercializarea produselor la preturi cat mai mici, care anul trecut a inregistrat vanzari in valoare de 375 de miliarde de dolari (238 de miliarde de euro), intr-o companie dedicata sustenabilitatii sociale si mediului. Intentia lui Scott a fost intampinata cu cel mai mare scepticism si cu critici atat din partea investitorilor, cat si a agentiilor de mediu.
In acelasi timp, cele peste 3.500 de magazine Wal-Mart din Statele Unite - care insumeaza aproximativ doua treimi din totalul vanzarilor companiei si aduc circa trei sferturi din profitul operational al Wal-Mart - au inceput sa inregistreze pierderi. Pentru a preveni o scadere drastica, conducerea companiei a creat un nou departament de marketing, care intr-un timp foarte scurt s-a hotarat sa renunte la strategia traditionala a Wal-Mart, "pune-le gramada, dar vinde-le cat mai ieftin", orientandu-se catre o strategie de marketing centrata pe client.
Divizia americana a Wal-Mart, condusa de Eduardo Castro-Wright, a renuntat la o structura centralizata de conducere a operatiunior, care pana de curand obliga directorii diviziilor regionale sa isi desfasoare activitatile in Bentonville, Arkansas, unde compania isi are sediul central.
Daca arunci o privire mai atenta asupra lucrurilor cu care Scott s-a confruntat in ultima perioada, e lesne de inteles de ce directorul executiv al Wal-Mart nu prea a avut timp de placinte. In 2006, fostul vicepresedinte al Wal-Mart Tom Coughlin a fost acuzat de frauda, iar anul trecut grupul a fost nevoit sa-si sisteze operatiunile din Germania si Coreea de Sud.
De asemenea, Wal-Mart a trebuit sa faca fata si unei campanii derulate impotriva companiei din partea a doua sindicate din Statele Unite, uraganului Katrina din 2005, precum si unei scaderi bursiere extrem de mari.
Acum insa lucrurile par sa se imbunatateasca pentru compania americana. Saptamana trecuta, actiunile Wal-Mart au depasit pragul de 54 de dolari/actiune (34,40 euro/actiune), cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani, investitorii fiind de parere ca preturile scazute vor reprezenta avantajul principal in fata competitorilor, in special a celor de pe piata americana, tinand cont de situatia economica actuala din Statele Unite. Magazinele Wal-Mart din Statele Unite vor beneficia de pe urma situatiei economice, noul slogan al companiei, "la Wal-Mart economisiti pentru un trai mai bun", adoptat anul trecut, fiind perfect pentru ceea ce se intampla acum cu economia americana, este de parere Scott. Totusi compania va incetini extiderile operatiunilor pe piata americana, investind mai mult in dezvoltarea operatiunilor din strainatate, anul acesta inaugurand primele magazine Wal-Mart din India.
"Tinand cont de situatia economica actuala, suntem extrem de bine pozitionati pe piata americana", a adaugat Scott.
Scott este recunoscut in randul investitorilor din Statele Unite pentru sinceritatea de care da dovada, fapt ceea ce a dus la accentuarea criticilor din jurul sau, cu atat mai mult cu cat a decis transformarea Wal-Mart. Singurul beneficiu pe care Scott l-a primit din partea fondatorului acesteia, Sam Walton, care a murit in 1992, a fost biroul sau.
Scott pastreaza in continuare biroul lui Walton cu vedere spre parcarea sediului central al Wal-Mart. Daca ar fi detinut aceeasi functie, insa ar fi trebuit sa stea in New York, cel mai probabil ar fi trebuit sa poarte un costum cu cravata, nu insa si in Bentonville, unde Scott adopta o tinuta mai casual.
Cand a preluat conducerea companiei Scott a renuntat la BMW-ul pe care-l conducea in favoarea unui Volkswagen Beetle. In prezent, Scott este adeptul tehnologiei hibrid, conducand un SUV Lexus.
In 2000, cand Scott a preluat conducerea companiei de la David Glass, el declara ca nu a vazut necesitatea schimbarii lucrurilor in cadrul Wal-Mart. "Stiam ca aveam mecanisme care functionau si daca continuam sa facem ce stiam si faceam bine, succesul urma sa vina", a declarat Scott.
Cu toate acestea, Scott este de parere ca dupa extinderea rapida pe piata americana, Wal-Mart si-a pierdut directia de dezvoltare. "A aparut asa-numita curba 'S', despre care lumea a tot auzit. Pui bazele unei afaceri, dupa care o reproduci intr-asa masura incat devine foarte riscanta extinderea operatiunilor si in final esuezi", a declarat Scott.
"Insa atunci cand am preluat conducerea companiei, habar n-aveam ca exista o curba 'S'. Nici macar nu mi-am dat seama ca voi fi nevoit sa copiez o afacere", a marturisit el in continuare.
Curba S se refera in mediul economic la cresterea exponentiala a vanzarilor unui produs, incetinirea acestora atunci cand se apropie de punctul de saturatie si la stoparea cresterii cand este atinsa maturitatea pietei.
Pe masura ce Wal-Mart continua sa se extinda pe piata nord-americana, compania s-a lovit de ceea ce Scott numeste "barajul de negativism", din partea sindicatelor si a altor critici care incepeau sa ameninte serios dezvoltarea companiei. In mod traditional insa, compania a ignorat criticile acestora. Compania nici macar nu dispunea de un departament de relatii cu publicul performant, si care intotdeauna raspundea doar fata de clienti. Insa Wal-Mart a trebuit sa-si schimbe perceptia asupra lumii exterioare pentru a deveni "mai sofisticata", asa cum insusi Scott caracterizeaza compania. In prezent, compania detine unul dintre cele mai mari departamente de relatii cu media dintre toate companiile americane si investeste anual milioane de dolari pentru a-si face reclama.
La sfarsitul lui 2006, pe masura ce actiunile Wal-Mart continuau sa scada, investitorii de pe Wall Street au inceput sa speculeze o eventuala plecare a lui Scott de la conducerea companiei. Cu toate acestea, el s-a bucurat in continuare de sprijinul conducerii companiei si a membrilor familiei Walton, care in continuare detine controlul a 40% din companie. Rob Walton, fiul cel mai mare a lui Sam Walton, este presedintele consiliului de administrare, a fost chiar unul dintre sustinatorii de seama ai schimbarilor din cadrul Wal-Mart.
Chiar si asa, Scott admite faptul ca nu stie daca ar fi supravietuit la conducerea companiei daca nu ar fi avut parte de sustinerea familiei Walton. "Este o intrebare la care sincer nu stiu ce sa raspund, daca as fi ramas la conducerea companiei sau nu fara sustinerea familiei Walton, insa cu siguranta nu as fi ramas daca nu as fi avut rezultatele scontate", a declarat Scott.
Si din punct de vedere politic, noua strategie a Wal-Mart se dovedeste una inspirata, cu atat mai mult cu cat conducerea companiei se temea ca presiunile din partea sindicatelor sa nu se amplifice odata cu apropierea alegerilor prezidentiale din noiembrie anul acesta. "Nu am devenit tinta electorala a nici unui partid", a adaugat Scott.
Scott marturiseste ca cel mai dificil moment al schimbarii strategiei Wal-Mart a fost perioada in care, saptamani de-a randul, a trebuit sa faca fata celor mai teribile critici. "In fiecare zi trebuia sa ma intalnesc cu oameni care pur si simplu nu ne placeau. Intreaga perioada a fost extrem de dificila pentru mine", a declarat el.
"Cu toate ca am avut o copilarie care mi-a dezvoltat doza de acceptare a criticilor, sa faci acelasi lucru timp de trei sau patru ani, sa porti tratative cu tot felul de grupuri care nu te plac isi pune in definitiv amprenta asupra ta", a adaugat el. In mai 2006, Scott si-a luat o pauza de o luna, avand sustinerea consiliului director, timp in care directorul executiv al Wal-Mart s-a refacut.
Acum Scott doreste crearea unei echipe manageriale care sa poata faca fata unei atmosfere mult mai complexe si care sa lucreze intr-un mediu mult mai sofisticat. Printre intentiile viitoare ale Wal-Mart se numara continuarea extinderilor operatiunilor pe plan international, precum si consolidarea pe piata americana.
"Nu cred ca sunt naiv daca imi doresc acest lucru si chiar sunt optimist in privinta viitorului companiei si a pozitiei pe care aceasta o ocupa pe piata", a incheiat Scott.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO