Business Internaţional

Operatorii din turism au in fata o noua provocare: initiativa clientilor lor

23.11.2004, 00:00 14



Pe masura ce tot mai multi europeni isi fac propriile aranjamente de calatorie pe internet, operatorii din turism se vad siliti sa-si regandeasca rolul, scrie Financial Times.



Trei turisti britanici care voiau o vacanta tarzie de vara in sudul Greciei au apelat initial la o firma de turism, pe lista careia se afla hotelul la care doreau sa se cazeze. Au fost nevoiti insa sa-si rezerve singuri camerele, deoarece compania i-a informat ca nu mai aveau locuri libere. Bilete pentru zborul inapoi in tara le-au cumparat de la Britannia, linia aeriana care ofera curse charter. Astfel, a spus unul din ei cu mandrie, au economisit o multime de bani.



Timp de 50 de ani, milioane de europeni s-au multumit sa lase pe seama operatorilor de turism organizarea vacantelor lor, cumparand pachete care sa-i scuteasca de grija legaturilor aeriene, a transferurilor la aeroport si a cazarii la destinatie.



Piata trece in prezent, insa, prin unele schimbari fundamentale. La intalnirea din Londra a liderilor din industria turismului, pentru unul din cele mai mari targuri de profil, faptul a aparut mai mult decat evident.



Rezervarea unor zboruri ieftine on-line, precum si a camerelor de hotel, le-a permis consumatorilor, in unele cazuri, sa diminueze costurile si sa-si faca aranjamente de calatorie mai flexibile, evitand achizitia de pachete pe una sau doua saptamani.



Noile tendinte ii pun pe furnizorii de servicii din domeniul turismului in fata unor intrebari cu raspunsuri deloc usoare. Cati clienti sunt pe cale de a pierde? Cum ar trebui sa raspunda? Si-au dezvoltat consumatorii suficienta incredere in capacitatea de a-si organiza vacantele in strainatate, astfel incat sa nu mai aiba nevoie de interventia unui operator? Se va extinde aceasta incredere si dincolo de simple concedii la mare sau de scurtele vacante in diferite orase, adica pentru excursii mai complicate, cu destinatii multiple?



Cifra de afaceri totala a operatorilor din turism din tarile Uniunii Europene este estimata la cel putin 60 miliarde euro (77,6 miliarde dolari). Germania si Marea Britanie, cele mai mari piete, genereaza in jur de 25-30 miliarde euro din suma totala, urmate de Olanda si Suedia. Amenintarile la adresa viitorului operatorilor din aceste piete au devenit evidente o data cu ascensiunea liniilor aeriene cu costuri reduse, de tipul Ryanair si EasyJet. Cu toate acestea, nu au fost facute decat foarte putine studii de piata referitoare la masura in care aceste companii au creat o noua piata- de exemplu, pentru sfarsiturile de saptamana- muscand din cota de piata a firmelor existente.



Sondajele anuale efectuate de Biroul National pentru Statistica al Marii Britanii au inceput sa sugereze o usoara modificare a procentelor turistilor britanici care cumpara vacante "la pachet" si a celor care isi organizeaza singuri vacantele.



In 1998, excursiile "la pachet" reprezentau 53,9% din total. In 2003, proportia a scazut la 49%, cu toate ca numarul pachetelor vandute a continuat sa creasca.



Este prea devreme pentru a aprecia daca scaderea ponderii acestui tip de servicii turistice in 2003 este mai mult decat o intamplare.



Ca urmare a acestor schimbari pe piata, industria turismului a venit pe piata cu o propunere alternativa la "excursia pachet" ("packaged deal"): "pachetele dinamice" ("dynamic packaging", produs oferit, de exemplu, de Expedia), care presupun organizarea unei vacante din elemente separate, care sa corespunda nevoilor clientilor individuali.



Evolutia in domeniul software-ului a permis simplificarea procesului de rezervare, fapt de pe urma caruia au beneficiat atat agentiile de turism din segmentul de retail, cat si clientii individuali.



Operatorii care vand servicii conventionale vor trebui sa raspunda cu propriile oferte, pentru a supravietui acestei noi tendinte. Peter Rothwell, managing director al companiei de turism TUI (Marea Britanie), a declarat: "Daca ar fi sa fac previziuni pe urmatorii sapte ani, as spune ca aproximativ o treime din vanzari o vor reprezenta pachetele conventionale, o alta treime, produsele foarte ieftine precum zborurile lungi de weekend, si inca o treime, ofertele dinamice de vacanta. Germania va urma probabil aceeasi cale, desi vanzarile de produse turistice pe internet au prins mai incet acolo decat in Scandinavia sau Marea Britanie". Potrivit lui Rothwell, cheia este flexibilitatea. "Trebuie sa recunoastem ca nu toata lumea doreste acelasi nivel al serviciilor", a spus el.



Peter Long, CEO al First Choice, operatorul de calatorii, este de parere ca mai putin de 20% din clientii pachetelor conventionale vor trece la "independenta". "Eu as imparti piata in doua segmente. Primul l-ar reprezenta clientii care vor sa-si creeze propriile aranjamente de calatorie. Multe din aceste vacante ar fi asa-numitele city breaks (vacante de un weekend intr-un mare oras-n.r.). Al doilea segment i-ar include pe cei interesati de pachetele dinamice. Are acest fapt deja un impact asupra activitatii turistice conventionale? Nu cred. Se va intampla acest fapt in viitor? Probabil", a afirmat Long.



Cele doua companii sunt de parere ca, daca legislatia nu va forta liniile aeriene cu costuri reduse sa prevada aceeasi protectie financiara ceruta operatorilor turistici, falimentul unei astfel de companii va readuce clientii la serviciile lor sigure.



Companiile din industria turismului au raspuns in mod diferit acestei amenintari. TUI Marea Britanie este pe cale de a-si deschide propria linie aeriana cu costuri reduse, in timp ce First Choice a refuzat sa urmeze acelasi traseu. In opinia lui Long, viitorul operatorilor din industria turismului il constituie zborurile pe distante medii si lungi, pachetele de vacanta specializate si vacantele exclusive.



Atat TUI, cat si First Choice sunt de acord ca declinul "excursiilor la pachet" a fost anuntat prematur. "Daca ne referim doar la piata spaniola sau la cea portugheza, acestea sunt intr-adevar suprasaturate, iar clientii pot profita de tranzactii de ultim moment. In acest caz, ei se gandesc ca destinatiile respective nu sunt decat la doua ore de zbor distanta, ceea ce nu e mare lucru. Pe distante mari lucrurile stau altfel. Oamenii isi doresc o organizare care sa le permita depasirea oricaror dificultati", a spus Long. ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO