Business Internaţional

Occidentalii au ajuns sa se gandeasca de doua ori inainte de a-si cumpara ceva, din cauza scaderii puterii financiare

14.10.2008, 18:36 16

De-a lungul secolului trecut Statele Unite au ocupat aproape intotdeauna primul loc in topul celor mai confortabile locuri de pe pamant, capatandu-si pe buna dreptate numele de "tara tuturor posibilitatilor". In cea mai dezvoltata economie a lumii aparatele de aer conditionat, cuptoarele cu microunde si frigiderele care creeaza instantaneu cuburi de gheata reprezinta electrocasnice obisnuite, vazute de majoritatea oamenilor mai mult ca o necesitate, decat ca un lux, scrie Financial Times.

Insa la momentul actual, cand SUA se afla atat de aproape de recesiune, viata a devenit putin mai dificila pentru americanul de rand. Cu o putere de cumparare a dolarului care scade pe zi ce trece - este nevoie de 2,66 dolari pentru a cumpara aceleasi bunuri pe care ai fi reusit sa le cumperi cu 1 dolar in 1980 - si cu venituri in scadere, americanii se vad nevoiti sa renunte la unele din produsele care le-au facut viata atat de buna. In Europa de Vest consumatorii se afla intr-o situatie similara, Franta devenind prima economie majora din zona care recunoaste ca a intrat intr-o perioada de recesiune.
Insa in Asia, in Europa de Est si in America de Sud, zone in care multe economii se afla inca in crestere, viata a devenit mai buna in cazul consumatorilor din clasa de mijloc care abia se consolideaza deoarece mai multi oameni ca niciodata isi pot permite sa cumpere produse de baza cum ar fi pasta de dinti, televizoarele sau samponul.
"Pe pietele dezvoltate (precum cea a Statelor Unite) consumatorii incearca sa isi conserve puterea de cumparare, ceea ce a determinat scaderea comertului la momentul actual", afirma Jeffrey Palma, expert in cumpararea de actiuni al bancii de investitii UBS. "Insa pe pietele emergente situatia este cu totul alta", adauga el. "Veniturile cresc ... iar comertul se desfasoara bine in continuare".
In Statele Unite oamenii isi schimba obiceiurile in ceea ce priveste cumparaturile, deoarece preturile produselor de firma si ale mancarurilor ambalate cresc, producatorii fiind nevoiti sa le majoreze pentru a face fata avansului costurilor de transport si costurilor materiei prime, care au atins valori record. Luna trecuta Jeff Rein, directorul executiv al Walgreens, unul dintre cele mai importante lanturi de farmacii din Statele Unite, a afirmat ca a existat o scadere a numarului de retete eliberate de medicii americani. "Credem ca cel mai mare impact l-au avut de fapt conditiile economice foarte dure", a declarat Rein, adaugand ca o analiza a pietei organizata in luna iulie de Asociatia Nationala a Asiguratorilor a descoperit faptul ca americanii isi reduc tot mai mult numarul vizitelor la doctor pentru a face economii. Aproximativ 11% dintre ei au incetat sa mai foloseasca medicamente.
Vanzarile de mancaruri de lux si de bauturi scumpe, printre care se numara apa imbuteliata si sucurile fara dioxid de carbon si alte bauturi, se afla si ele in scadere.
Indra Nooyi, CEO-ul PepsiCo, a afirmat recent ca, in general, consumatorii care nu ar fi baut tot continutul unei sticle, obisnuiesc acum sa nu lase nici o picatura.
Coca-Cola Enterprises, cea mai mare fabrica de imbutelieri a Coca-Cola, a raportat o scadere a vanzarilor in cazul sticlelor de suc de dimensiuni mai mari care se vand in general in benzinarii.
Insa vanzarile in ceea ce priveste produsele alimentare mai ieftine, precum carnea feliata, supa instant sau legumele congelate, se afla in continua crestere pe masura ce oamenii isi iau tot mai mult pranzul la pachet atunci cand vor sa manance la serviciu sau cauta alternative mai ieftine pentru masa de pranz, cum ar fi fructele si legumele.
Consumatorii din Statele Unite au revenit la obiceiul de a face o vizita saptamanala la supermarket pentru a realiza si mai multe economii si petrec tot mai mult timp in magazinele de dimensiuni mari care vand diverse produse la preturi mai reduse.
Printre locurile unde isi fac americanii acum cumparaturile se numara lantul de magazine ieftine Wal-Mart, magazinele de tip "club" Costco si BJ care impun o taxa pentru a putea fi frecventate, si alte lanturi de magazine, precum Dollar General sau Dollar Tree. Consumatorii au inceput sa cumpere si produse care nu poarta eticheta unui brand cunoscut ci promoveaza un brand mai mic, raspandit doar la nivel local.
In Europa consumatorii si-au mai redus cumparaturile in magazinele de legume proaspete, fenomenul inregistrandu-se in majoritatea tarilor cu exceptia Danemarcei si a Norvegiei, potrivit unei cercetari a grupului Nielsen care urmareste evolutia vanzarilor supermarketurilor.
"In al doilea trimestru s-a inregistrat o reducere clara si suficient de vizibila in ceea ce priveste consumul", potrivit grupului. Pentru a-i opri pe consumatori sa se reorienteze catre produsele mai ieftine pe care le fabrica firme mai putin importante, marile companii au inceput sa creeze versiuni cu pret mai redus ale principalelor lor produse.
In Franta grupul Danone a lansat recent un nou iaurt in supermarketuri. Promovat sub numele de "Eco Pack" in magazine, consumatorii francezi au posibilitatea de a cumpara sase cutii de iaurt pentru 1 euro. Cutiile de iaurt cantaresc fiecare 115 grame, comparativ cu vechile cutii de 125 de grame pe care obisnuia sa le fabrice Danone. Compania a folosit in fabricarea produsului mai putine ambalaje, a scos mai putine sortimente pe piata si a cheltuit mai putin pe marketing pentru a mentine pretul la un nivel cat mai scazut. In timp ce companiile se chinuie sa obtina profit in Statele Unite si in Europa de Vest, afacerile care se desfasoara pe pietele emergente o duc mult mai bine.
"Pe majoritatea pietelor emergente consumatorii pot observa cresteri reale in ceea ce priveste puterea lor de cumparare, in ciuda nivelului ridicat al ratei inflatiei", a afirmat Clayton Daley, director financiar al Procter & Gamble, in cadrul unei conferinte despre investitii desfasurata luna trecuta. P&G, ca si alte companii care se adreseaza consumatorilor din statele occidentale, a reusit in ultimul an sa se foloseasca de cererea puternica inregistrata pe pietele emergente pentru a contrabalansa vanzarile scazute din Statele Unite si Europa. In 2001, vanzarile P&G pe pietele emergente erau de aproximativ 8 miliarde de dolari anual. In prezent cifra se ridica la 25 de miliarde de dolari si reprezinta divizia companiei care se dezvolta cel mai rapid.
Exista insa anumite semnale care arata ca multi dintre consumatorii din India, China, Rusia si Brazilia ar putea sa nu fie chiar imuni la ceea ce se intampla in Statele Unite si Europa.
La sfarsitul lunii septembrie, Pepsi Bottling Group, compania care imbuteliaza si distribuie produsele Pepsi Cola, s-a numarat printre primele companii americane care au atras atentia asupra semnelor privind declinul economic la nivel mondial.
Grupul a acuzat problemele de natura macroeconomica drept cele care au facut ca vanzarile companiei pe timpul verii sa scada atat in Mexic cat si in Rusia.
In Rusia, Eric Foss, CEO-ul Pepsi Bottling Group a afirmat ca "anumite neregularitati pe termen scurt ale pietei si fluctuatii financiare" au facut ca vanzarile anuale ale companiei sa scada intre 3 si 4%, mult mai reduse comparativ cu vanzarile de doua procente inregistrate anterior si care erau considerate si ele destul de mici. Insa Foss a tinut sa sublinieze ca Rusia "va ramane in continuare o piata atractiva pentru P&G, mult timp de acum inainte".
In China si India, tari care inregistreaza venituri mai scazute pe cap de locuitor comparativ cu Brazilia si Rusia, o reorientare masiva a consumatorilor catre produsele si brandurile cunoscute nu a avut loc inca in cele mai importante orase din cele doua regiuni. Insa economistii sunt destul de increzatori ca acest lucru se va intampla in curand.
 
Occidentalii cumpara mai putin
 
  • Consumatorii care nu ar fi baut tot continutul unei sticle, obisnuiesc acum sa nu lase nici o picatura.
  • Vanzarile in ceea ce priveste produsele alimentare mai ieftine, precum carnea feliata, supa instant sau legumele congelate, se afla in continua crestere.
  • Consumatorii au inceput sa cumpere si produse care nu poarta eticheta unui brand cunoscut ci promoveaza un brand mai mic, raspandit doar la nivel local.
  • Vanzarile de mancaruri de lux si de bauturi scumpe, printre care se numara apa imbuteliata si sucurile fara dioxid de carbon si alte bauturi, se afla in scadere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO