Business Internaţional

Obiectivele Juventus: Il Calcio, Liga Campionilor si Bursa

16.11.2001, 00:00 25



In Italia sunt putine lucruri mai serioase decat fotbalul, iar dintre echipele italiene nici una nu priveste fotbalul cu mai mare seriozitate decat Juventus. Proprietarii clubului din Torino, familia Agnelli, reprezinta una dintre cele mai importante dinastii care patroneaza fotbalul european.

Juventus si bancherii sai spera ca o cotare la bursa a clubului, planuita pentru sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor, va permite clubului italian sa ajunga la o valoare de piata similara celei a clubului englez Manchester United.

De-a lungul timpului, clubul torinez a invatat ca singura sansa de supravietuire este adaptarea permanenta. Astfel, pentru a dezvolta "afacerea" Juventus, oficialii clubului intentioneaza cotarea clubului la bursa la sfarsitul acestui an sau la inceputul anului viitor.

"Noi publicam de ani bun un raport annual al activtatii noastre. Nu suntem doar o echipa de fotbal, ci o adevarata companie de divertisment, precum Manchester United" a declarat Antonio Giraudo, presedintele executiv al lui Juventus.

"Suntem o intreprindere moderna, care isi face planuri pe termen lung. Cotarea noastra la bursa va implica o si mai mare rigurozitate din partea noastra" a adaugat Giraudo.

Comparatia clubului supranumit "Batrana Doamna" cu rivala sa din Manchester nu este deplasata. Studiile de piata au demonstrat ca Juventus are 17 milioane de fani cu varste de peste 15 ani in toata Europa, in timp ce Real Madrid are 15 milioane, iar Manchester united 13,4 milioane.

De asemenea , Juventus este de departe clubul cu cei mai multi suporteri din Italia. Cu toate acestea nu se stie daca acest lucru va determina o evolutie la fel de buna si in privinta evolutiei actiunilor echipei la bursa.

In ultimele luni actiunile cluburilor de fotbal cotate la bursele europene au inregistrat scaderi, datorate in principal temerilor privind incetarea contractelor privind drepturile de transmisie in urma evolutiei negative in domeniul publicitatii.

In Italia, unde pay-tv (canale de televiziune care implica plata unei taxe lunare) a fost motorul cresterii castigurilor inregistrata de cluburile de fotbal, cei mai mari doi operatori au decis sa fuzioneze pentru a incerca limitarea pierderilor datorate tocmai acestor contracte foarte mari pe care le aveau in desfasurare cu cluburile de fotbal.

"Acest lucru nu ne ingrijoreaza. Contractul nostru cu canalele pay-tv se va desfasura pana in anul 2005, iar pana atunci vom avea si alte forme de venituri" a adaugat Giraudo. "Nimeni nu stie insa care va fi evolutia canalelor pay-tv in urmatorii trei ani".

In prezent exista doar doua cluburi italiene care sunt cotate la bursa italiana, ambele fiind din capitala, Lazio si AS Roma.

Actiunile celor doua cluburi au avut evolutii slabe de la inceputul tranzactionarii lor in urma cu mai multi ani, fluctuatiile find foarte mari si datorandu-se in principal evolutiei pe terenul de fotbal a echipelor in fiecare duminica. Juventus spera ca actiunile sale sa fie mai putin dependente de modul cum echipa evolueaza.

Anul acesta, clubul torinez a cumparat un fost hipodrom, cu o suprafata de 500.000 de metri patrati, care va fi transformat in urmatorii doi ani intr-un mare centru comercial si de divertisment, dar va avea si terenuri de fotbal.

Atat Juventus cat si bancherii sai de la Banca IMI, consultantul acestei tranzactii, spera ca dupa cotare clubul sa aiba o valoare de piata similara lui Manchester United, club considerat ca un model intre managerii din domeniul fotbalului atat pentru imagine cat si pentru activitatile de vanzare a acestei imagini.

Manchester United valoreaza in prezent 600 de milioane de euro pe piata bursiera londoneza, desi aceasta reprezinta mai putin de jumatate decat valora anul trecut.

Roma si Lazio valoreaza fiecare 170 de milioane de euro, in timp ce clubul german Borussia Dortmund, valoreaza tot 170 de milioane de euro, insa aceasta reprezinta doar un sfert fata de valoarea sa in momentul cotarii, in luna octombrie a anului trecut.

O valoare de piata apropiata de cea a lui Manchester United va implica, dupa parerea analistilor, costuri importante, insa este foarte realista. Juventus a realizat anul trecut un profit net de 5,8 milioane de euro, la 173,4 milioane euro venituri.

Pana la urma profitabilitatea clubului se reflecta in abilitatea acestui de a vinde jucatorii cu un pret mai ridicat decat cel cu care i-a cumparat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO