Business Internaţional

Navele de croaziera se lupta pentru cucerirea marilor

27.06.2005, 19:15 26

Financial Times relateaza ca vasul de croaziera Royal Caribbean, cel mai mare vas de acest gen, in valoare de 820 de milioane de dolari isi va incepe activitatea in 2008. Ziarul britanic considera ca vasul Queen Mary 2 este in pericol de a-si pierde pozitia de cel mai mare vas de croaziera prin aceasta noua lansare.

Dar locul doi nu este pozitia preferata de Carnival, cea mai mare companie de vase de croaziera la nivel mondial. Carnival planuieste lansarea Pinnacle, cu o greutate de 200.000 de tone, care nu se va multumi cu pozitia secunda.

"Påna cånd dolarul si euro nu vor avea valori apropiate nu vad cum acest proiect ar putea fi realizabil", a spus Howard Frank, directorul executiv al Carnival. Cu Pinnacle drept rezerva, Carnival lucreaza la construirea unor modele de vase de croaziera cu un alt gen de design, ce vor fi gata påna in 2008.

Diferenta dintre valoarea scazuta a dolarului si cea ridicata a euro a creat dificultati producatorilor europeni de vase de croaziera, unde acest tip de constructie este o traditie. Companiile din Coreea de Sud si Japonia sunt prea aglomerate de comenzile pentru vase containere pentru a le construi pe cele de croaziera.

Presiunea valutara vine intr-un moment de crestere accentuata a cererii, care tinde sa depaseasca oferta de pe piata. In toata industria sunt comandate 16 noi vase de croaziera pentru 2005-2007, fata de 37 in perioada 2001-2003. Cruise Lines International Association a declarat ca numarul pasagerilor vaselor de croaziera a ajuns la 10,46 de milioane la nivel global, inregistrånd o crestere anuala de 8 procente.

Robin Farley, analist la UBS, considera ca intarirea dolarului fata de euro din ultima luna ar putea determina o evolutie a cererii pentru vase de croaziera, in special din partea Disney Cruise Lines si Royal Celebrity.

Micky Arison, director executiv la Carnival, crede ca se va ajunge la un punct unde mai mare nu inseamna neaparat mai bun.

Un vas care transporta 3.600 de pasageri are o capacitate imensa. Iar a fi cel mai mare iti ofera avantaje reale. Datorita cererii mari pentru calatori, Carnival a comandat anu trecut constructia a patru noi vase de croaziera in valoare de 3 miliarde de dolari (2,47 de miliarde de euro), in ciuda valorii scazute a dolarului fata de euro. Compania a comandat doua nave din America de Nord si doua din Europa, primele in dolari, iar celelalte doua in euro.

Carnival detine in acest moment 12 vase de croaziera si 78 de nave, printre care Carnival, Aida, Costa, Cunard si Pincess. In comparattie, Royal Caribbean, cel de-al doilea operator de calatorii, are doua branduri de vase de croaziera si 29 de nave.

Noi nave sunt programate pentru livrare in 2007 si 2008. Arisons a spus ca o posibila schimbare pe piata valutara ar putea "influenta planurile de extindere ale companiei."

Dupa preluarea P&O, industria navelor de croaziera nu numai ca a trecut peste efectele atentatului de la 11 septembrie, dar a si intrat intr-un trend crescator.

Carnival nu incearca sa foloseasca operatiuni financiare pentru a acoperi efectele majorarii preturilor la combustibil. Evolutia pretului la combustibil a fost compensata prin reducerea altor cheltuieli auxiliare. Dar aceste economii nu pot compensa cresterea pretului combustibilului cu aproape 50%, inregistrata anul trecut.

In ciuda riscurilor valutare, a pretului combustibilului si a terorismului, industria vaselor de croaziera se afla pe un trend ascendent.



VÃ¥nt la pupa

Carnival preconizeaza o crestere cu 23 de procente a cåstigului net in al doilea trimestru al acestui an. Cel mai mare operator de croaziere la nivel mondial preconizeaza pentru anul acesta o evolutie a cåstigului net pe actiune de la 2,67 de dolari (2,20 de euro) la 2,70 de dolari (2,23 de euro).

Datorita majorarii pretului biletelor si a cererii puternice, Carnival a putut recupera 35% din cresterea pretului la combustibili. Compania preconizeaza pentru al doilea trimestru al acestui an cåstiguri nete in valoare de 409 milioane de dolari (337 milioane de euro) si un venit de 2,52 miliarde de dolari (2,07 miliarde de euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO